کد خبر: ۴۰۱۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
افزایش تنش بین فیلیپین و آمریکا

رئیس‌جمهوری که تلاش می‌کند تبدیل به «اردوغان» شود

دوترته مشخص کرده که می‌خواهد سیاست خارجی کشورش مستقل از امریکا باشد. او به نوعی ژست ضد‌امپریالیستی و سوسیالیستی گرفته است. او نشان داده که برخلاف رییس‌جمهوری قبلی فیلیپین علاقه‌ای به غرب و امریکا ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «من نه تنها آماده قطع روابط با امریکا هستم بلکه آماده گشایش روابط با چین هستم». این بخشی از اظهارات «رودریگو دوترته» است که اخیرا گفته است درهای فیلیپین را برای بازرگانان چینی باز خواهد کرد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، تقویت روابط فیلیپین و چین به مانیل این اجازه را خواهد داد تا تسلیحات چینی را خریداری کند. رهبر تازه فیلیپین در مسیر هوگو جاوز رییس‌جمهوری پیشین ونزوئلا گام بر می‌دارد و می‌خواهد روابط با امریکا را قطع کند و به اردوگاه چین نزدیک شود. اکنون او می‌تواند ابهامات زیادی را درباره چشم‌انداز نفوذ امریکا در آسیا ایجاد کند». 

رییس‌جمهوری که تلاش می‌کند تبدیل به «اردوغان» شود

در طول چند هفته گذشه دوترته درباره تصمیم به اخراج نیروهای ویژه امریکایی از میندانائو، جزیره‌ای در جنوب فیلیپین و تعلیق مانورهای نظامی مشترک و گشت‌زنی در دریای چین جنوبی و حتی لغو توافق‌نامه امنیتی میان واشنگتن و مانیل هشدار داده است. به نظر می‌رسد این نطق‌های بلند قابلیت اجرا داشته باشند. برای شروع دوترته علیرغم انتقادهای نهادهای حقوق بشری و دولت امریکا کارزار بحث‌برانگیز خود علیه قاچاق مواد مخدر را به راه انداخته است. علیرغم آن‌که اوباما از کارزار قتل قاچاقچیان در فیلیپین انتقاد کرد و گفت که در صورت ادامه این روند امریکا از وضع کنونی در همکرای با فیلیپین در مبارزه با تروریسم عقب‌نشینی خواهد کرد با این حال، دوترته به راه خود ادامه داده است.

دوترته مشخص کرده که می‌خواهد سیاست خارجی کشورش مستقل از امریکا باشد. او به نوعی ژست ضد‌امپریالیستی و سوسیالیستی گرفته است. او نشان داده که برخلاف رییس‌جمهوری قبلی فیلیپین علاقه‌ای به غرب و امریکا ندارد. او کارزار خود را جنگ با مواد مخدر خوانده است و گفته که من دست‌‌نشانده امریکایی‌ها نیستم و رییس‌جمهوری مستقل برای فیلیپین هستم و تنها به مردم کشورم پاسخگو می‌باشم. 

نشنال اینراست اشاره می‌کند که نزدیکی دوترته به پکن و مسکو پیامی به امریکا و غرب است. این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که امریکا در طول یک دهه گذشته به استقرار امنیت در فیلیپین کمک کرده است و می‌افزاید: نظرسنجی سال گذشته نشان داد که ۹۲ درصد از فیلیپینی‌ها نظری مثبت درباره امریکا دارند که بیش‌ترین میزان در جهان محسوب می‌شود. امریکا هم‌چنین ۷۲ درصد از تسلیحات و تجهیزات نظایم فیلیپین را آماده می‌کند. 

این نشریه در پایان با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دوترته می‌خواهد جا پای اردوغان ریس‌جمهوری ترکیه بگذارد، می‌نویسد: «او نیز دوست ندارد که از تنش لفظی با امریکا بکاهد دوست دارد با روسیه و چین گپ بزند و دسترسی امریکایی‌ها به پایگاه‌های مهم نظامی در ترکیه را محدود کند. هر زمان که درباره نقض حقوق بشر در ترکیه و نقض ازادی‌های دموکراتیک انتقادی از غرب می‌شود او فریاد می‌زند. با این حال، روابط نظامی میان امریکا و ترکیه قوی باقی مانده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین