کد خبر: ۵۵۲۱۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵

رئیسی: امروز فقه بر کشور حکومت می‌کند /سند ۲۰۳۰ استقلال فرهنگی ما را نشانه گرفته بود/تمایل به غرب تاریک‌اندیشی است نه روشنفکری

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه را بشناسد و تحولاتش را رصد کند و وقتی ببیند جامعه با خطری روبرو است فریاد بزند وگرنه کسی که جامعه را به سمت وابستگی دعوت کند، منورالفکر نیست بلکه تاریک‌اندیش است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی امشب در چهارمین سالگرد درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی عالمی انقلابی و چهره‌ای مردمی و سیاستمدار آگاه بودند. بهتر است در این مراسم از علم و عالم سخن بگوییم و تشریح کنیم علم چیست و عالم کیست؟

وی با بیان فقه علم به عقائد و باورها و هم علم به فضائل بایده و هم بایدها و نبایدها است، اظهار کرد: فقیه کسی است که دین و آموزه‌های دینی در جانش جا گرفته باشد مگرنه فقیه کسی نیست که مسلط به علم فقه باشد. آنچه برای فقیه مهم است که دین در همه ابعاد فقه و جامعه اجرایی شود.اجرایی کردن فقه و علم در جامعه که با مشکلاتی روبرو است، خشیت الهی است. مشکل پیشرو در برابر آمران، ناهیان و مبلغان این است که خودخواهان و مستکبرانی در جامعه هستند که با تبلیغ دین منافعشان در خطر می‌افتد و خودبینی و خودبرتری‌شان موجب می‌شود تا در مقابل تبلیغ دین بایستند و مانع تحول می‌شوند. در طول تاریخ نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم.

رییسی با بیان اینکه تهمت زدن و ترور شخصیت یکی روش‌های مخالفان دین بوده است، اظهار کرد: در جنگ احزاب، مشرکان، بت پرستان، سست دینان و منافقین و شایعه پراکنان از این روش استفاده می‌کنند. امروز جریان و امپراتوری رسانه‌ای دشمن یکی از اهدافش خالی کردن دل مردم است و می‌خواهد به جوامع بگوید شما نمی‌توانید و می‌خواهد تو دل مردم و ملت‌ها را خالی کند. اینها کسانی هستند که زمینه‌های ظلم را فراهم می‌کنند. امروز در سینمای هالیوود و رسانه‌های دشمن می‌بینید که می‌خواهند فرهنگ "شما نمی‌توانید" و سرنوشت مختوم و محتوم شما آن چیزی است که ما می‌خواهیم را القا کند.آنچه در جامعه اهمیت دارد این است که عالمان و روشنفکران حقیقی روشنگری کنند. روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سمت غرب جهت دهد بلکه کسی روشنفکر کسی است جامعه را بشناسد و متناسب با نیاز آن عمل کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روشنفکر واقعی شهدا و عالمان هستند، خاطرنشان کرد: روشنفکر واقعی کسی است که جامعه را بشناسد و تحولات را رصد کند و متناسب با تحولات قبل از دیگران هشدار دهد و وقتی ببیند جامعه با خطری روبرو است فریاد بزند وگرنه کسی که جامعه را به سمت وابستگی دعوت کند، منورالفکر نیست بلکه تاریک اندیش است.

رییسی افزود: آیت‌الله مهدوی کنی یک عالم ربانی روشنفکر واقعی است. او کسی است که در دوران ستمشاهی مسجد جلیلی را کانون روشنگری و دشمن شناسی و دشمن ستیزی کرد و ملجا مبارزان شد.

وی با بیان اینکه در کشورهای همسایه جریان روشنفکر ضد غرب است، ابراز داشت: جریان روشنفکری ضد غرب و ضد وابستگی است. این را در مصر و عربستان و... مشاهده می‌کنید.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آیت‌الله مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب در سنگر دفاع از انقلاب بودند، عنوان کرد: نگاهشان دین شناسانه و دین مدارانه بود.

رییسی با بیان اینکه دلیلی که اینکه دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در پاسخ دادن به مسائل فعال باشد این است که سوالات بسیاری وجود دارد که باید جواب داده شود، یادآور شد: در اجتهاد تمدن ساز هیچ بن بستی نداریم و فقط باید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها فعال باشند مگرنه در فقه بن بست نداریم. کار آیت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق (ع) کادرسازی برای انقلاب بود. ایشان معتقد به پرورش کادر انقلابی، مجتهد و انقلابی و آگاه برای تداوم انقلاب و نظام بودند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید در برابر تهدیدات و جریان‌های فرهنگی باید فعال باشند. باید در برابر فرهنگ لیبرال و اقتصاد لیبرال و... این عزیزان ایستادگی کردند. اقتصادی که به تعبیر رهبری باید بدون تکانه باشد یعنی اقتصاد مقاومتی باید از دل همین دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بیرون آید. راه مقابله با دشمن مقاومت و اقتصاد مقاومتی است و همین اقتصاد مقاومتی است که دشمن را وادار به عقب‌نشینی می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید اینکه دشمن فشار بر ملت را در پیش گرفته است، بیان کرد: این روش تلفیقی از جنگ نرم و سخت است. کنوانسیون‌هایی که خودشان و متحدهایشان امضا نکردند می‌خواهند بر ما تحمیل کنند. در قرارداد الجزایر واژه تابعیت درست تعریف نشد و همه احکام ضدایرانی دادگاه لاهه به خاطر همین مسئله است. در بسیاری از موارد این چنینی هم راهنمایی و هدایت رهبری بوده که جلوی ایجاد مشکل را گرفته است.

رییسی با بیان اینکه تاکید رهبری مراقبت و نظارت است، وگرنه دشمن دست بردار نیست، گفت: امروز وظیفه همه دفاع از استقلال سیاسی، اقتصادی و استقلال واقعی فرهنگی ما است. علمای ربانی مانند آیت‌الله مهدوی کنی باید در همین زمینه گام بردارند. هشدار رهبری نسبت به سند ۲۰۳۰ در همین زمینه بود چراکه استقلال فرهنگی ما نشانه گرفته بود. امروز وظیفه همه ماست که در برابر تهدیدات آگاهانه عمل کنیم و در حفظ استقلال بکوشیم.

وی تاکید کرد: دلیلی که امروز باید حوزه‌ها و دانشگاه های ما فعال باشند در برابر پرسش‌های باقی مانده فراوان در موضوعاتی چون اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حتی غذا این است که ما دربرابر هیچ پرسشی بن بست نداریم، اگر پرسش‌های بسیاری هنوز پاسخ داده نشده است دلیلش این بوده که تا پیش از انقلاب، فقه حکومت نمی‌کرد اما امروز فقه حکومت می‌کند.

رییسی ادامه داد:باید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید نسبت به پاسخ‌گویی بسیاری از سوالات پیش قدم باشند و آنها را پاسخ دهند بخصوص در برابر فرهنگ، سیاست و اقتصاد لیبرال که در آن وابستگی به بیگانه است نه استقلال، و بی‌توجه به اصول دینی و وادادگی دیده می ش‌د.

به گزارش  ایسنا، وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم دشمنان را وادار به عقب نشینی کنیم، گوش دادن به حرفش نیست، راهش مقاومت در برابر او و داشتن اقتصاد مقاومتی است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
2
خداوند هیچ انسانی راکر وکور نکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
2
چرا دست ازسر این ملت بیچاره برنمی داری
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین