کد خبر: ۴۶۳۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
فناوری نانو و دستاوردهای آن در جهان؛

تحولی نوین در معماری با پوشش‌های رنگی نانو

مؤسسه فناوری هند بمبئی، اعلام کرد که محققان آنها موفق به توسعه سلول‌های خورشیدی رنگی شدند که می‌توانند در ساختمان‌ها و پنجره‌های شیشه ای،نمای ساختمان‌ها و حتی توفال‌های خورشیدی استفاده شوند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا و به نقل از هندو، از این سلول‌های خورشیدی جدید می‌توان به عنوان یک انتخاب جذاب برای محوطه سازی شهری استفاده کرد.

تحولی نوین در معماری با پوشش‌های رنگی نانو

توفال خورشیدی که همچنین توفال فتوولتائیک نامیده می‌شوند، سلول‌های خورشیدی طراحی شده ایی هستند که شبیه تخته سنگ معمولی یا لایه‌های قیروگونی به نظر می‌رسند.

این اختراع جدید شامل یک پوشش نانوفوتونی موسوم به "فناوری بازتاب دهنده زیبایی‌شناسی انتخابی" (Selectively Modulated Aesthetic Reflector Technology) یا SMART است.

محققان این موسسه اظهار کردند: زیبایی این اختراع این است که با ترکیب رنگ‌ها یا نورها بتوان رنگ‌های مختلف ایجاد کرد.

مخترعان در این پژوهش با موفقیت توانستند پوشش‌های نانوفوتونیک را برای ایجاد پوشش‌های رنگی مختلف در ماژول‌های خورشیدی ترکیب کنند.

نانو فوتونیک به معنی مطالعه "پخش نور و تشخیص نور"(Light emitting and Light sensing) در مقیاس نانو است. کنترل حرکت الکترون‌ها به وسیله کریستال‌های نیمه هادی، راه را برای فناوری‌های جدیدی باز کرده و درسایه این فناوری‌ها، زندگی برای نسل‌های آینده بسیار راحت خواهد شد.

مشکل اغلب پوشش‌ها این است که حتی کارآمدترین فناوری‌هایی که بر روی سطوح افقی مثل پشت بام‌ها نصب می‌شوند، دارای رنگ‌های محدودی مانند آبی یا سیاه هستند که بیشتر نور را جذب کرده یا رنگ‌های دیگری که بیشتر نور را منعکس می‌کنند و اجازه رسیدن آن به سلول‌های خورشیدی را نمی‌دهند.

همین امر سبب شده است تا طراحان و معماران علاقه زیادی به استفاده از این پوشش‌ها نداشته باشند.

اما این پوشش هوشمند جدید فقط یک طول موج انتخابی از نور را منعکس کرده که به سلول‌های زیرین آن اجازه می‌دهد تا با کارایی 60 تا 80 درصدی کار کنند.

آنها همچنین می‌توانند در مناطق عمودی ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

این خاصیت آنها باعث می‌شود تا به گزینه مناسبی برای استفاده طراحان در پروژه‌های مختلف تبدیل شوند.

"دکتر آلدرین آنتونی" و "آنیشکومار سومان " که مخترعان این فناوری هستند، بر این باورند که فناوری جدید آنها می‌تواند تحولی نوین در معماری ایجاد کند.

یکی دیگر از مزیت های این تکنولوژی، دوام آن است به طوری که دکتر آنتونی 25 سال خدمات آن را تضمین می‌کند.

دکتر آنتونی اظهار کرد: از آنجایی که این پوشش قیمت بسیار زیادی دارد، نمی‌توان از آن به صورت گسترده استفاده کرد و تنها مختص طبقات خاصی از اجتماع است.

مخترعان این فناوری در حال حاضر مایل به همکاری با شرکت‌های تولید شیشه بوده و مایلند این فناوری جدید را به جای استفاده در سطح بین‌المللی در سطح محلی مورد استفاده قرار دهند.

دکتر آنتونی امیدوار است که دولت و رسانه‌ها آنها را در این زمینه حمایت کنند.

این اختراع با حمایت مالی وزارت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر هندوستان (MNRE) امکانپذیر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین