کد خبر: ۳۹۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲

وزارت ارشاد: ممنوعیتی برای فعالیت رویترز در تهران نیست

مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد اعلام کرد: ممنوعیتی برای فعالیت خبرگزاری رویترز در تهران وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد جعفر صافی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌ که "در حال حاضر رویترز ممنوعیتی برای فعالیت و ایجاد دفتر در تهران ندارد" تصریح کرد: تعدادی از مقامات رویترز بر اساس درخواستی که داشتند به ایران آمدند و جلساتی بین ما و آن‌ها برگزار شد.
 
این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این جلسه به مقامات خبرگزاری رویترز توضیح داده شده که مشکلات گذشته آن‌ها چه بوده و چرا برای فعالیت آن‌ها در ایران مشکلاتی پیش آمد. آن‌ها نیز قبول کردند که در خصوص یک گزارش خاص، رفتار مناسبی نداشتند و قرار شد در ارتباط با فعالیت مجدد در تهران و مسائل مرتبط با آن بررسی‌های لازم را انجام دهند.
 
صافی گفت: آن‌ها اگر بخواهند می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات  نمایندگی خود را در تهران بازگشایی کنند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که کدام شبکه‌ها به ویژه شبکه‌های آمریکایی و انگلیسی برای حضور و فعالیت خبری در ایران ممنوعیت دارند؟ توضیح داد: برخی شبکه‌ها به داشتن زاویه و مخالفت با ایران مشهور هستند وطبق سیاست‌های کلی نمی‌توانیم چه بصورت دفتر مقیم و چه بصورت ترددی به آن‌ها مجوز بدهیم، ولی رسانه‌هایی که در چارچوب اخلاق حرفه ای فعالیت نمایند و اخبار را به صورت مغرضانه پوشش ندهند مشکلی برای حضور آن‌ها در کشور نیست.
 
مدیرکل رسانه‌های خارجی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید هفته گذشته خود از ایسنا، در مورد فعالیت بی‌بی‌سی در تهران با اشاره به هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نهادهای نظارتی در خصوص ورود رسانه ها و خبرنگاران خارجی به کشور گفت: تا رفع سیاست‌های بی‌بی‌سی بویژه در بخش فارسی آن در قبال جمهوری اسلامی ایران، درخواست های آن قابل بررسی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اخیرا درخواستی از بی‌بی‌سی برای فعالیت در تهران داشته‌اید؟ گفت: درخواست جدیدی در این ارتباط از سوی آن‌ها ارائه نشده است.
 
صافی در پاسخ به این پرسش که گاهی اخباری منتشر می‌شود که مثلا یک خبرنگار اسراییلی که تابعیت دوگانه اسراییلی و آمریکایی داشته به ایران سفر کرده و به تهیه گزارش‌هایی در ارتباط با ایران و انتشار آن در رسانه‌های آمریکایی یا صهیونیستی پرداخته است، مکانیزم نظارتی در این موارد چگونه است؟ گفت:‌ این اداره کل منطقا پاسخگوی خبرنگارانی است که با دریافت روادید مطبوعاتی وارد کشور شده باشند و در مورد خبرنگار مذکور این اداره کل هیچگونه مجوزی برای روادید مطبوعاتی وی صادر نکرده است.
 
صافی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از برجام درخواست بیش تری از سوی خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف  برای فعالیت در ایران از جمله تاسیس دفتر افزایش پیدا کرده است؟ گفت:‌ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این درخواست‌ها افزایش  داشته و این اداره کل طی سه سال گذشته مجموعا 65 مجوز جدید برای فعالیت دفاتر رسانه های خارجی مختلف از جمله رسانه های اسلامی صادر کرده‌ است، علاوه بر این در همین دوره، برای 170 نماینده خبری نیز کارت خبرنگاری صادر شده است.
 
او در ادامه افزود: با توجه به این‌که اخبار امروز ایران در بسیاری از رسانه‌های داخلی مثل ایسنا به زبان‌های مختلف از جمله سه زبان انگلیسی، فرانسه و عربی ارسال می‌شود، خبرنگاران خارجی می‌توانند، با یک جست‌وجوی کوچک به اخبار کشور دسترسی پیدا کنند و از ظرفیت های خوب و رو به گسترش رسانه های داخلی استفاده کنند.

صافی در پایان خاطر نشان کرد، امیدواریم با امضای تفاهم نامه های همکاری متقابل رسانه ای و خواهر خواندگی میان رسانه های داخلی و خارجی، شاهد اطلاع رسانی صحیح و روزافزون از پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران به افکار عمومی جهانی باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین