کد خبر: ۴۷۸۱۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
محدودیت‌هایی آمریکا برای سفر اتباع هشت کشور

هر آنچه باید درباره قانون ممنوعیت ویزای جدید آمریکا بدانید/چه چیزی تفاوت کرده است؟ چه تاثیری بر ایرانیان خواهد گذاشت؟‌

دستور اجرایی ماه مارس ممنوعیت موقت ورود به ایالات متحده برای شهروندان شش کشور با اکثریت جمعیت مسلمان ایران، لیبی، سوالی سودان، سوریه و یمن بود. این موضوع در دادگاه به چالش کشیده شد و پس از یک منازعه طولانی مدت در ماه ژوئن تغییراتی در آن روی داد. فرمان اجرایی مذکور ماه مارس با دستور مشابهی در اواخر ماه ژانویه جایگزین شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روز یکشنبه ترامپ رییس‌جمهوری امریکا محدودیت‌هایی را بر سفر اتباع هشت کشور چاد، ونزوئلا، کره‌شمالی، ایران، لیبی، سومالی، سوریه و یمن به امریکا وضع کرد. سه کشوری که نخست ذکر شده‌اند کشورهای تازه اضافه‌شدن به فهرست جدید هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در ماه مارس ترامپ دستور نظارت گسترده دولت برای بازرسی و بررسی سوابق افرادی که قصد ورود به امریکا دارند را صادر کرده بود. ممنوعیت ۹۰ روزه‌ای در شش ایالت امریکا برقرار شد و پس از حکمی از سوی دادگاه عالی ایالات متحده در ماه ژوئن روز یکشنبه مدت فرمان قبلی منقضی شد. 

هر آنچه باید درباره قانون ممنوعیت ویزای جدید آمریکا بدانید/چه چیزی تفاوت کرده است؟ چه تاثیری بر ایرانیان خواهد گذاشت؟‌

در ماه ژوئیه گذشته الزامات جدیدی در مورد به اشتراک گذاری اطلاعات به دولت‌های خارجی ارسال شد. به گفته مقام‌های ارشد دولتی هر کشوری که استانداردهای جدید را برآورده نمی‌کرد ۵۰ روز وقت داشت تا خود را با شرایط جدید امریکا منطبق سازد. 

در ابتدا وزارت امنیت داخلی امریکا به این نتیجه رسید که ۱۶ کشور از الزامات جدید پیروی نمی‌کنند اما به گفته یک مقام ارشد امریکایی پس از توافق گسترده و توافق جدید به اشتراک‌گذاری اطلاعات این تعداد به ۸ کشور کاهش یافت. 

محدودیت‌های جدید سفر برای کسانی که قصد سفر به امریکا دارند بلافاصله پس از ۱۸ اکتبر اجرایی می‌شوند. اعمال محدودیت‌ها نامحدود و قابل تغییر هستند. 

چه چیزی تفاوت کرده است؟ 

دستور اجرایی ماه مارس ممنوعیت موقت ورود به ایالات متحده برای شهروندان شش کشور با اکثریت جمعیت مسلمان ایران، لیبی، سوالی سودان، سوریه و یمن بود. این موضوع در دادگاه به چالش کشیده شد و پس از یک منازعه طولانی مدت در ماه ژوئن تغییراتی در آن روی داد. فرمان اجرایی مذکور ماه مارس با دستور مشابهی در اواخر ماه ژانویه جایگزین شد. 

در ماه ژوئن دادگاه اعلام کرد که ممنوعیت ماه مارس باید استثنایی را برای افرادی که دارای روابط خویشاوندی با خویشاوندان‌شان در امریکا هستند و یا با سازمان و نهادهایی در ایالات متحده در ارتباط هستند را در بر گیرد. با این حال، در فرمان جدید این رابطه دو‌طرفه و استثنا برای آن در نظر گرفته نشده است. 

محدودیت زمانی برای فرمان موقت قبلی ممنوعیت ۹۰ روزه بود اما فرمان جدید از نظر زمانی محدودیتی ندارد. 

فرمان شامل برخی از محدودیت‌ها برای اتباع پنج کشور از شش کشور اصلی از جمله ایران، لیبی‌، سوریه، یمن و سومالی می‌شد. با این حال، در فرمان جدید، دولت امریکا محدودیت‌ها علیه اتباع سودان را حذف کرده است که پیشتر یکی از شش کشور بود. 

این فرمان بر چه کسانی تاثیر می‌گذارد؟ 

این ممنوعیت برای شهروندان هشت کشور چاد، ایران، ونزوئلا، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه و یمن اعمال می‌شود اما محدودیت‌ها از هر کشور با کشور دیگر متفاوت است. برای مثال، اگرچه شهروندان عراق منع از سفر نشده‌اند اما مشمول بررسی و بازرسی‌ها برای جلوگیری از ورود عناصر تهدیدآمیز به آمریکا می‌شوند و بررسی‌ها در این‌باره دقیق خواهد بود. به گفته یکی از  مقام‌های ارشد دولتی امریکا محدودیت‌ها و بررسی‌های اضافی برای شهروندان کشورهای چاد، کره شمالی و ونزوئلا و عراق به فرمان جدید افزوده شده‌اند. 

چاد: برای اتباع چاد به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر در حوزه‌های کسب و کار، گردشگری و تجارت صدور ویزا به حالت تعلیق در می‌آید. به گفته یکی از مقام ارشد دولتی امریکا اگرچه چاد یکی از شرکای مهم امریکا به خصوص در مبارزه علیه تروریست‌ها است اما دولت چاد اطلاعات کافی را در اختیار امریکا نگذاشته و‌ تضمینی برای امنیت عمومی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به تروریسم ارائه نکرده است. 

ایران: ورود اتباع ایران به ایالات متحده به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر به جز دانشجویان معتبر یا افراد مشمول تبادل دانشجویی ممنوع است اگرچه این متقاضیان نیز باید تحت شرایط غربالگری و بررسی مورد نیاز قرار گیرند. به ادعای یکی از مقام‌های امریکایی، ایران نامش در این فهرست گنجانده شده چرا که به طور مرتب در تهدیدات امنیتی علیه ایالات متحده  نقش دارد. 

ونزوئلا: فقط صدور ویزا برای مقام‌های دولتی ونزوئلا و اعضای خانواده آنان به عنوان غیر‌مهاجرین در حوزه ‌های تجاری و گردشگری به حالت تعلیق در می‌آید. به گفته مقام‌های امریکایی دولت ونزوئلا در بررسی این‌که آیا شهروندان آن کشور تهدیدی علیه امنیت ملی امریکا خواهند بود یا خیر همکاری سازنده‌ای نداشته است. 

لیبی: صدور ویزا برای اتباع لیبی به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر در حوزه‌های تجاری و گردشگری به حالت تعلیق در‌می‌آید. مقام‌های دولتی، لیبی را حائز نقشی مهم در مبارزه علیه تروریسم دانسته‌اند اما گفته‌اند ان کشور در مواجهه با تبادل اطلاعات با چالش‌های قابل توجهی روبرو است و به طور کامل همکاری نمی‌کند. 

کره شمالی: ورود اتباع کره شمالی به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر به حالت تعلیق درآمده است. دولت امریکا به این نتیجه رسیده  که دولت کره شمالی هیچ‌گونه توجهی به همکاری نداشته و هچ‌گونه اطلاعات مورد نیازی را تامین نکرده است. 

سومالی: ورود اتباع سومالی به عنوان مهاجر به ایالات متحده به حالت تعلیق درآمده است و همچنین سفر اتباع آن به امریکا در شرایط غیر‌مهاجرت تحت شرایط غربالگری و بررسی مورد نیاز خواهد بود. با وجود این واقعیت که مقام‌های امریکایی سومالی را شریک مهمی در مبارزه با تروریسم می‌دانند اما معقتدند که سومالی دارای ضعف مدیریتی در شناسایی هویت افراد است و به عنوان پناهگاه امنی برای تروریست‌ها شناخته می‌شود و اطلاعات لازم را به مقام‌های امریکایی ارائه نکرده است. 

سوریه: ورود به امریکا برای اتباع سوریه به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر به حالت تعلیق درآمده است. دولت سوریه به طور مرتب با همکاری امریکا در شناسایی تهدیدات مهم تروریستی و امنیتی ناکام بوده و ناتوان از به اشتراک کذشتن اطلاعات امنیتی با مقام‌های امریکایی بوده است. 

یمن: صدور ویزا برای ورود اتباع یمن به عنوان مهاجر و غیر‌مهاجر به ایالات متحده در امور کسب و کار و گردشگری و تجارت به حالت تعلیق درآمده اگرچه امریکا باور دارد که یمن نیز شریک مهمی است. 

این ممنوعیت افرادی که ساکن دائمی و قانونی امریکا هستند، کسانی که در تاریخ معین در امریکا حاضر می‌شوند و کسانی که ویزای معتبر در تاریخ خاص را دارند و شهروندان دوگانه‌ای که دارای پاسپورت کشورهای غیر‌ممنوعه هستند و همچنین کسانی که قبلا پناهنده شده‌اند را شامل نمی‌شود. 

گام بعدی چه خواهد بود؟ 

از آن‌جایی که این فرمان مبتنی بر زمان نیست، می‌توان کشورهایی را از فهرست حذف کرد و در صورت نیاز کشورهای دیگری را اضافه کرد و تغییراتی در آن داد. وزارت امنیت داخلی امریکا باید هر ۱۸۰ روز گزارشات خود را به رییس‌جمهوری ارائه دهد تا وضعیت کشورها بروز‌رسانی شوند. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
0
من نمیدونم چرا عزیزان وطنی انقدر برای منع آنها از حضور در بلاد کفر و سرزمین شیطان بزرگ دل نگرانند؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
0
منو که هیچ جا راه نمیدن حتی تو ایران خودمون لذا هییییییییییییییییییییییییییییییییییچ اهمیتی برام نداره
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین