کد خبر: ۵۴۷۶۹۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
گزارش بازتاب رویارویی امریکا و اروپا بر سر ایران در رسانه ها

بازتاب گسترده جدال ترامپ و رهبران کشورهای اروپایی بر سر ایران

سی ان بی سی: آیا سازوکار جدید برای ارتباط مالی اعضای باقی مانده در برجام با ایران کارآمد خواهد بود؟ / نشریه آتلانتیک: ترامپ در نشست مجمع عمومی اوج شکاف میان امریکا و اروپایی ها بر سر ایران را به نمایش گذاشت/ فارین پالسی: اروپایی ها در تلاش برای حفظ برجام شکست خواهند خورد/ وال استریت ژرنال: ذهنیت اروپایی ها و حاکمان تهران در ضدیت با ترامپ مشابه یکدیگر است آنان امید به ساقط شدن ترامپ را دارند / اتلانتیک: نمایش شکاف میان اروپا و امریکا توسط ترامپ پیروزی ای برای روحانی بود
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی-آلمان، بریتانیا و فرانسه در نظر دارند تا با چرخه تجاری مستقل که مانند یک بورس مبادلاتی عمل خواهد کرد به ایران امکان دهند تا به طور مستقل از چرخه رایج، داد و ستدهای خود را انجام دهد. نشریات و رسانه های مختلف اما نسبت به این موضوع واکنش های متفاوتی از خود نشان داده اند.

به گزارش آفتاب نیوز، شبکه خبری "سی ان بی سی" امریکا با اشاره به این که این سازوکار نشانه ای از شکاف رو به رشد میان واشنگتن و متحدان اروپایی آن کشور است می نویسد:"آیا این طرح اروپایی ها موفقیت امیز خواهد بود؟ برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به قدرت دلار امریکا و تسلط آن کشور بر نظام مالی جهانی بعید به نظر می رسد که اتحادیه اروپا بتواند کار موثری را برای مقابله با تحریم های امریکا انجام دهد. "رابرت پیپ" رییس پروژه تهدیدات امنیتی در دانشگاه شیکاگو معتقد است که این اقدامات تنها سبب دور شدن امریکایی ها از اروپایی ها می شود و ایران و روسیه منتظر چنین روزی بودند تا از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند".

شبکه خبری "الجزیره" از تصمیم اخیر موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر دول اروپایی برای ایجاد کانال ارتباطی مالی برای ایران به عنوان آخرین شانس اروپا برای حفظ برجام یاد می کند.

"راجر شاناهان" پژوهشگر موسسه سیاست بین الملل "لوری" در این باره می گوید گه تصمیم اتحادیه اروپا خاری در چشم ایالات متحده است. او می افزاید:"اروپایی ها درباره تقابل جویی ترامپ با هنجارهای بین المللی و خروج او از تافق هسته ای بسیار ناراحت هستند و می خواهند تا با او مقابله کنند. آنان می خواهند توان خود را برای نجات برجام بیازمایند. این آخرین شانس اروپایی هاست".

الجزیره در ادامه می نویسد علیرغم تصمیم اتحادیه اروپا شرکت های فعال در حوزه انرژی ایران از جمله توتال و شرکت های صنعتی چون دایملر، زیمنس، پژو و رنو فعالیت خود را در ایران متوقف کرده اند. با این حال، مقام های یارانی می گویند که تاکنون فروش نفت را کم و بیش ادامه داده اند چرا که تقاضای بازار بین المللی خرید نفت از ایران را حفظ کرده است. این شبکه خبری می نویسد:"این واقعیت و منطق ریاضیات و بازار است. انتظار نمی رود که فروش نفت ایران از بین برود و به صفر برسد".

"الجزیره" در گزارش کوتاه دیگری می نویسد علیرغم تحریم های امریکا رهبران ایران هنوز هم می خواهند در برجام باقی بمانند چرا که ماندن در برجام به وجهه و مشروعیت بین المللی ایران کمک می کند.

این شبکه خبری می نویسد:"رهبران ایران امیدوار به باخت جمهوریخواهان و ترامپ در انتخابات بعدی امریکا به خصوص در انتخابات کنگره و سنا هستند. در کوتاه مدت اما رهبران ایران باید تبعات سنگین تحریم های شدید امریکا را تحمل کنند".

نشریه "اتلانتیک" نیز در گزارشی می نویسد که ترامپ بر سر ایران در مقابل کل جهان و اروپایی ها قرار گرفته است و می افزاید:"ترامپ در حالی به ایران تاخت که اروپایی ها بلافاصله از ایجاد  سازوکار مالی  تجاری تازه ای برای همکاری با ایران خبر دادند. این اقدامی نمادین است و نشان دهنده وجود شکاف در روابط امریکا و متحدان اروپایی. این یک پیروزی موقت سیاسی برای حسن روحانی رییس جمهوری ایران است که می تواند در داخل به رقبای سیاسی خود بگوید که شکاف در میان اروپا و امریکا حاصل شده است و توافق هسته ای اشتباه نبود. اروپایی ها نگران هستند. آنان می بینند امریکا نه تنها از برجام که پیش تر از پیمان اقلیمی پاریس خارج شده و تعرفه های سنگینی را بر واردات فولاد و الومینیوم وضع کرده است. آنان نگران چشم انداز تعهد امریکا به ناتو هستند".

روزنامه "وال استریت ژورنال" حامی سیاست های اقتصادی و تحریمی ترامپ اما در سرمقاله خود با عصبانیت با تاختن به اروپایی ها نوشته است:"اروپایی ها مانند زمامداران تهران فکر می کنند. آنان گمان می کند که می توانند ترامپ را پشت سر بگذارند. آنان اما باید بدانند که شرکت های اروپایی بر اثر فشار امریکا مجبور به ترک بازار ایران می شوند. مهم دسترسی به بازار و سیستم مالی است که امریکا بر آن نفوذ دارد. مهم نیست که دیپلمات های اروپایی چقدر سر و صدا ایجاد می کنند و علیه ترامپ حرف می زنند. بروکسل راه حل مالی ای برای تجارت با ایران پیدا نکرده است. طرح های اروپایی ها  برای برقراری ارتباط مستقیم بین بانک مرکزی ایران و همتایان اروپایی مبهم هستند چرا که بانک های مرکزی اروپا و وزارتخانه های آن کشور نگران تبعات پولشویی احتمالی هستند که ممکن است بر اثر این همکاری ها بوجود آیند. همین نگرانی سبب شده تا وزیر امور خارجه آلمان به دنبال ایجاد جایگزینی اروپایی برای سیستم جهانی سوئیفت برای تبادل پیام های معاملات بین بانکی باشد. این موضوع نیز اما کار را برای اروپایی ها در زمینه موضوع تروریسم مالی و مقابله با پولشویی دشوارتر می سازد. هیچ شواهدی وجود ندارند که نشان دهد اروپایی ها راهکاری موثر برای حفظ روابط با تهران پیدا کرده اند".

این روزنامه امریکایی در پایان می نویسد:"اروپایی ها نیز مانند حاکمان در تهران فکر می کنند که ترامپ سرنگون می شود و شرایط توافقی تازه با رییس جمهوری جدید در سال 2021 میلادی ایجاد خواهد شد. اما واقعیت آن است که مقابله با بلندپروازی های هسته ای و منطقه ای ایران در امریکا در میان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خریدار دارد در نتیجه ترامپ شانس پیروزی دوباره در انتخابات را خواهد داشت".

نشریه "فارین پالسی" نیز در گزارشی با عنوان "چرا تلاش اروپایی ها برای حفظ برجام کارآمد نخواهد بود"؟ می نویسد:"اکنون ترامپ خود را در برابر اروپایی ها و تقریبا کل جهان در مورد ایران می بیند. با این حال، به نظر می رسد به گونه شگفت انگیزی احتمال پیروزی ترامپ در این مصاف وجود دارد. ترامپ اولتیماتوم "یا معامله با ما یا ایران" را برای دور بعدی تحریم ها علیه ایران به شرکت های اروپایی داده است. فعلا بسیاری از غول های اروپایی چون توتال به فعالیت خود در ایران پایان داده اند.علاوه بر پژو و رنو و دایملر المان و زیمنس شرکت مرسک دانمارک نیز از جمله شرکت های فعال در حوزه حمل  نقل البته در بخش انرژی ایران است که قصد ادامه کار در ایران را ندارد. تحریم امریکا تهدیدی برای قطع ارتباط هر شرکتی با سیستم مالی امریکاست برای هر شرکتی که با ایران تجارت کند. بعید است که شرکت های اروپایی چنین ریسکی را بپذیرند. امریکا بر سیستم مالی جهانی سیطره دارد در نتیجه، شرکت های اروپایی با دور دوم تحریم ها علیه ایران با انتخابی اشکار مواجه هستند: یا معامله با ایران یا امریکا. واقعیت آن است که توافق هسته ای اکنون نیز مرده است. اروپایی ها فکر می کردند می توانند آن را نجات دهند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین