کد خبر: ۵۲۲۱۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
آیا بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای، جنگ روی خواهد داد؟

نشنال‎اینترست: اگر ترامپ به‎دنبال رویارویی با ایران است، میدان جنگ در خاورمیانه، آفریقا و حتی درون خود آمریکاست/توئیت‎های ترامپ بی پروا و حساب نشده‎اند

تاکنون به نظر می‌رسد که ترامپ استراتژی منسجمی نداشته است. او صرفا جملاتی را بیان می کند و توئیت می کند؛ توئیت های بی پروا و حساب نشده.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- آیا ترامپ این را درک می کند که تهدید متوجه از جانب ایران بزرگ از تهدید از جانب یک توافق است که او آن را حاصل شده در نتیجه مذاکره‌ای ضعیف می‌داند؟‌

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی تحلیلی ضمن انتقاد از رویکرد ترامپ در قبال برجام می نویسد: «اکثر روسای جمهوری آمریکا دارای دکترین بودند. دکترین «مونرو» آن بود که امریکا دیگر در برابر استعمارگرایی اروپایی‌ها در دنیای تازه صبر و تحملی از خود نشان ندهد. دکترین «نیکسون» خروج آبرومندانه از ویتنام و استراتژی دیپلماسی با چین کمونیست بود. دکترین «ریگان» شکست دادن سلطه اتحاد جماهیر شوروی بود. دکترین «بوش» با هدف تثبیت خاورمیانه از طریق دموکراسی‌سازی بود. دکترین اوباما تاکید بر همکاری با سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی برای پیشگیری از بروز جنگ و ایجاد راه حلی برای مذاکره با ایران به منظور حل مشکلات بود. تاکنون به نظر می‌رسد که ترامپ استراتژی منسجمی نداشته است. او صرفا جملاتی را بیان می کند و توئیت می کند؛ توئیت های بی پروا و حساب نشده. 

نشنال اینترست: اگر ترامپ به دنبال رویارویی با ایران است، میدان جنگ در خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی و حتی درون خود آمریکاست

دیپلماسی معمولا همراه با تبادل واژگان است و واژه‌‌ای می تواند زمین‌لرزه‌ای سیاسی را در جهان ایجاد کند. اگر می خواهید قدرت واژگان را درک کنید ببنید زمانی که رییس جمهوری از تایوان به عنوان «کشوری مستقل» و از شهرک های اسرائیلی به عنوان «حومه» یاد می کند چه در روابط کشورها با یکدیگر پیش می‌آید و باعث ایجاد اعتراض ها می شود. 

ترامپ بی پروا از واژگان استفاده می کند؛ در توئیت‌هایش از «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به عنوان «مرد موشکی» یاد کرد. در دنیای ترامپ توئیت بخش مهمی از استراتژی اوست. ترامپ در دیدار اخیر خود با مکرون آن چیزی را که او می خواست نداد تنها با او عکس های همراه با لبخند انداخت. ترامپ دیدگاه‌اش را درباره برجام و تجارت با فرانسه و اروپایی ها تغییر نداد. ترامپ شبیه یک برنده به نظر می رسد و مکرون شبیه یک بازنده. ترامپ غیر قابل پیش بینی است؛ این نظر اکثر ناظران است. 

افراط ترامپ علیه کره شمالی منجر به جنگ هسته‎ای نشد بلکه برعکس تحت فشار ترامپ، چین نیز با امریکا برای پیشرفت روند وادار کردن کره شمالی به مذاکره همراه شد. در مورد اسرائیل ترامپ اورشلیم (قدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل برسمیت شناخت و از انتقال سفارت امریکا از تل اویو به آن شهر سخن گفت. اعتراضاتی در خیابان ها صورت گرفتند اما نه در وسعت گسترده. چرا؟ ترامپ به دولت های عربی گفت که باید علیه ایران متحد شد. ترامپ در اتحادی با کشورهای عربی عمدتا عربستان سعودی، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین با اسرائیل علیه ایران است. با این حال، باید دعا کنیم که دکترین ترامپ در قبال کره شمالی و سایر مناطق در مورد ایران تکرار نشود، دکترین تهدید عمومی برای ترساندن طرف مقابل، انتشار توئیت ها و سپس معامله. 

این نشریه در ادامه با توصیه‎هایی به ترامپ درباره ایران می‎نویسد: تهدید ایران بزرگتر از برنامه هسته‌ای آن کشور است. فراموش نکنید که ایران حزب الله را دارد. شورای «اتلانتیک» در گزارش تازه خود از فعالیت‎های مستقیم ایران در سرتاسر قاره افریقا می گوید. اگر امریکا واقعا به دنبال رویارویی با ایران است، میدان جنگ در خاورمیانه، آفریقا، امریکای جنوبی و حتی شاید در درون خود آمریکاست. اکنون زمان به محک گذاشتن دکترین ترامپ است. آیا رییس جمهوری امریکا می فهمد که تهدید ایران بزرگتر از صرف تهدید برجام است یا خیر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
2
5
ترامپ هر چی که هست برای مردم امریکا بهترینه . چون به تمام وعده هاش عمل کرد و مثل تمام روسای جمهور قبلی امریکا فقط وفقط برای منافع امریکا و آرامش و رفاه مردم امریکا قدم برمیداره .
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
با این تعریف شما میشه گفت هیتلر هم برای خود المان بهترین بود! خب یه کشوری مثل امریکا باید شخصی رییس جمهورش باشد که مشورت پذیر باشد وبتواند در بحران های جهانی نقش میانجی یا حل کننده داشته باشد. نه مثل امریکای ترامپ که اساسا خودش بحران افرین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
1
در صد بیکاری را به پایین ترین سطح در 18 سال گذشته رسوند .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین