کد خبر: ۵۰۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۵ - ۲۲:۱۶

روابط ایران و هند، فرصت یا تهدید؟

آفتاب‌‌نیوز : مقامات هند بارها در پاسخ به انتقاداتی که از سوی احزاب مخالف با این موضع‌گیری آنها صورت گرفت بر دیرینه بودن روابط خود با ایران تاکید کرده و خواستار گسترش روابط بوده‌اند. 

بی‌شک نیاز رو به رشد هند به انرژی، بخشی از دغدغه‌های هند در تلاش برای حفظ روابط خود با ایران است. در کنار مساله انرژی باید به روابط تجاری دو کشور در بخش‌های مختلف و توجه ویژه هند به استفاده از تحکیم روابط با ایران در راستای جلب رضایت جمعیت مسلمان خود نیز اشاره کرد. 

اکنون در شرایطی که ایران با امتناع از پذیرش تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در معرض فشارهای جهانی و تهدید تحریم بویژه از سوی آمریکا قرار گرفته، موضع‌گیری هند در مقابل مساله هسته‌ای ایران حائز اهمیت است. این اهمیت از آن‌ رو قابل توجه است که هند در آستانه امضاء قرارداد همکاری هسته‌ای با آمریکاست و واشنگتن می‌تواند از این برگ برنده برای تحت فشار قرار دادن هند و کسب حمایت شریک استراتژیک ایران در اعمال تحریم علیه آن استفاده کند. 

اما مقامات هندی می‌گویند روابطشان با ایران به نوع روابط تهران با سایر کشورها ارتباطی ندارد.
در همین راستا وزیر دفاع هند در گفت‌وگو با روزنامه هند و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در صورت اعمال تحریم‌های بین‌الملل علیه تهران، دهلی‌نو چه واکنشی نشان خواهد داد گفت: روابط هند با یک کشور هیچ ارتباطی به روابط آن با سایر کشورها ندارد. 

وی با اشاره به روابط دیرینه هند و ایران گفت: ایران یک دوست قدیمی و قابل اعتماد برای هند است. وی تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را یکی از نتایج روابط دوستانه آنها عنوان کرد.
اگر چه هند در سیاست‌های خود سعی دارد به گونه‌ای عمل کند که هم باعث تحریک آمریکا نشود و هم روابط خود با تهران بویژه در بخش انرژی را حفظ کند، اما این استراتژی، فرصتی فراهم کرده تا ایران بتواند از این روابط برای مقابله با تهدید تحریم‌های آمریکا استفاده کند. البته در این راستا نباید استفاده از شکاف‌های موجود در میان اعضاء شورای امنیت بویژه اختلاف نظر چین و روسیه با آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه تهران را نادیده گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین