کد خبر: ۳۸۲۶۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱

اردوغان: چرا به عاملان کودتا غذا بدهم؟

مقام‌های کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند اعدام این مخالفین، می‌تواند امیدهای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را بر باد بدهد.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که مردم این کشور خواستار اعدام عاملان کودتای ناکام بامداد شنبه در این کشور هستند.

به گزارش فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بامداد سه‌شنبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره جوانت مختلف کودتای ناکام علیه دولت آنکارا، مصاحب کرد.

اردوغان در این مصاحبه، درباره موضوع جنجالی‌شده در روزهای گذشته یعنی اعدام عاملان این کودتا نیز اظهارنظر کرد.

مقام‌های کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند اعدام این مخالفین، می‌تواند امیدهای ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا را بر باد بدهد.

اردوغان به سی‌ان‌ان گفت که مردم ترکیه به صراحت نظرشان را بیان کرده‌اند که خواستار اعدام این «تروریست‌های» عامل کودتا هستند.

وی گفت: «مردم حالا بعد از این همه حوادث تروریستی به این ذهنیت رسیده‌اند که این تروریست‌ها بایستی کشته شوند.»

اردوغان همچنین ادامه داد: «چرا من باید آنها را در زندان نگاه دارم و در سال‌های آینده به آنها غذا بدهم؟ این چیزی است که مردم می‌گویند. آنها خواستار پایانی فوری برای این هستند، چون خویشاوندان، همسایه‌ها و بچه‌هایشان را از دست دادند... آنها آزرده خاطر شده‌اند، بنابراین مردم حساس هستند و ما هم باید عاقلانه و با حساسیت عمل کنیم.»

دولت ترکیه بعد از تلاش برخی از ژنرال‌ها و مقامات بلندپایه ارتش برای کودتا، عده زیادی را دستگیر کرده است. 103 ژنرال ارتش، جزء دستگیر شدگان هستند.

اردوغان گفت که برای اینکه اعدام جزء گزینه‌ها قابل اجرای برای متخلفان باشد، لازم است پارلمان ترکیه برخی مفاد قانون اساسی را تغییر بدهد.

وی گفت: «مسئولان باید دور هم جمع شوند و درباره آن بحث کنند و اگر آنها قبول کنند که درباره این، بحث کنند من در مقام رئیس‌جمهور هر تصمیمی که از پارلمان بیرون بیاید را تأیید خواهم کرد.»

ترکیه، سال 2002 مجازات اعدام برای جرائم زمان صلح و سال 2004 برای کلیه جرائم را حذف کرد. آنکارا این اقدام را برای پیوستن به اتحادیه اروپا انجام داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
0
4
نگران نباشید قانون اعدام را نمی خواهد ولی دارد با ترویج تمایل به اعدام در بین مردم ترکیه کاری می کند که وقتی قانون اعدام از مجلس درنیامد تصویب نشدن آن را به گردن احزاب مخالف بیندازد
ضمنا حزب اردغان در مجلس دارای اکثریت کافی هست و اگر اردوغان بخواهد قطعا قانون اعدام رای می آورد ولی همانطور که مفسرین قدیمی و کهنه کار ترکیه نظر داده اند او می خواهد قانون اعدام تصویب نشود و با این خواستی که برای اعدام در بین مردم راه انداخته تصویب نشدن آن را به گردن احزاب مخالف بیندازد و از این طریق رای بیشتری برای تغییرات قانون اساسی که می خواهد به همه پرسی بگذارد جمع می کند تغییراتی که طبق آن ساختار قدرت در ترکیه تغییر می کند رییس جمهور دارای قدرت مطلقه می شود و مقدار زیادی از اختیارات نخست وزیر به او منتقل شده یا پست نخست وزیری اصولا حذف می شود و مانند همتایان دیکتاتورش طبق این تغییرات رییس جمهور مادام العمر و موروثی خواهد شد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین