کد خبر: ۴۲۹۲۷۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸

وجود 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در خوزستان

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش سطح کانون‌های فوق بحرانی خوزستان گفت: در حال حاضر 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در خوزستان وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتکار امروز (5 اسفندماه) در حاشیه بازدید رییس جمهور از شست‌وشوی مقره‌ها در پست برق 230 کیلوولت مهدیس اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ‌پدیده گرد و خاک در اهواز دارای عوامل و منشاء‌ داخلی و خارجی است؛ 35 درصد این پدیده به عوامل و کانون‌های داخلی باز می‌گردد و 65 درصد آن ناشی از منشاء و عواملی در کشورهای عراق و عربستان است و باید برای هر یک از این منشاءهای داخلی و خارجی چاره‌اندیشی کرد.

وی تصریح کرد: ‌از سال 92 با تشکیل ستاد ملی مقابله با گرد و غبار توسط دولت، کارهایی جهت مقابله با این پدیده آغاز شد. بسیاری از دستگاه‌ها  و نهادها در این زمینه مسئولیت دارند و مسئولیت اصلی اجرایی بر عهده جهاد وزارت کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع و در بخش‌های تثبیت خاک، ‌تثبیت بیولوژیک،‌ کاشت نهال،‌ مالچ‌پاشی و مهار کانون‌های گرد و غبار داخلی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ این ستاد علاوه بر پیگیری این برنامه‌ها، اقدام به شناسایی تمام کانون‌های گرد و غبار ایران کرد و اکنون تمام کانون‌های گرد و غبار در خوزستان کاملا شناسایی و به کانون‌های گرد و غبار فعال، کانون گرد و غبار بحرانی و کانون‌های گرد و غبار فوق بحرانی طبقه‌بندی شده‌اند.

ابتکار با بیان این‌که 40 هزار هکتار کانون گرد و غبار فوق بحرانی در استان خوزستان وجود دارد، در خصوص علت افزایش سطح کانون‌های فوق بحرانی عنوان کرد:‌ در حال حاضر به صورت سالانه پدیده خشکسالی در حال تشدید است و به علت عدم بارش و نبود آب و همچنین عدم امکان زراعت و کشاورزی، بخشی از اراضی خوزستان همچنان در حال تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.

وی ادامه داد:‌ معضل ریزگردها معضلی است که با خشکسالی و تغییر اقلیم تشکیل می‌شود و این موضوع بدین معنی است که سطح کانون‌های گرد و غبار ثابت نمی‌ماند و افزایش می‌یابد.

معاون رییس جمهور گفت: در زمینه هواشناسی در خوزستان کارهای خوبی انجام شده و تجهیزات جدیدی در اختیار استان قرار گرفته است. در حال حاضر تجهیزات جدیدی برای سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان وجود دارد و تقریبا تمام شهرستان‌های خوزستان دارای این دستگاه هستند و سنجش آلودگی هوا به صورت مستمر انجام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

به گزارش ایسنا، ابتکار اظهار کرد:‌ با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و رویکرد خوب دولت، یکی از کارهای بسیار خوبی که در این مدت انجام شد بحث احیای تالاب‌ها بود متاسفانه تالاب هورالعظیم در سال 92 کاملا خشک و در حال تبدیل به کانون گرد و غبار بسیار جدی برای خوزستان بود و تالاب شادگان نیز وضعیت چندان خوبی نداشت و در حال سوق یافتن به همین سمت و سو بود.

وی ادامه داد:‌ با تدابیری که اندیشیده شد و با باز شدن دایک‌های منتهی به تالاب هورالعظم و آبگیری نسبتا خوب تالاب شادگان، اکنون وضعیت این دو تالاب بسیار بهتر است و بسیاری از کانون‌های گرد و غبار در تالاب هورالعظیم زیر آب رفته و مهار شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:‌ برای تالاب شادگان هم کارهای خوبی انجام شده است و در حال رایزنی و مکاتبه با وزیر نیرو هستیم تا تامین حق‌آبه این تالاب‌ها تداوم یابد و حق‌آبه این دو تالاب کاملا تامین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین