تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
ازخشک‌شدن دریاچه ارومیه تا آب‌شدن یخ‌های قطبی

تصاویر‌ تکان‌دهنده ناسا از تغییرات کره‌زمین

ناسا مجموعه تصاویری را منتشر کرده است که نشان می‌دهند چگونه سیاره زمین در حال تغییرات سریع‌تر از آن چیزی است که پیش از این در آن گمان می‌رفت از بادهای موسمی تا انفجارحمعیت زمین تا ذوب شدن یخ‌های قطبی همگی از جمله تغییرات مهم اجتماعی و زیست محیطی در بازه زمانی‌ کوتاهی در سال‌های اخیر بوده‌اند.
سرویس علم و فناوری-ناسا این تصاویر را در قالب مقایسه وضعیت قبل و پس از تغییر منتشر کرده است. عکس‌ها نشان می‌دهند که تغییرات در طول ماه‌ها و سال‌ها و شامل تغییرات طبیعی و تغییرات متوجه از جانب مداخلات انسانی بوده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این تصاویر نشان می‌دهند که سیاره ما با وضعیت فاجعه‌باری از نظر دگرگونی های منفی مواجه شده است. در یکی از تصاویر نشان داده شده است که توسعه شهری در دهلی نو در هندوستان چگونه روی داده است. عکس‌های گرفته شده در فاصله سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶ میلادی نشان می‌دهند که در طول دو دهه گذشته رشد سریع جمعیت در هند روی داده و جمعیت در آن جا از ۹.۴ میلیون نفر به ۲۵ میلیون تفر رسیده است.

در یکی دیگر از عکس‌ها تنها در فاصله دو سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی تصاویر نشان می‌دهند که یخ‌های گرینلند به شدت در حال ذوب شدن در فصل بهار و اوایل تابستان بوده‌اند. در تصویر دیگری از ناسا که غم‌انگیز است تنها در فاصله دو ماه اوریل تا جولای ۲۰۱۶ میلادی دریاچه ارومیه از رنگ سبز به قرمز تغییر کرده است که در نتیجه فعالیت ارگانیسم‌های زنده در بستر آبهای این دریاچه بوده است. عکس‌های ناسا نشان می‌دهند که نزدیک به ۷۰ درصد از سطح دریاچه ارومیه در طول ۱۴ سال اخیر از بین رفته است.

در یک دیگر از تصاویر دریاچه‌ای واقع شده در ۱۳۰ مایلی لس آنجلس کالیفرنیا دیده می‌شود که در طول چندین سال انباشته از مواد شیمیایی سمی و گرد و غبار شده و سبب فرار پرندگانی شده که زیستگاه‌شان آن منطقه بوده است.

مجموعه عکس دیگری از مسیر آب در رودخانه کلرادو در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۷ میلادی نشان می‌دهد که این رودخانه خشک‌ترین دوران خود را در سال ۲۰۰۷ میلادی سپری کرده است.

تصاویر دیگری از آب شدن یخ‌های قطبی در ناحیه گرینلند هستند. یکی دیگر از تصاویر نشان می‌دهد که دریاچه پوپ دومین دریاچه بزرگ بولیوی تها ظرف مدت سه سال در فاصله سال‌های  ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی کاملا خشک شده است و کشاورزی در مناطق اطراف آن با بحرانی جدی مواجه شده است.

در تصویر منتشر شده دیگری رودخانه گنگ در هندوستان در فاصله سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی با با جاری شدن سیل و بادهای موسمی مواجه بوده است که منجر به کشته شدن ۳۰۰ نفر و و تاثیر‌گذاری منفی بر زندگی بیش از شش میلیون نفر دیگر شده است.

انتشار یافته: ۱