کد خبر: ۳۹۹۸۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
استفاده پوتین از اهرم فشار عدم‌امحای تسلیحات پلوتونیوم بر آمریکا/ چرا همکاری آمریکا و روسیه درباره سوریه تعلیق شد؟

بازگشت آمریکا و روسیه به جنگ‌ سرد /بحران و جنگ در سوریه تشدید می‌شود؟

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که مسکو به شرایط توافق آتش‌بس که ماه پیش به دست آمد پایبند نبوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- ساعاتی پس از آنکه گنادی گاتیلف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورش تبادل اطلاعات نظامی با آمریکا درباره سوریه را متوقف کرده آمریکا گفت که همکاری دیپلماتیک با روسیه را معلق می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، گاتیلف گفته بود: "تمام ارتباطات میان ارتش‌ها متوقف شده و اطلاعاتی (درباره سوریه) رد و بدل نمی‌شود.

چرا همکاری آمریکا و روسیه درباره بحران‌سوریه تعلیق شد؟/جنگ در سوریه تشدید می‌شود؟

با وجود این او تاکید کرد که روسیه همچنان در پی توافق دیپلماتیک با آمریکا برای از سرگیری آتش‌بس در سوریه است.اما آمریکا پس از آن گفت که مذاکرات با روسیه بر سر بحران سوریه را معلق می‌کند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که مسکو به شرایط توافق آتش‌بس که ماه پیش به دست آمد پایبند نبوده است.

روسیه گفت که از این تصمیم متاسف است و آمریکا را به تلاش برای مقصر شناختن روسیه در مورد شکست آتش‌بس متهم کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته پیش بعد از حملات تازه نیروهای روسیه و سوریه به حلب هشدار داده بود که چنین خواهد کرد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش این تصمیم را "به راحتی نگرفته است" اما گفت که روسیه "نمی‌خواهد یا نمی‌تواند پایبندی دولت سوریه به توافقی که مسکو با آن موافقت کرده را تضمین کند."

او گفت: "روسیه و رژیم سوریه در عوض راه نظامی را در پیش گرفته‌اند که با ترک مخاصمه همخوانی ندارد و تشدید حملات آنها علیه نواحی مسکونی و هدف گرفتن تاسیسات زیربنایی مهم مثل بیمارستان و جلوگیری از رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه از جمله حمله روز ۱۹ سپتامبر به یک کاروان کمک رسانی موید همین مساله است."

توافق قبلی دو طرف به آتش‌بسی یک هفته‌ای اما شکننده منجر شد و دو طرف یکدیگر را به کارشکنی در جریان آتش‌بس متهم کردند.

مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی نیز در این باره تحلیل‌های مختلفی را منتشر کرده‌اند. خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک مقام اطلاعاتی امریکایی که نخواسته نامش فاش شود مدعی شده که بمباران‌های اخیر روسیه مرگبارترین بمباران‌ها از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو بوده‌اند. 

این مقام گفته است: «حملات هوایی عمدتا در حلب متمرکز شده‌اند و طیف گسترده‌ای از مهمات مرگبار ازجمله بمب‌های بشکه‌ای، بمب‌های حرارتی، مهمات آتش‌زا و بمب‌های خوشه‌ای و سنگرشکن در آن از سوی روسیه استفاده می‌شوند». 

رویترز اشاره می‌کند که پایان مذاکرات و برهم خوردن آتش‌بس و استفاده از گزینه نظامی می‌تواند وضعیت را پیچیده‌تر سازد. 

رویترز اشاره می‌کند که اخیر ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه دستور لغو پیمان امضا شده مسکو با واشنگتن درباره امحای تسلیحات پلوتونیومی را صادر کرده است. رویترز این تصمیم را سیگنالی از سوی مسکو درباره تخاصم بیش‌تر آن کشور با امریکا بر سر بحران اوکراین و سوریه می‌داند. در این میان اما یک مقام وزارت امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با رویترز ارتباط میان تعلیق این معاهده با موضع بحران سوریه را رد کرده است. 

رویترز اشاره می‌کند که قرار است دیپلمات‌های ارشد امریکایی اواخر این هفته به مسکو سفر کرده و با مقام‌های روس درباره الحاق کریمه با فدراسیون روسیه و اختلاف‌نظرهای فی‌مابین در این باره گفت‌وگو کنند. 

در همین حال، روزنامه «نیویورک تایمز» نیز با انتشار گزارشی به تحلیل علل لغو همکاری امریکا و روسیه پرداخته است. «اندرو اس وایس» کارشناس سابق امور روسیه در کاخ سفید که اکنون در بنیاد کارنگی فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید:«همکاری در سوریه آخرین صحنه از نمایش دولت اوباما برای بهبود روابط دوجانبه با روسیه بود که میسر نشد. بی‌اعتمادی و دشمنی نسبت به امریکا در ساختار رهبری روسیه وجود دارد و در حال رشد است. این روحیه و احساس نیروی محرک رفتار خارجی روسیه در سال‌های گذشته بوده است». 

نیویورک تایمز اشاره می‌کند که با وجود لغو همکاری‌ها معلوم نیست که اوباما تا چه زمانی در برابر استفاده از گزینه‌های نظامی و عدم مواجهه با روسیه در سوریه مقاومت خواهد کرد. 

«گری سیمور» که از نزدیک بر توافق امریکا و روسیه بر سر امحای تسلیخات پلوتونیومی در زمان ریاست جمهوری کلینتون نظارت داشته نیز درباره تصمیم اخیر پوتین در لغو این توافق‌نامه معتقد است که این اقدام بیش از آن که اهمیت نظامی داشته باشد صرفا یک ژست سیاسی از سوی پوتین بوده است و در این‌باره می‌افزاید: «این موضوع مستقیما در ارتباط با بدتر شدن روابط دو کشور به خصوص پس از شکست توافق آتش‌بس سوریه است». 

یک مقام کاخ سفید اما اقدام پوتین در لغو پیمان امحای تسلیحات را خطرناک و نگران‌کننده خوانده است. قابل ذکر است که می‌توان از پلوتونیوم در بمب‌های مخرب نظامی استفاده کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
2
3
از زمانی که از آمریکای متدین گسستیم و با روسیه مارکسیستی تعامل کردیم ، برای ایران نا میمون بود.
ضرر از هرکجا گرفته شود ، منفعت است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
هههه آمریکای متدین!! رو خوب اومدی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین