کد خبر: ۳۷۹۵۱۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
توسط نمایندگان منتقد دولت در مجلس مطرح شد

دلواپسی جدید مخالفان دولت روحانی؛ حذف پست ریاست‌جمهوری

27 سال پس از بازنگری در قانون اساسی که به موجب آن مقام نخست‌وزیری از ساختار سیاسی ایران حذف شد، دیروز جهانبخش محبی‌نیا، نماینده اصولگرای مجلس دهم از تریبون مجلس پیشنهاد حذف پست ریاست‌جمهوری را مطرح کرد و خواستار آن شد که مقام رئیس‌جمهوری از قانون اساسی ایران حذف و نخست‌وزیر جایگزین آن شود تا مجلس بتواند رئیس دولت را انتخاب کند. او این طرح را به بهانه اینکه مجلس در راس امور باشد، مطرح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
از سال 68 که با بازنگری در قانون اساسی نخست‌وزیری حذف و نام موسوی به‌عنوان آخرین نخست‌وزیر ایران ثبت شد، این اولین‌باری نیست دلواپسی جدید مخالفان دولت روحانی؛ حذف پست ریاست‌جمهوریکه بحث نظام ریاستی و پارلمانی پیش کشیده می‌شود. آخرین‌بار زمانی که اختلافات دولت و مجلس در سال 1390 به اوج خود رسید بحث جایگزینی نظام ریاستی (که در آن رئیس‌جمهوری با رای مردم به صورت مستقیم انتخاب می‌شود) با نظام پارلمانی (که در آن نخست‌و‌‌زیر به‌عنوان رئیس قوه مجریه از سوی مجلس انتخاب می‌شود) مطرح شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در آن زمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم بود و با وجودی که مجلس نهم در اختیار اصولگرایان و طیف فکری همراه با او بود، اما تقابلات قوه مجریه و مقننه به اوج خود رسیده بود. از همین رو موضوع حذف پست ریاست‌جمهوری و جایگزینی آن با نخست‌وزیری که در سال‌های قبل از آن گاه مسکوت مانده و گاه به چالش روز تبدیل شده بود، بار دیگر داغ شد.

با این حال برخی سیاستمدارن، موافق این تغییر که نیاز به بازنگری در قانون اساسی دارد، نبودند. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کسانی بود که همان زمان با این پیشنهاد مخالفت کرد و آن را موجب تضعیف جمهوریت نظام دانسته بود؛ چون به اعتقاد او با حذف ریاست‌جمهوری قدرت انتخاب مردم محدود و محصور می‌شود.

بعد از پنج سال از آن تاریخ، دیروز یکی از نمایندگان منتقد دولت در مجلس که در سابقه نمایندگی خود حضور در مجلس هشتم را نیز دارد در نطق میان‌دستور خود پیشنهاد حذف پست ریاست‌جمهوری و جایگزینی آن با نخست‌وزیری را مطرح کرد.

جهانبخش محبی‌نیا از اینکه مجلس در راس امور نیست، گلایه کرد. این در حالی است از زمانی که روحانی روی کار آمده است رابطه دولت و مجلس به بهترین وضعیت خود رسیده است. هم علی لاریجانی رئیس مجالس نهم و دهم به این امر اذعان کرده و هم اصولگرایان معتدل به این نکته پرداخته‌اند که روحانی به تصمیمات مجلس احترام می‌گذارد و آنها را عملیاتی می‌کند.

با این حال محبی‌نیا با بیان اینکه «عقل، اندیشه، فکر و فلسفه سیاسی می‌گوید مجلس باید در راس امور باشد»، گفت: «آیا با تسهیلی که برای اشخاص حقیقی یا روسای قوا قائل می‌شویم، برای نمایندگان نیز این حق را قائل شده‌ایم که هروقت خواستند بروند و در هیات دولت صحبت‌هایشان را بیان کنند، آیا این اجازه داده می‌شود؟»‌ نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: «آیا در شورای عالی قضایی این اجازه به روسای کمیسیون‌ها یا نواب‌رئیس مجلس اجازه داده می‌شود که بروند و دردهای ملت را به اطلاع برسانند یا برای اینکه از یک وزیر وقت بگیرند یا وزیر به تلفن‌ها جواب دهد باید ماه‌ها در نوبت باشند. آیا این است سر تسلیم در مقابل مجلس فرود آوردن؟ آیا این است علاج دردهای جامعه؟»

او در حالی که تاکید می‌کرد «ما در قانون اساسی مجلس‌سالاری داریم و مجلس باید در راس امور باشد» از نوع نگاه شورای نگهبان به مجلس انتقاد کرد و مدعی شد شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی همیشه نگاه مضیقی به اختیارات نمایندگان داشته است.

محبی‌نیا با بیان این مقدمات، «عاجزانه» از نخبگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست کرد برای اینکه مجلس در راس امور قرار گیرد، پست ریاست‌جمهوری حذف شود. او گفت: «عاجزانه تقاضا دارم پست ریاست‌جمهوری حذف شود؛ نه برای آقای روحانی بلکه برای آتیه کشور حذف شود تا سایش‌های بین رئیس‌جمهوری و سایر قوا از بین برود و مجلس در راس امور قرار گیرد و نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری را مجلس تعیین کند.»

منبع: فرهیختگان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
17
.... آقایون اصول گرا آقایون... . چوب خدا صدا نداره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
2
15
کشور لبنان بخاطر همین قانون ...بیش از دو سال است که نخست وزیر ندارند و مردم از حق انتخاب ریاست جمهوری طبق قانون محروم هستند. تمام پست های کلیدی باید بطور مستقیم توسط مردم انتخاب شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
14
برای حذف رای مردم پیشنهاد داده شده...
وقتی به هر بهانه ... رد صلاحیت میکنند... اقلیت وارد مجلس میشه...
امیدوارم آقای عارف موضع محکمی در اینباره بگیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
12
3
پیشنهاد خوبی است سه نهاد مستقل مجلس قضاییه و نخست وزیر حقوق بگیران اضافی هم کم میشود
مصطفی مرادی
|
Canada
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
13
همیشه دلواپسان زر و زور وقدرت چون در انتخابات های سالم از مردم تو دهنی خوردن اینه که با این پیشنهادهای کثیف میخان مردم رو از همین حضور و تاثیرگذاری ناچیزی که در عرصه تصمیمات سیاسی کشور دارن حذف کنن یه روزی امثال هچین نماینده هایی رو باید برد برای کار اجباری تو معدن این حرفا تو حافظه مردم میمونه تا به وقتش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
اگر در مجلس نمایندگان توانمند باشند در راس قرار میگیرد حتی اگر رییس جمهور هم قوی باشه ولی امان از روزی که مجلس دست افراد بی لیاقت بیوفته حتی آگه نخست وزیر هم خودشان انتخاب کنند سی دی خام بهمون میدن میان مشکل از سیستم هامون هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
0
طرف هنوزمتن قانون اساسی را بلدنیس نمیداندکه فرایداصلاح قانون اساسی کشورچگونه است توصیه میکنم قانون اساسی رایکبارازاول تاآخرش بخوانداون ازتذکرش به مطهری دررابطه بانشستن برصندلی ریاست مجلس اینم ازپیشنهادش راستی چراعموم مااینقدالکی حرف میزنیم راستی ماچرااینقدبی جنبه ایم راستی ماچراوقتی درمقابل میکروفون قرارمیگیرن اینقدحرفای بیربط مزنیم راستی
چرامازیادحرف میزنیم راستی چرامادوست داریم همه به حرفای ماگوش کنن ومااصلن به حرفای دیگران گوش نکنیم راستی چرامامقدمه مان وسیع متن مان کوتاه نتیحه گیری مان یک کلمه ایس راستی ماچرافکرمیکنیم اگه راست حرف بزنیم کسی حرفمان راباورنمیکنه راستی چرامابیش اندازه فکرمیکنیم ازهمه ملتها برتریم بعدشم توزردازآب درمیایم راستی چراماعمل به مستحباتمان به مراتب بیشترازواجباته راستی چراماهروقت کم میاریم میگیم صلوات بفرس ولی خودمان هم که پیشهاددهنده ایم صلوات نمی فر ستیم راستی ماچراهرکی رومیخایم کوچیکش کنیم میگیم بنده خداراستی ماچرامیگیم ولش کن گناه داره راستی ماچرانمیدانیم سلام یکی ازنام های خداس همش میگیم سلام مخلصم چاکرم بنده نوازی فرمودیدراستی ماانسانهاچرابنده بنده میشیم ولی بنده خدانمیشیم همش که شدراستی راستی اوشان نماینده کدوم شهره
بشیر محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
2
4
یک پیشنهاد خام و ناپخته ارائه شده از سوی یک نماینده که فقط نظر خود را بدون هر گونه پشتوانه عقلی و منطقی بیان نموده ،باید مراحل زیادی را طی کند تا اجرایی شود.البته به نظر من دولت تدبیر و امید صداقت لازم را با مردم به اثبات رسانده است اما هیچکس مصون از اشتباه نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
اونوقت اگه این تصمیم عملی بشه وجه تسمیه "جمهوری اسلامی" دیگر چه خواهد بود؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
3
حساب همه اصولگراهاي مومن و باشرف، اصلاح طلبان مومن و با شرف و بقيه احزاب مومن و باشرف، از دلواپس هاي نان به نرخ روز خور جداست. بنابراين لازم است فكري اساسي و جدي، براي دلواپس هايي كه با اون انتخاب ناصحيح شون مملكت رو عوض هشت سال، هشتاد سال عقب بردند و هنوز هم بجاي اينكه درس عبرت از اين اشتباهشون بگيرند همچنان در صدد توجيه خطا و اشتباه روي اشتباه هستند، بشود.
مسئله، اعتلا و سربلندي و افتخار كشور عزيزمان ايران اسلامي در تمام جهان است كه فقط با همدلي و همياري و همكاري با رئيس جمهور محترم، منتخب، مومن و شرافتمندمان جناب آقاي دكتر روحاني و دولتمردان با شرفش (كه حقيقتاً لطف الهي هستند) حاصل مي شود.
ان شاءالله كه همواره چتر حمايت خداوند تبارك و تعالي بالاي سر آقاي دكتر روحاني و دولتمردانش گسترده باشد و روز به روز بر عزت و اعتبارشان افزوده گردد تا بتوانند تواناتر و مقتدرتر با بدخواهان مقابله و مملكت عزيزمان را رو به سوي ترقي و پيشرفت پيش ببرند. الهي آمين
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
2
برو بیسواد کوچه بازاری ؟ خاک بر سرکسانی که تورا به عنوان نماینده انتخاب کرده اند.
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
0
این آقا مثلا از نماینده های باتجربه به شما.ر می رود انتخاب ریاست جمهوری یک انتخاب ملی به شمار میرود اگر این انتخاب را هم از مردم دریغ شود باید فاتحه انتخاب خوانده شود چون انتخابات مجلس انتخابی قومی طایفه ای میباشد
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
0
این آقا مثلا از نماینده های باتجربه به شما.ر می رود انتخاب ریاست جمهوری یک انتخاب ملی به شمار میرود اگر این انتخاب را هم از مردم دریغ شود باید فاتحه انتخاب خوانده شود چون انتخابات مجلس انتخابی قومی طایفه ای میباشد
حسین
|
United States of America
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
2
سلام در راس اموبودن مجلس بابعد نظارتی وقانونگذاری بطور اجمال واحسن محقق میشودولی بعد

نظارتی بااین همه اختلاس وچپاول (مجلس نهم )رنگ وبوی خوبی به نمایش نگذاشت که حالا دلواپس

جدیدی برایشان محقق شده

چنانچه این امر انجام شد وبه جای رئیس جمهور نخست وزیر باشد وانتخابش توسط مجلس باشد

ایا فکر کردید مجلسی مثل مجلس نهم باشدبه چه سرنوشتی کشوردچارمیشود

رئیس جمهور با رای مستقیم مردم بهترمیتواند در عرصه جهانی پیشگام ملتش باشد تا نخست وزیر

برخواسته از مجلس
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین