کد خبر: ۳۶۳۴۶۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
واکنش سعید‌لیلاز به هیاهوی تازه اصولگرایان علیه دولت؛

دولت احمدی‌نژاد 750 میلیارد‌دلار را درست هزینه نکرد/ 200 میلیارد‌دلار به جیب غربی‌ها رفته/من به يک محاكمه بسيار بزرگ فكر می‌كنم

سعید لیلاز در واکنش به هیاهوی اصولگرایان در مقصر جلوه دادن دولت وقت در مساله توقیف اموال ایران توسط آمریکا گفت: مساله‌ای که الان در این موضوع خاص داریم اینکه فرو کاستن آثار این اشتباه به دو میلیارد تومان اتفاقا یک خطاست.
آفتاب‌‌نیوز :
سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی گفت: «ما در تمام سال‌هاي طلايي ۷۵۰ ميليارد دلار درآمد نفتي را به شكل کاملا درستی هزینه نكرديم، حالا اصولگرايان از اينكه واردات ايران ظرف شش سال يعني از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۰ سه برابر شد، تراز بازرگاني مواد غذايي از صفر به منفي ۲/۸ ميليارد دلار رسيد و ميزان واردات گندم كه تا سال ۸۳ به صفر رسيده بود از مرز ۷ ميليون تن تا سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ عبور كرد و كشور مجددا به‌شدت وابسته به واردات شد، تعريف مي‌كنند!

به گزارش آفتاب، او افزود: «اگر سياست‌هاي اقتصادي سال‌هاي بعد از جنگ تا پايان ۱۳۸۴ را ادامه مي‌داديم، به هيچ‌وجه اقتصادكشور به اين روز نمي‌افتاد كه با وقوع تحريم‌ها يا با سقوط قيمت جهاني نفت خام، نفس اقتصاد ايران به شماره بيفتد. گره اصلي را بايد در ۲۰۰ ميليارد دلاري كه از اين بابت هزینه شد و عمدتا به جيب كمپاني‌هاي غربي و اروپايي ايران رفت، مورد توجه قرار دهيم و من به يك محاكمه بسيار بزرگ فكر مي‌كنم.»

لیلاز ادامه داد: «مساله اين نبود كه فقط اين دو ميليارد دلار از دست رفت. ما در سال ۱۳۹۱، در حالي ۱۴ميليارد دلار مواد غذايي از دنيا وارد كرديم كه عمده آن هم از كشورهاي غربي بوده كه تا سال ۱۳۸۴ تراز و موازنه ارزي ما در واردات و صادرات مواد غذايي صفر بود اما تا سال ۱۳۹۱ اين عدد به منفي ۲/۸ ميليارد دلار رسيد، يعني به ازاي هر ايراني در سال ۱۳۹۱ نزديك به ۱۵۰ هزار واردات خالص مواد غذايي داشتيم درحالي كه با سياست اصلي منافات داشت؛ مثلا نبايد از شيلي انگور، از فرانسه سيب و از چين سنگ قبر وارد می‌کردیم! همچنين در اوج تحريم‌ها ۵/۲ ميليارد دلار خودروي لوكس عمدتا بسيار گرانقيمت وارد كردیم.» 

به گزارش خبرآنلاین،این کارشناس مسائل اقتصادی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: «گله و شكايت از دولت قبلي فقط در اين حوزه نيست. در اين است كه اولا در همان سال‌ها هشدار مي‌داديم كه سياست اقتصادي‌تان نمي‌تواند با ديپلماسي‌تان تناقض داشته باشد چرا كه منجر به از دست رفتن تمام دستاوردهاي مي‌شود و حالا مي‌بينيم در برجام مقدار زيادي امتياز داديم و اين مستقيما ناشي از سياست‌هاي دولت قبلي است.» 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۱
محمدرضا پیروی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
2
25
بزرگترین ... این شخص چرا محاکمه نمیکنید
احمدخان ابادی کرج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
18
کدوم محاکمه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
29
اقای لیلاز پس اونهایی که میدونستند و می تونستند جلو ایشان را بگیرند و نگرفتند چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
20
وقتی... مدافع اصولگرا ها هستند ؛ انتظار معجزه نداشته باشید.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
2
32
قابل توجه اقای توکلی ودلواپسان گرامی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
2
26
محاكمه كنيد
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
1
9
وقتی یک نفر متوهم ....... بهتر از این نمیشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
14
قابل توجه کسانی که در دوران احمدی نژاد کور و کر لال بودن حالاهم میبینن هم میشنون هم به سلامتی زبون باز کردن........واز همه مهمتر میفهههههمممممنننننننن
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
1
لطفا نظر بنده را کامل بگذارید بنده حقوقدان و وکیل دادگستری هستم پیام من خارج از نزاکت نیست اگر به پرونده های این ادم متوهم که درشعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران مثل پرونده معاون اولش رحیمی رسیدگی می شد جامعه تسکین پیدا می کرد
خان عمو
|
Canada
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
3
اتفاقاً آن کسانی که احمدی نژاد را با تمام وجود حمایت کردند و کارهای متوهمانه او را رسیدن به اوج پیشرفت می خواندند باید پاسخگو باشند. در حالیکه این آقایان شریک خلافکاریهای احمدی نژادند ولی از موضع طلبکار هی برجام را می کوبند که چرا یکی دو ماهه تمام مشکلات کشور حل نشد. 8 سال خرابکاری کرده اند حالا انتظار دارند دو ماهه همه چیز گل و بلبل شود. آخه تبیعض هم حدی دارد. خاتمی با آن همه خدمت ممنوع الکلام و ممنونع التصویر، آن موقع کسیکه این همه به مملکت خسارت زده راست راست می گردد.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
1
3
بعنوان یک شهروند ایرانی تقاضا می کنم موارد زیر در اتهامات احمدی نژاد مطرح شود که البته اینها تعداد اندکی از اشتباهات احمدی نژاد بخاطر لجبازی و خودسری او بوده است . از آقای احمدی نژاد و حامیان او میخواهم به نقاط ضعف عملکرد هشت ساله دولت نهم و دهم که با بی تدبیری و لجاجتهای آنها هزینه های زیادی را به کشور تحمیل و منابع زیادی را به هدر داد در پیشگاه خدا و ملت پاسخ دهند . موارد زیر تعداد اندکی از این سوء تدبیرهاست :
1 – طرح شعارهای پوپولیستی غیر علمی برای کسب محبوبیت با هزینه کردن از منابع کشور
2 - نگاه عامیانه و دستوری به مسائل اقتصادی و شوخی انگاشتن علم اقتصاد
2- بر باد دادن بالغ بر ٧٠٠میلیارد دلار درآمد نفتی طی هشت سال با خودمحوری و بی‌اعتقادی به برنامه
3 - واردات گسترده که تیشه بر ریشه بخش‌های مولد اقتصاد ایران و واحدهای تولیدی و کارگاههای کوچک زد
4 - عقب‌ماندگی از اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ ساله کشور که از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود و نپذیرفتن برنامه چهارم که به امضاء رهبری رسیده بود
5 - استفاده از صندوق توسعه ملی، مانند صندوق نذری با طرحهایی نظیر ایجاد صندوق مهر امام رضا(ع) و طرح بنگاههای کوچک زودبازده و برداشت‌های گسترده‌ای از این حساب، بدون مجوز مجلس برای پرداخت به مردمی که در جریان سفرهای استانی به او نامه نوشته بودند ، تاجایی‌که این حساب به صندوق نذری تبدیل شده‌ بود.
6 - واردات خودروهای لوکس با ارز دولتی که اغلب در سال‌های بحران ارزی یعنی سال‌های ٩٠ و ٩١ وارد شدند
7 - محاسبه و گزارش صادرات محصولات نفتی به اسم صادرات غیرنفتی با تحریف تعاریف مربوط به محصولاتی که ارزش‌افزوده نفت محسوب می‌شوند اما با رویکرد جدید وی، در دسته غیرنفتی‌ها جا داده و بر این اساس محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، پروپیلن و سایر محصولات در دسته صادرات غیرنفتی گنجانده شدند.
8 - افزایش نرخ دلار از هزار تومان به حدود چهار هزار تومان
9 - افت سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیرشدن اقتصاد کشور و خروج سرمایه‌ها از کشور و رونق بخش‌های دلالی مانند بازارهای طلا و ارز
10 - تنزل رتبه ایران در رتبه فساد در جمع کشورهای جهان از رتبه ۸۸ در سال ٢٠٠٥به رتبه ۱٤٤ در میان فاسدترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱٣ که آثار و عواقب آن در تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تا سال‌ها باقی خواهد.
11 - تأیید معاونت در زمین‌خواری در بین اطرافیان احمدی‌نژاد در روزگار ریاست او بر دولت مانند پرونده زمین‌خواری گسترده در پرونده فساد مالی گروه آریا تا پرونده کامران دانشجو ، استاندار وقت و پرونده پدیده شاندیز و اثبات رد‌پای بقایی و رحیم‌مشایی و آشنایان در پروژه‌های ساخت‌وساز که از سوی رئیس سازمان امور اراضی تأیید شده است.
12 - رشد قارچ‌گونه ١٣ بانک‌ در دوره احمدی‌نژاد توسط گروه‌های قدرت و ثروت .
13 - چرخش ترکیب کالاهای وارداتی از واسطه‌ای و سرمایه‌ای به کالاهای مصرفی.
14 - کاغذپاره‌ خواندن تحریمها با خسارت‌های‌ میلیاردی و ارجاع پرونده ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت و تحریم صنعت نفت و بانک مرکزی که در جهان بی‌نظیر بود . تحریم جدی صنعت نفت از سال ٩٠ به این سو که به گفته محمود احمدی‌نژاد کاغذپاره‌ای بیش نبود روزانه ١٥٠میلیون دلار به اقتصاد ایران خسارت وارد کرد . در عین حال براساس پژوهش‌های مجمع تشخیص مصلحت ، در سال ۹۰ تحریم‌ها ۱۰۲‌میلیارد دلار و در سال ۹۱ به میزان ۱۶۰میلیارد دلار و در سال ۹۲ نیز بین ۱۶۰ تا ۲۰۰‌میلیارد دلار خسارت تحریم‌ها بوده است.
15 - ترفندها در نمایش کاهش نرخ بیکاری با استفاده از برخی ظاهرسازیها و تغییر تعاریف و شاخصهای آماری
16 - رکورد برگشت ٧٠ هزار چک در روز
17 - هدیه ٣٠٠ میلیاردی احمدی‌نژاد به قطر با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و تعطیل کردن فعالیت‌ها در حوزه‌های نفتی مشترک و انتقال آنها به حوزه‌های سرزمینی که مورداعتراض مجلس وقت واقع شد .
18 - نهصد درصد تورم قیمت زمین و ١٠برابرشدن قیمت زمین در تهران .
19 - رشد ٢٤٠درصدی قیمت پراید .
20 - بین آغاز و انتهای دولت‌های احمدی‌نژاد بهای آب مصرفی خانگی ٤. ٥ برابر. گاز در هر مترمکعب هفت‌برابر، برق به کیلووات ٩ برابر، گازوئیل ٢٣ برابر و بنزین ٩ برابر شد.


21 - خط فقر ٦,٥ برابر شد . یعنی در سال ١٣٨٣ خط فقر ماهانه هر نفر ٩١‌هزارتومان بود که به ٧١٤‌هزارتومان در سال ٩٢ رسید. یعنی یک خانواده چهارنفره‌ای که در سال ٨٣ با ٣٦٤‌هزارتومان زندگی عادی داشت حالا به دو‌میلیون و ٨٥٦‌هزارتومان درآمد نیاز دارد تا سطح زندگی عادی خود را حفظ کند. براساس این آمارها، خط فقر از سال ٨٣ تا ٩٢ شاهد رشد ٦,٥ درصدی بوده است.
22 - داغ ٢٢ میلیاردی و رانت ٧هزارمیلیاردی با انتقال ٢٢ میلیارد دلار نفتی ایران به دوبی و استانبول برای کنترل قیمت ارز که میلیاردها دلار در قالب حواله یا پول نقد به صرافی‌های دوبی و استانبول فروخته شد و به تایید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سه صراف در سال ٩٠ با همکاری بانک مرکزی هفت هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند .
23- تقدیم سهم نفت ایران به اعراب اوپک با پذیرش طرح عربستان در اوپک برای کنارگذاشتن سیستم سهمیه‌بندی تولید اعضا و تعیین یک سقف کلی ٣٠‌میلیون بشکه‌ای برای تولید کل اوپک در کنفرانس دسامبر ٢٠١١ که عملا دست عربستان، کویت و دیگر هم‌پیمانان آنها را باز گذاشت تا سهم بازار نفت ایران را که گرفتار تحریم شده بود گرفته و تولید نفت ایران ، از چهارمیلیون‌و ٢٠٠هزار بشکه در روز به یک‌میلیون و ١٠٠هزار بشکه در سال پایانی ریاست او بر دولت کاهش یافت.
24- پانصد هزار ‌میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه‌تمام در قالب دو‌هزارو ۸۷۰ طرح عمرانی نیمه‌تمام که بر روی دست دولت مانده و برای دولت بعدی به یادگار گذاشته بود
25- انحلال ٢٨ شورای عالی در یک روز
26 - انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
27 - رشد ٥٤٠ درصدی نقدینگی
28 - جهش تورم از تک‌رقمی به ٤٥ درصد
30 - بابک‌ زنجانی و مه‌آفرید و غول‌های فساد مولود دولت احمدی‌نژاد
31 - ردپای رفقای احمدی‌نژاد در پرونده‌ها‌ی سنگین مالی مانند سعید مرتضوی , بقایی و مشایی که از رفقای حمایت شده همیشگی احمدی‌نژاد بودند
32 - اتلاف ٢٤ هزار میلیارد منابع برای بنگاه‌های زودبازده
33 - تزریق ٤٢ هزار میلیارد پول پرقدرت به طرح مسکن مهر که بیش از ٧٠ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی را بلعید و بانک مسکن به عنوان متولی اصلی این طرح نه‌تنها منابعش ته کشید بلکه ناچار شد ٤٢ هزار میلیارد تومان از منابع پرقدرت بانک مرکزی برداشت کند.
34 - کاهش دستوری نرخ سود بانکی
35 - مافیایی به نام جمشید بسم‌الله
36 - اتلاف ١٢٣‌ هزار ‌میلیارد در قالب یارانه
37 - دادن مدال لیاقت و نشانهای ملی بهمراه صدها سکه طلا به معاونین و وزرا و مدیران خود که بی لیاقتی آنها اظهرمن الشمس بود .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین