کد خبر: ۳۶۶۶۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵

آیا اوضاع در سوریه از کنترل خارج شده است؟/‌هفته‌ای سرنوشت‌ساز در انتظار دمشق/گام بعدی دو کشور بزرگ در سوریه چیست؟

هفته آینده در سوریه که بر اساس تقویم غربی از امروز آغاز می‌شود چه بسا سرنوشت‌ساز باشد زیرا همه طرف ها تلاش می کنند که حالت رکود سیاسی یا نظامی یا هر دو با هم را بشکنند. آتش بسی که به حلب کشیده شد امروز –دوشنبه-به پایان می رسد و همچنان معلوم نیست که آیا چند روز دیگر تمدید می شود یا آن که جبهه های درگیری در آینده نزدیک بار دیگر شعله ور می شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :
«عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: توصیف اوضاع کنونی در سوریه همان چیزی است که سه روز پیش بر زبان «جان کری»وزیر خارجه آمریکا جاری شد که گفت:«اوضاع در سوریه از کنترل خارج شده است».«استفان دی میستورا»فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز به این مساله دامن زد، هنگامی که گفت:«معجزه به نظر شکننده می رسد.»این سخن وی در اشاره به آتش بس سه روزه بیان شده است که آمریکا و روسیه پس از کشتار غیرنظامیان (در حمله گروه های مسلح)و شدت گرفتن درگیری ها بر سر آن توافق کردند.

 به گزارش آفتاب، آتش بسی که به حلب کشیده شد امروز –دوشنبه-به پایان می رسد و همچنان معلوم نیست که آیا چند روز دیگر تمدید می شود یا آن که جبهه های درگیری در آینده نزدیک بار دیگر شعله ور می شوند؟

صحنه سوریه همیشه پر از تغییرات و غافلگیری هاست. جدیدترین تحولات این کشور را می توان از میان ویرانه های حلب و همجوارش و رصد تحرکات منطقه ای و بین المللی را در نقاط پایین خلاصه کرد:

نخست: «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا همانند گذشته دیگر بر کناره گیری «بشار اسد»رئیس جمهوری سوریه پیش از مرحله انتقالی یا طی آن اصرار نمی کند به رغم آن که این مساله توسط «عادل الجبیر»وزیر خارجه عربستان پس از دیدارش با کری در ژنو طی هفته پیش بار دیگر مطرح شده است.پر واضح است که اوباما و دولتش بیشتر از سرگرمی به هر گونه بحرانی در خارج از آمریکا به پیروزی «دونالد ترامپ»کاندیدای حزب جمهوریخواه سرگرم هستند.

دوم: حمایت دیپلماتیک گسترده ایران از دولت سوریه.

سوم: حمله گروه تروریستی«جیش الفتح»که از چندین گروه تروریستی  از جمله«جبهه النصره» ، »احرار الشام» و »جیش الاسلامی»تشکیل شده به شهرک «خان طومان»و اشغال آن.این رخداد تاکیدی است بر ر سیدن کمک های نظامی به جیش الفتح از حامیانش یعنی عربستان،ترکیه و قطر.

چهارم: انفجار بحران سیاسی داخل حزب عدالت و توسعه و استعفای آقای«احمد داوود اوغلو»رئیس حزب و نخست وزیر ترکیه و دعوت به انتخابات در دو هفته آینده برای انتخاب جایگزینی برای رهبری حزب و نخست وزیری در مرحله آینده؛امری که معنایش این است که «رجب طیب اردوغان»همه اختیارات اجرایی و قانونگذاری را در دست خود گرفته و بدون منازع شده است اما این بحران و پیامدهایش توجه ترکیه را هر چند به شکل جزئی از بحران سوریه منحرف می کند و چه بسا اردوغان که تبدیل به حاکم مطلق ترکیه شده است را یا به صلح یا به اقدام نظامی در سوریه وادارد.

این تحولات چه به شکل انفرادی یا به شکل جمعی،به طور کلی فشار سیاسی و نظامی را بر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه کاهش می دهد اگر نگوییم که به وی خدمت می کند.البته باید جبهه های دیگر که مخالفان عربش در آن گرفتار شده اند را نیز مورد توجه قرار دهیم؛این جبهه ها حالتی از شکست و ناکامی را شاهد است و ما در این جا درباره مذاکر ات یمنی ها(حضرموت)و عراق و دخالت نظامی آمریکا در جنوب یمن و عراق برای جلوگیری از قدرت گرفتن القاعده و داعش و حمایت از سفارتخانه هایش در این دو کشور صحبت می کنیم.این خود موضوعی است که نیاز به شرحی طولانی دارد که جایش اینجا نیست.

اقدام و گام بعدی دو کشور بزرگ در سوریه چیست؟ هیچ کس جواب قطعی به این پرسش ندارد.هیچ نشانه ای مبنی بر برگزاری مذاکرات ژنو که قرار است این هفته از سر گرفته شود وجود ندارد، و هنوز معلوم نیست که امکان برگزاری آن در زمان مقرر شده اش به دلیل تحریم آن توسط معارضان ریاض و تعیین پیش شرط که بارزترین آنها آینده بشار اسد اس،وجود دارد یا نه؛امری که به نفع احتمال راه حل نظامی تحت پوشش جنگ با گروه های تندرو مانند جبهه النصهر و داعش ست که از تفاهم های آمریکا و روسیه درباره «ترک مخاصمه»یا آتش بس مستثنی شدند.اشغال ناگهانی شهر خان طومان توسط این گروه ها با سوء استفاده از آتش بس برای نخستین بار که شاهد پیشروی ارتش سوریه و هم پیمانانش بود چه بسا به این سمت هدایت کند یعنی به سمت راه حل نظامی.

هفته آینده در سوریه که بر اساس تقویم غربی از امروز آغاز می شود چه بسا سرنوشت ساز باشد زیرا همه طرف ها تلاش می کنند که حالت رکود سیاسی یا نظامی یا هر دو با هم  را بشکنند.

حلب ایستگاه مهمی در نزاع سوریه است، بود و خواهد ماند.این شهر آینده،هویت و جغرافیای جدید کشور را رقم می زند و حالت آرامشی که در آن به سر می برد چه بسا موقت است و برای کشیدن نفس راحت و خنثی کردن حالت خشم است و بعید نیست که جبهه هایش بار دیگر شعله ور شوند.

منبع: جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
3
جبهه النصره زهرش را به نیروهای ایرانی پاشید در حلب حالا نوبت ایران است تا جواب دندان شکنی به انها واربابانشان بدهد
کاظم اصلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
2
وقتی اخبار این عاشقان یعنی مدافعان حرم را میخوانم یاد شعر " در میخانه را گیرم که بستند/کلیدش را چرا یاران شکستند!" میافتم که جناب آهنگران بعد از جنگ خوانده بود.
اکنون باب دیگر از آن میخانه گشوده شده است.
ولی باید بدانیم که کشور به وجود نیروهای با وجدان نیاز دارد و نباید این گنجهای واقعی ایران اسلامی را از دست بدهیم.
شهادت هنر مردان خداست ولی حضور آنها نیاز این سرزمین متلاطم است.
از مسولین خواهش میکنم اکنون که مصلحت به اعزام نیرو به سوریه است لااقل مجهز و با تدبیر گسل شوند تا عده ای تروریست ذلیل نتوانند به گوهر های ایرانی آسیبی برسانند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین