کد خبر: ۳۹۸۹۰۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
چشم‌انداز روابط ایران و امریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری؛ ترامپ رئیس‌جمهور شود؛ آمریکا به ایران حمله می‌کند؟

ترامپ یا کلینتون؛ کدام‌یک برای ایران بهتر است؟‌/دونالد‌ترامپ، نسخه امریکایی احمدی‌نژاد

از شعارها مشخص است که ترامپ خواستار موضعی سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران است. او نسخه امریکایی محمود احمدی‌نژاد است. کلینتون در مقابل اما گزینه‌ای امن‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- روزنامه بریتانیایی «گاردین» با انتشار یادداشتی به قلم «مایکل اکس ورثی» به موضوع چشم‌انداز روابط ایران و امریکا پس از انتخابات اشاره کرده است.

به گزارش آفتاب‌‌نیوز، او می‌نویسد: «واقعیت آن است که هر کس که رییس‌جمهوری بعدی امریکا شود آینده روابط ایران و امریکا چندان خوش‌بینانه نیست. ترامپ خط‌مشی پوپولیستی دارد و غیر‌قابل پیش‌بینی است اما مواضع تند کلینتون در قبال ایران نیز می‌تواند یک رویکرد افراطی معنی‌دار قلمداد شود. در طول سال‌های اخیر ایران گاهی اوقات بخشی مهم از اجزای سیاست امریکا بوده است و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی داشته است. برای مثال، بحران گروگانگیری در سفارت امریکا در تهران در فاصله سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ میلادی سبب شد تا جیمی کارتر رییس‌جمهوری امریکا نتواند به دور دوم راه یابد و همچنین رونالد ریگان رییس جمهوری سابق امریکا نیز به دلیل موضوع ایران کنترا در دور ریاست‌جمهوری‌اش از نظر محبوبیت و توان اجرای برنامه‌هایش با آسیب‌های قابل‌توجهی مواجه شد. اکنون موضوع بر سر برجام است که در ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری اوباما حاصل شد و باعث ایجاد اختلاف‌نظر میان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها شده است. در نتیجه، جای تعجب ندارد که ایران دوباره در بحث بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا مطرح می‌شود». 

ترامپ یا کلینتون؛ کدام‌یک برای ایران بهتر است؟‌/دونالد‌ترامپ، نسخه امریکایی احمدی‌نژاد

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «هیلاری کلینتون با اشاره به حوادث اخیر و رویارویی میان قایق‌های تندروی ایرانی و ناوهای امریکایی در خلیج‌فارس خطاب به ترامپ گفت که تو گفته بودی باید به قایق‌های ایرانی حمله می‌شد اگر تو با چنین رویکردی رییس‌جمهوری امریکا شوی سبب ایجاد جنگ میان دو کشور خواهی شد. در مقابل ترامپ نیز اظهار کرد که سیاست های کلینتون در دوران تصدی‌گری مقام وزارت امور خارجه امریکا در دولت اوباما به منافع امریکا آسیب رسانده است». 

یادداشت‌نویس گاردین اشاره می‌کند که به احتمال زیاد روحانی نمی‌تواند مشتاق شنیدن اظهارات این‌چنینی از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا باشد. او می‌نویسد: «در سویی ترامپ قرار دارد که به طور مستقیم توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را فاجعه‌بار خوانده و مخالف لغو تحریم‌ها علیه ایران بوده است و خواستار مذاکره مجدد با ایران درباره موضوع برنامه هسته‌ای در صورت ریاست جمهروی است و در مقابل کلینتون قرار دارد که اگرچه از توافق هسته‌ای حمایت کرده است اما در مقایسه با اوباما موضع جنگ‌طلبانه‌تر و تهاجمی‌تری در قبال ایران دارد و در مناظره خود نیز از حمایتش از تشدید تحریم‌ها برای پای میز مذاکره کشاندن ایران بر موضوع هسته‌ای حمایت کرده بود». 

گاردین در ادامه می‌نویسد: «واقعیت آن است که روحانی اکنون خود درگیر تبلیغات انتخاباتی است که در ماه مه سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. هر چند که او هنوز هم از محبوبیت قابل‌توجیه در میان ایرانیان برخوردار است اما تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد تا کاری کند که منافع اقتصادی و معیشتی برجام برای شهروندان معمولی ایرانی قابل لمس باشد. مقام عالی رهبری ایران نیز از امریکا انتقاد کرده که نتوانسته به تعهدات خود برای لغو تحریم‌ها پایبند باشد. قانون نانوشته‌ای در ایران وجود دارد که معمولا روسای جمهوری می‌توانند دور دوم را نیز ادامه دهند. روحانی اما در این میان ‌راه آسانی را پیش‌روی خود ندارد او برای دلجویی از تندروها از دیدار با اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خودداری کرد». 

ترامپ یا کلینتون؛ کدام‌یک برای ایران بهتر است؟‌/دونالد‌ترامپ، نسخه امریکایی احمدی‌نژاد

تحلیلگر گاردین در ادامه اشاره می‌کند که اگر ترامپ رییس‌جمهوری امریکا شود در راستای سیاست کاهش نقش جهانی امریکا گام بر‌می‌دارد و این به پوتین رییس‌جمهوری روسیه اجازه می‌دهد تا نقش بزرگتری را ایفا کند و پس از آن وزن قدرت‌های خاورمیانه تغییر می‌کند و به احتمال زیاد عربستان سعودی بیش‌تر منزوی می‌شود و این امر باعث شادی رهبران ایران می‌شود اما ترامپ همزمان گفته که خواستار ازسرگیری مجدد مذاکرات هسته‌ای با ایران است و این موضوع را در کارزار انتخاباتی خود نیز اعلام کرده است». 

این یادداشت نویس در ادامه می‌نویسد: «من با دلسردی به آینده بهبود روابط ایران و امریکا نگاه می‌کنم. از شعارها مشخص است که ترامپ خواستار موضعی سخت‌گیرانه‌تر در قبال ایران است. او نسخه امریکایی محمود احمدی‌نژاد است. او رویکرد پوپولیستی دارد و غیر‌قابل پیش‌بینی است. او با رویکرد خود به سیاست خارجی تنها به آشوب بیش‌تر در خاورمیانه کمک خواهد کرد. کلینتون در مقابل اما گزینه‌ای امن‌تر است. با این حال، او نیز دائما از اقدامات به زعم خود منفی ایران در منطقه سخن گفته و اعلام کرده که امریکا باید در کنار عربستان سعودی و اسرائیل و شرکای عرب خود بایستد. با این حال، شاید اگر کلینتون رییس‌جمهوری بعدی امریکا باشد با آزادی عمل سیاسی بیش‌تر بتواند به موضوعی منطقی‌تر در قبال ایران برسد بیایید امیدوار باشیم.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
1
4
ما به سرکار خانم کلینتون رای میدهیم.
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
4
1
هرکس پوپولیست است ...است .
مثل ترامپ و افرادی مشابه آن .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
1
5
... هیچ یک از اینها به نفع ایران نیستند باید ببینیم کدامیک از اینها شرورتر و یا موزی ترند نه این که به نفع ایران باشند این حماقت است که فکر کنیم اینها حتی به اندازه یک سر سوزن به نفع ما کار کنند
روزبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
1
7
ترامپ بهتر است در صورتیکه نسخه محمود امریکایی باشد با کارهایش ثروت کشورش را به دیگر کشورها انتقال میدهد و در واقع یک دشمن تمام عیار برای کشور خودش میشود
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
5
0
برای ایران هیچ فرقی نمیکنه..شیرهمیشه شیره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
4
هر دوتاشون ... یکی از یکی بدتر.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
3
فرقی به حال ما نمی کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
3
سیاستهای کلان آمریکا هیچ وقت با تعویض ریاست جمهوری عوض نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
1
1
برای نفع ملت ما ترامپ بهتره رییس جمهور بشه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
1
1
ترامپ بهتر است چون ثروت آمریکا را به باد میدهد و جنگ افروز است و نابودی آمریکا تحقق مییابد
سلمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
1
1
دونالد ترامپ برای مردم ایران بهتر است و رییس جمهور می شود
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
2
سگ زرد برادر شغال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
0
2
چقدر ساده هستید شما هیچکدام برای ایران خوب و حتی بهتر نیستند چون هر دو یک سیاست را با دو روش دنبال می کنند کی می خواهید بیدار شوید الله اعلم فقط خدا کنه دیر نشده باشه
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
0
0
ترامپ برای ایران بهتره وشعارهای ضد برجام او برای حذف رقیب است. وبعد از رئیس جمهور شدن همان سیاست خروج از خاور میانه را در پیش خواهد گرفت. در ضمن از نظر اقتصادی در زمان جمهوری خواهان بازار نفت و مواد معدنی رشد می کند که این برای اقتصادما بهتر است.
شک نکنید با این رشدی که ترامپ از صفر تا این میزان محبوبیت داشته اگر به لحاظ تکنیکالی(اصطلاح رایج بورس بازان) هم به موضوع نگاه کنید ترامپ رئیس جمهور است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین