کد خبر: ۵۱۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

ادعاهای پادشاه عربستان علیه ایران

پادشاه عربستان در بیست و نهمین نشست سران عرب ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در سخنرانی آغاز بیست و نهمین نشست سران عرب که امروز در شهر ظهران عربستان درحال برگزاریست مدعی شد:عربستان بر حفظ حاکمیت یمن و حل سیاسی بحران آن تأکید می‌کند اما ادامه بحران بر عهده «شبه‌نظامیان تروریستی حوثی» است که به ایران وابسته هستند. موشک‌های یمنی، ساخت ایران است ویمنی‌ها به مکه موشک شلیک کرده‌اند.

به گزارش العالم، پادشاه عربستان همچنین گفت:خواستار مقابله با رفتار ایران در منطقه هستیم.

احمد ابوالغیط،دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی این نشست نیز مدعی شد: ایران در امور داخلی کشورهای عربی دخالت می کند و مثال بارز آن دخالت در یمن است، ایران در یمن دخالت تخریبی دارد و تمام کشورهای عربی باید این اقدامات تخریبی ایران را محکوم کنند.

پادشاه عربستان: ما به تمامیت، حاکمیت و استقلال یمن پایبند هستیم

مقامات کشورهای عربی سخنرانی خود را در نشست سران عرب که در ظهران عربستان برگزار شده است، ایراد کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی خود در کنفرانس سران عرب در ظهران گفت: مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما به پایبندی خود برای احقاق تمامی حقوق مردم فلسطین تاکید می‌کنیم. قدس شرقی بخشی جدایی ناپذیر از اراضی فلسطین است.

وی در خصوص مسئله یمن نیز خاطرنشان کرد: ما بر لزوم حل و فصل بحران یمن و رسیدن کمک‌های انسانی تاکید داریم. ما به تمامیت، حاکمیت و استقلال یمن پایبند هستیم.

پادشاه عربستان تصریح کرد: ما از بیانیه شورای امنیت که شلیک موشک توسط حوثی‌ها به شهرهای عربستان را محکوم کرده است، استقبال می‌کنیم.

سلمان بن عبدالعزیز در خصوص مسئله لیبی نیز گفت: حمایت از نهادهای دولت قانونی و پایبندی به توافق الصخیرات پایه و اساس‌ حل بحران لیبی است.

وی در ادامه آنچه را که "مداخله‌های آشکار ایران در امور داخلی کشورهای عربی خواند" محکوم کرد.

سلمان بن عبدالعزیز همچنین گفت: ما از توافق نظرها پیرامون نشست سران عرب استقبال کرده و امیدوار هستیم که این توافق نظرها در پیشبرد روند فرهنگ عربی اسلامی نقش داشته باشد.

در همین حال، عبدالله دوم، پادشاه دوم در این نشست تاکید کرد: قدس شرقی پایتخت فلسطین است. ما بر حق ابدی فلسطینیان و عرب‌های مسلمان درمورد قدس تاکید داریم.

وی افزود: مسئله فلسطین اولین مسئله ما بوده و ما بر لزوم احقاق تمامی حقوق مردم فلسطین تاکید داریم. ما در طی ریاست خود بر نشست سران پیشین تمامی تلاش‌هایمان را برای خدمت به آرمان‌های عربی به ویژه مسئله فلسطین به کار گرفتیم.

عبدالله دوم گفت: فلسطینی‌ها خواهان صلح هستند و ما باید در کنار آنها برای تشکیل کشورشان بایستیم.

پادشاه اردن در خصوص عراق نیز گفت: ما به عراقی‌ها پیروزی‌شان را علیه گروه تروریستی داعش تبریک می‌گوییم.

وی در خصوص مسئله سوریه نیز تصریح کرد: ما از تمامی ابتکار عمل‌های سیاسی برای حل و فصل بحران سوریه جهت جلوگیری از تشدید اوضاع در این کشور حمایت کردیم.

عبدالله دوم گفت: نشست آستانه جایگزینی برای ژنو در حل و فصل مسئله سوریه نیست.

از سوی دیگر، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: باید فلسطینی‌ها بتوانند در مقابل چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، پایداری کنند.

وی در سخنرانی خود در نشست سران عربی در ظهران گفت: بحران‌ها در منطقه ما سطح امنیت ملی ما را کاهش می‌دهد و تهدیدهای بزرگی که ما با آنها مواجه هستیم در اهمیت و در خطرناک بودن با هم برابر هستند.

ابوالغیط گفت: چالش‌های کنونی ما را فرا می‌خواند تا پیرامون اولویت‌های امنیت قومی عربی گفت‌وگو کنیم.

وی گفت: پس از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس مسئله فلسطین شاهد شکستی بوده است. ما بر لزوم حمایت از دیدگاه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص مسئله فلسطین تاکید می‌کنیم.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه در خصوص مسئله سوریه مدعی شد که نظام سوریه مسئولیت بزرگی را در فروپاشی وطن و از دست دادن کرامت آن بر عهده دارد.


****

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان  در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل  در پاسخ  به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفته است: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

ولایتی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند، ما از این نگران نیستیم که مردم دنیا بدانند جمهوری اسلامی ایران سلاح به عراق، سوریه و یا لبنان داده است به آنها سلاح داده‌ایم تا در مقابل داعش و تروریست ایستادگی کنند، به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم ولی موشک را ایران به آنها نداده است و یمنی ها نیازی به آن ندارند چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین