کد خبر: ۳۸۰۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

در واکنش به استقرار سامانه «تاد»/ چین سفرای آمریکا و کره جنوبی را احضار کرد

چین در واکنش به توافق کره جنوبی و آمریکا مبنی بر استقرار سامانه موشکی «تاد» در شبه جزیره کره، سفرای دو کشور در پکن را به وزارت امور خارجه احضار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آمریکا و کره جنوبی امروز جمعه اعلام کردند که پس از پنج ماه گفت وگو در خصوص استقرار این سامانه برای مقابله با تهدیدهای پیونگ یانگ به توافق رسیده اند.

چین که پیش از ظهر امروز بلافاصله به این اقدام اعتراض کرده بود، عصر امروز هم بر اساس بیانیه ای صادره از سوی وزارت امور خارجه این کشور، سفیران کره جنوبی و آمریکا را احضار کرده است.
کره جنوبی امروز اعلام کرده بود این تصمیم را پیشتر به اطلاع چین و روسیه، دو کشوری که مخالف استقرار سامانه پیشرفته موشکی آمریکا در شبه جزیره کره هستند، رسانده است و نگرانی های این دو کشور بی مورد است.

تلویزیون مرکزی چین امروز با انتشار گزارشی به نقل از «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که تصمیم اتخاذ شده توسط آمریکا و کره جنوبی صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد و پکن به شدت با این موضوع مخالف است.

او یادآور شد که چین از هر دو کشور می خواهد به طور کلی این برنامه را کنار بگذارند چرا که تلاش برای استقرار سامانه موشکی بالستیک هیچ کمکی به حل و فصل مسئله هسته ای شبه جزیره کره و کاهش تنش ها نخواهد کرد.

واکنش سخنگوی دولت چین در حالی صورت می گیرد که وزارت دفاع کره جنوبی نیز امروز با انتشار بیانیه ای از تصمیم این کشور و آمریکا برای استقرار این سامانه در خاک خود دفاع کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در عین حال اظهار داشت: کره جنوبی و آمریکا نباید فکر کنند که با استقرار سامانه «تاد» شبه جزیره کره عاری از تسلیحات هسته ای می شود و چنین طرز تفکری از سوی آنان اشتباه محض است.

چین پیشتر نیز اعلام کرده بود که برد این سامانه فراتر از شبه جزیره کره بوده و تهدیدی برای امنیت ملی این کشور محسوب می شود.

تاد (THAAD) یک سامانه موشکی ضدبالستیک است که در شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا ساخته شد.

موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌ کند اما با انرژی جنبشی خود، قادر به نابودسازی موشک دشمن است، برد رادار آن هزار کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر، سقف پرواز آن 150 کیلومتر و سرعت آن 10 هزار و 80 کیلومتر بر ساعت است.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین