کد خبر: ۳۵۵۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
شورای امنیت آزمایش‌های موشکی سپاه را ناقض قطعنامه 2231 ندانست

جلسه شورای‌امنیت بدون صدور قطعنامه درباره آزمایش‌های موشکی ایران

جلسه امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون رسیدگی به آزمایش‌های موشکی ایران بدون صدور قطعنامه‌ای ضد ایران پایان یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
جلسه امروز (دوشنبه) شورای امنیت پیرامون رسیدگی به آزمایش‌های موشکی ایران بدون  صدور قطعنامه‌ای علیه ایران پایان یافت.

به گزارش آفتاب، منابع خبری  اعلام کردند که این جلسه بدون هیچ‌گونه بیانیه یا قطعنامه‌ای که در آن آزمایش‌های موشکی ایران را سرزنش نماید یا تحریمی در پی داشته باشد ، خاتمه یافت.

در نشست امروز آنطور که منابع خبری مطلع گزارش کرده‌اند ، روسیه اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه‌های قبلی نبوده و در نتیجه نیازی به تحریم این کشور نیست.

البته «سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که آزمایش موشکی ایران را «تحریک‌آمیز و ثبات‌زدا» قلمداد می‌کرد از تهدید ایران علیه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

وی گفت: «ایالات متحده از گزارش‌هایی درباره اینکه رهبران نظامی ایران ادعا کرده‌اند این موشک‌ها به قصد تهدید مستقیم اسرائیل ساخته شده‌اند به طرز ویژه‌ای نگران است. ما این تهدیدها علیه یک کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد و یکی از نزدیکترین متحدانمان را محکوم می‌کنیم.»

به گزارش فارس، دیپلمات آمریکایی وعده داد به تلاش‌ها برای پاسخ به آزمایش موشکی ایران از مجرا شورای امنیت ادامه خواهد داد.پاور روسیه را به دلیل‌تراشی برای شانه خالی کردن از پاسخ به نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران متهم کرد.وی گفت: «این، شایسته پاسخ شورای (امنیت) است. اما روسیه به دنبال یافتن بهانه‌ای برای عمل نکردن است.»

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز روز دوشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران را به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز  گفت: «ایران آشکارا به قطعنامه 2231 بی اعتنا است.» و سرانجام این‌که سفیر فرانسه هم اظهارات مشابهی مطرح کرد.

به گزارش آفتاب،حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ضمن تشریح جمع‌بندی شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی ایران، از شکست مجدد رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار به شورای امنیت خبر داد. وی گفت: همانطور که انتظار می‌رفت شورای امنیت بعد از جلسه امروز صبح، در جلسه نسبتا کوتاهی که نزدیک به یک ساعت و ربع به طول انجامید، بعد از شنیدن نظرات آمریکا و برخی دیگر از اعضا، هیچ تصمیمی درباره آزمایش‌های موشکی ایران اتخاذ نکرد و به جلسه خود پایان داد. شورای امنیت به این ترتیب حتی یک بیانیه مطبوعاتی نیز که ضعیف‌ترین نوع موضع‌گیری از سوی آن شوراست، صادر نکرد.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه گفت: مهم‌ترین جمع‌بندی‌ای که شورای امنیت و اعضای شورا همه به نوعی در این جلسه موافق آن بودند، این بود که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه 2231 محسوب نمی‌شود، هر چند برخی اعضا مانند آمریکا آزمایش‌های موشکی ایران را موجب نگرانی و دارای تاثیرات بی‌ثبات‌کننده در منطقه دانستند. بر خلاف برخی حدس‌های نادرست و مغرضانه که از سوی عناصر تندرو در غرب و اسرائیل القاء می‌شد، هیچ عضوی از اعضای شورای امنیت در این جلسه، حتی آمریکا، درخواست وضع مجازات یا تحریم علیه ایران را مطرح نکردند.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: این اقدام شورای امنیت، گامی دیگر در جهت اعتمادسازی میان شورای امنیت و ایران محسوب می‌شود. پیش از این قطعنامه 2231 خواستار تغییر کامل روابط شورای امنیت و ایران شده بود. ایران به صراحت اعتقاد دارد که با توجه به توصیه قطعنامه 2231 شورای امنیت به ایران به عدم توسعه موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش‌های اخیر موشکی ایران که برای اهداف دفاعی و از نوع سلاح‌های متعارف هستند، در صلاحیت بحث در چارچوب اجرای این قطعنامه قرار نمی‌گیرند.

بعیدی‌نژاد در ادامه به نقل از شاهدان عینی در سازمان ملل گفت: عناصر اسرائیلی با حضور در حوالی سالن شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک و با به‌دست گرفتن پلاکاردهایی که موشک‌های آزمایش‌شده ایران را با عبارت مرگ بر اسرائیل به زبان عبری روی آن نشان می‌دادند، سعی زیادی کردند که فشار روانی شدیدی را علیه اعضای شورای امنیت ایجاد کنند تا آنها را برای صدور حداقل یک بیانیه تحت فشار سیاسی قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
3
4
به این میگن دیپلماسی
باریکلا به ظریف خوب تونست جمع و جورش کنه.
ولی به این میگن دیپلماسی آزمایش موشکی انجام شد و اونی هم که باید تهدید میشد تهدید شد و آخرشم همه چی تو شورای امنیت به خیر و خوشی تموم شد.

اگه تندرو ها بودن بعد از آزمایش موشکی کلی سرو صدا راه مینداختن که.....
نه آقا جان دیپلماسی آدمشو میخاد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین