کد خبر: ۳۶۵۹۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
دعوت مینو خالقی به ضیافت رئیس‌جمهوری

دعوت منتخبان «مجلس دهم» به 4 ضیافت؛ میزبانان چه‌‌کسانی هستند؟

محمدرضا عارف با ارسال پیامک، مینو خالقی را به ضیافت شام رئیس جمهوری برای منتخبان مجلس دهم دعوت کرد. در این پیامک، ضمن دعوت از خالقی برای حضور در همایش «لیست امید»، از او برای حضور در ضیافت شام رئیس‌جمهوری در پاستور نیز دعوت به عمل آمده‌است.
آفتاب‌‌نیوز :
مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان است که بعد از انتخابات، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد. با این همه، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری اعلام کرد از نظر دولت، مینو خالقی منتخب است و حال وی همراه با 289 منتخب  مجلس  به ضیافت حسن روحانی دعوت شده است.

به گزارش آفتاب، منتخبان مجلس دهم، امروز به 4 ضیافت دعوت شدند؛ هر چند از هفته‌ها پیش اعلام شده بود شنبه 18 اردیبهشت ماه منتخبان فهرست «امید» میهمان محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خواهند بود، اما اواخر هفته گذشته اعلام شد نخستین میهمانی رسمی راه یافتگان به پارلمان با علی لاریجانی رئیس مجلس نهم ترتیب داده شده است. جلسه‌ای که چند ساعت قبل از میهمانی عارف برگزار شده و لاریجانی سخنران رسمی آن خواهد بود. انتشار این خبر باعث نشد میهمانی عارف با نامزدهای دیروز و منتخبان امروز لغو شده یا به تعویق بیفتد؛ ضیافتی که بیش از آشنایی ابتدایی منتخبان فهرست «امید» با یکدیگر، پیش درآمدی بر اعلام موجودیت فراکسیونی به همین نام است.

هر چند تا قبل از انعقاد مجلس دهم و تأیید اعتبارنامه منتخبان، نمی‌توان به قطعیت درباره فراکسیون‌های احتمالی مجلس آتی سخن گفت، اما بنا به گفته مؤکد رئیس و اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، یکی از هسته‌های اصلی پارلمان دهم «فراکسیون امید» خواهد بود. فراکسیونی متشکل از نمایندگانی که در چارچوب فهرست «ائتلاف امید» وارد میدان انتخابات شدند. اگرچه  قریب 120 نفر یعنی بیش از یک‌سوم منتخبان مجلس آینده از این فهرست هستند، اما همه نامزدهای ائتلاف برای عضویت در  فراکسیون «امید» قول مساعد نداده‌اند.

 با این همه هنوز بیشترین شمار راه یافتگان به پارلمان از این جریان هستند و به اعتقاد ناظران فراکسیون «امید»، فراکسیون اکثریت مجلس دهم خواهد بود. به همین خاطر پیش از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس اعلام شد منتخبان فهرست «امید» یک هفته بعد از برگزاری انتخابات به میزبانی عارف با هم دیدار خواهند کرد. اما برگزاری میهمانی لاریجانی چند ساعت قبل از این برنامه از پیش تعیین شده، باعث شد محل ضیافت عارف تغییر کند. چرا که ابتدا قرار بود منتخبان فهرست «امید» در سالن رایزن در تهران دور هم جمع شوند، اما گویا به دلیل دعوت شدن میهمانان به ضیافت لاریجانی در ساختمان مجلس قدیم و دشواری رفت و آمد، دست‌اندرکاران برگزاری هم‌اندیشی منتخبان فهرست «امید» درصدد برمی‌آیند که مراسم خود را در همان ساختمان برگزار کنند. اما مجموعه تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد؛ چرا که اعلام می‌شود شماری از اصولگرایان همان سالن و همان ساعت را برای برگزاری همایش خود در نظر گرفته‌اند.

بنا به گزارش‌ها این جلسه با تدبیر کمیته هفت نفره اصولگرایان و حضور شماری از چهره‌های ارشد این جریان از جمله آیت‌الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز برگزار خواهد شد و کارگزاران و منتخبان فهرست شورای ائتلاف اصولگرایان در آن حضور خواهند داشت. همایشی که به گفته محمدمهدی زاهدی عضو کمیته هفت نفره اصولگرایان، سرآغاز تشکیل فراکسیون «فراگیر» است. فهرست «شورای ائتلاف اصولگرایان»، رقیب اصلی فهرست «ائتلاف امید» در انتخابات اخیر مجلس بود که توانست قریب 80 نامزد اختصاصی تحت حمایت این تشکل را راهی مجلس کند. طیفی که در مجلس دهم در اقلیت قرار دارد اما امیدوار است با ترغیب مستقل‌های پرشمار پارلمان دهم، وزن بیشتری به دست بیاورد و نخستین تلاشش بعد از انتخابات هم برگزاری همایشی در ساختمان مجلس قدیم است.

به گفته زاهدی، علی لاریجانی دعوت کارگزاران این مراسم را اجابت کرده و ضمن اعلام حمایت از تشکیل فراکسیون فراگیر، قرار است در جلسه بعد از ظهر اصولگرایان سخنرانی کند. مجموعه این رویدادها باعث شد جلسه محمدرضا عارف در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شود و بعد از پایان نشست، منتخبان به اتفاق به ضیافت شام رئیس جمهوری بروند. اگر چه شنبه پر ضیافت، نقطه آغاز غیررسمی مجلس دهم است و هنوز تا تشکیل و استواری ارکان داخلی نهاد قانونگذاری برای چهار سال آینده زمان مانده است، اما برخی ناظران معتقدند این جلسات، میهمانان و میزبانان آن می‌تواند تا حدی نقشه راه مجلس آینده از جمله فراکسیون‌ها و نتیجه انتخابات هیأت رئیسه را روشن کند. هرچند که شمار راه یافتگان نامزدهای فهرستی، مشخص است اما چندین مؤلفه پیش‌بینی فراکسیون‌های احتمالی مجلس همچنین ترکیب هیأت رئیسه را دشوار می‌کند؛ نخستین گزاره، شمار قابل توجه منتخبان مستقل است که فارغ از اینکه گرایش سیاسی داشتند یا نه، در چارچوب هیچ فهرستی قرار نگرفتند.

تعداد منتخبان مستقل از تعداد اصولگرایان راه یافته به مجلس بیشتر است و این کمیت هم برای اصولگرایان و هم برای جبهه «امید» تعیین کننده است. زیرا مستقل‌ها حتی اگر در فراکسیون‌های سیاسی مجلس عضویت نداشته باشند، اما می‌توانند با آرای مخفی‌شان بر تصمیمات یکی از دو جریان حاکم بر پارلمان از جمله انتخابات هیأت رئیسه تأثیرگذار باشند. مؤلفه دوم که به اعتقاد ناظران از گزاره قبلی مهم‌تر است، تغییر مرزهای سیاسی بین دو جریان اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی است. زیرا در انتخابات گذشته ائتلاف «امید» از پیوند احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت از جمله «اعتدال و توسعه» تشکیل شد و فهرست انتخاباتی این ائتلاف، در تهران نام سه اصولگرای میانه‌رو را در لیست خود گنجاند و حال مشخص نیست اصولگرایان اعتدالگرای مجلس برای حضور در فراکسیون‌ها چه تصمیمی می‌گیرند؟

موضوع سوم که از سوی رقبای مشترک اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان میانه‌رو دنبال می‌شود، «دوگانه عارف و لاریجانی» در مجلس است. رسانه‌های منتسب به این جریان از هفته‌ها پیش با دنبال کردن خط ایجاد تقابل میان عارف و لاریجانی می‌کوشند انتخاب رئیس مجلس را مهم‌ترین موضوع مجلس آینده القا کنند و از رهگذر گفت‌وگوهای جهت‌دار با فعالان سیاسی، دو چهره حامی دولت را مقابل هم نشان بدهند.

علی لاریجانی در سه سال نخست دولت بویژه در مذاکرات هسته‌ای نقش سازنده‌ای ایفا کرد و محمدرضا عارف نیز بعد از کناره‌گیری‌اش از عرصه انتخابات ریاست جمهوری تا امروز یکی از مدافعان برنامه‌ها و سیاست‌های دولت به شمار می‌آید. اگرچه شماری از طرفداران این دو چهره، در گفت‌وگوهایی تأکید کرده‌اند عارف یا لاریجانی را برای ریاست بر مجلس شایسته‌تر می‌بینند، اما هیچ یک از طرفین به صراحت و حتی ایما و اشاره از تمایل خود برای ریاست بر نهاد قانونگذاری سخن نگفته‌اند. چنانکه عارف در واپسین موضعگیری‌اش در این باره گفت که انتخاب هیأت رئیسه در درجه اول اهمیت نیست و با «رأی‌گیری»، «تفاهم» یا «ریش سفیدی» قابل حل است.

منبع: ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
1
باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
چند صفحه از سایت رو دیدم
سایت بسیار زیبایی دارید..
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین