کد خبر: ۴۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱

افزایش سیلاب ورودی به منطقه سیستان+تصاویر

فرماندار شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب حاصل از بارندگی ها در کشور افغانستان که از بامداد امروز/ پنجشنبه/ وارد منطقه سیستان شده در حال افزایش است.
آفتاب‌‌نیوز :
جمشید رخشانی نسب در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بارندگی های اخیر در کشور افغانستان سبب ایجاد سیلاب شده که هم اینک این آب بصورت دشتمال وارد منطقه سیستان شده است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا این آب به سمت تالاب بین المللی هامون هدایت شود. پیش بینی ورود سیل از مدت ها قبل انجام شده است.

فرماندار شهرستان زهک گفت: ستاد بحران سیستان و بلوچستان به منظور کاهش و جلوگیری از تخریب های احتمالی آمادگی کامل داشته و تمهیدات لازم را اندیشیده است.

افزایش سیلاب ورودی به منطقه سیستان+تصاویر

رخشانی نسب بیان کرد: مدیریت صحیح این آب در سیستان سبب توسعه کشاورزی و آبگیری دریاچه هامون می شود.

فرماندار شهرستان هیرمند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک سیلاب به خاک ایران اسلامی در منطقه سیستان رسیده و سبب خوشحالی مردم شده است.

محمدعلی پیری ادامه داد: مسیرهای عبور آب در این منطقه بازگشایی شده است.

وی افزود: برنامه ریزی ها به منظور هدایت آب به دریاچه هامون و نیز پخش آن در سطح منطقه سیستان به منظور استفاده های مختلف از آن انجام شده است.

وی بیان کرد: با وجود تمام فعالیت ها و اقدامات انجام شده تخصیص اعتبارات ویژه برای لایروبی انهار و رودخانه ها و کانالها مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: 215 متر مکعب آب بر ثانیه از رودخانه هیرمند وارد سیستان واقع در شمال استان می شود که این میزان آب در حال افزایش است.

اتابک جعفری اظهار داشت: همچنین 114 متر مکعب آب بر ثانیه وارد چاه نیمه های منطقه سیستان می شود.

وی تصریح کرد: این سیلاب در رودخانه شیردل، پریان مشترک، رودخانه سیستان، کانال های شماره 1، 2 و 3، رودخانه شهر و کانال طاهری در جریان است.

وی ادامه داد: سیلاب ورودی به سیستان از طریق پریان مشترک و رودخانه سیستان به طرف تالاب بین المللی هامون در جریان است.

وی اضافه کرد: لایروبی انهار و کانالها در مناطق حساس که در مسیر سیلاب وجود داشته انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای این سازمان در حالت آماده باش کامل قرار دارند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان دارای پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز است.

رودخانه هیرمند از کوههای بابایغما از رشته کوههای هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می شود.

آب این رودخانه از 18 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سالها سیلاب های جزئی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی شود.

افزایش سیلاب ورودی به منطقه سیستان+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین