کد خبر: ۵۵۲۳۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴
ایران زمانی که واشنگتن احترام متقابل را در دستور کار داشته باشد، نسبت به مذاکرات، باز برخورد می‌کند

ظریف: آمریکا آماده مذاکره نیست| مذاکره بدون‌شرط با احترام متقابل از اصول سیاست ایران است

'محمد جواد ظریف' وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری کیودو ژاپن تاکید کرد، گفت و گو بدون پیش شرط و مبتنی بر احترام متقابل از اصول اساسی سیاست خارجه جمهوری اسلامی است و براساس آن معتقدیم که آمریکا آمادگی لازم را برای مذاکره ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
ظریف در این مصاحبه که امروز منتشر شد خاطر نشان کرده است ایران زمانی که واشنگتن احترام متقابل را در دستور کار داشته باشد، نسبت به مذاکرات، بدون پیش شرط و کاملا باز برخورد می‌کند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ کیودو از قول محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آورده است: ما پیش شرطی برای گفت و گو با آمریکا نداریم اما لازمه هر مذاکره‌ای نه اعتماد بلکه احترام متقابل است. 

ظریف: آمریکا آماده مذاکره نیست| مذاکره بدون‌شرط با احترام متقابل از اصول سیاست ایران است

وی افزود: وقتی دو نفر با یکدیگر گفت و گومی کنند لزوما به هم اعتماد ندارند اما آنها طبیعتا در جریان مذاکرات به یکدیگر احترام می گذارند و این مهم است. 

ظریف در این مصاحبه گفت: دولت آمریکا به ریاست جمهوری 'دونالد ترامپ' در صورت پایبندی به توافق هسته ای سال 2015 میلادی می توانست مسیر را هموار کند اما به طور غیرقانونی از این توافقنامه در اوایل سال جاری خارج شد و پس از آن هم تحریم ایران را در دستور کار قرار دارد و در هر دو اقدام، غیرقانونی عمل کرده است. 

خبرگزاری ژاپن از قول ظریف ادامه می دهد: اگر یک دولت در آمریکا به طور ناگهانی بتواند ثمره دو سال و نیم گفت و گو را رها کند این سوال پیش می آید که چطور می توان به آمریکا در توافقات بین المللی که امضا کرده است، اعتماد کرد. 

وی تصریح کرد آمریکا به حقوق و مقررات احترام نمی گذارد و به پیمان هایی که امضا کرده است ارجی نمی‌نهد و متاسفانه این روشی که واشنگتن در پیش گرفته است اساسا مطلوبیت و ثمربخشی هر گفت و گویی را از بین می برد. 

ظریف در پاسخ به سوال کیودو مبنی بر اینکه آیا ایران از توافق هسته ای خارج می شود و آن را یک گزینه روی میز می داند؟ گفت: تهران به این نکته توجه دارد که منافع و مزایای سیاسی و اقتصادی که براساس توافق از آن بهره مند می شود بیش از هزینه هایش باشد. 

وی گفت: ما بر اساس ارزیابی از منافع و امنیت ملی خود در این باره تصمیم گیری می کنیم و فعلا هیچ اقدام و بحثی روی یک زمان بندی مشخص نداشته ایم. 

ظریف درباره سوال این خبرگزاری مربوط به «سامانه پولی و مالی مستقل اروپا برای نگهداشتن ایران در برجام» گفت هر کاری و تدبیر جدی در این خصوص باید قبل از چهارم نوامبر( 14آبان) انجام و اتخاذ شود. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس هم برجام را امضا کرده اند و تعهدات و پیشنهادهایی دارند اما جزییات فنی وجود دارد که باید روی آن کار شود و متاسفانه آمریکا به شکل مبالغه آمیزی به دنبال نفوذ غیرقانونی در این فرایند است. 

وزیر خارجه ایران درباره تحریم نفتی کشورمان از ماه آینده از سوی آمریکا گفت که ما در حال حاضر داریم نفت می فروشیم و از اقتصاد خود حفاظت می کنیم. 

ظریف ابراز اطمینان کرد که ایران می تواند بر تحریم هایی که آمریکا و متحدانش تحمیل می کنند فایق آید و افزود بسیاری از کشورها آمادگی خود را برای تجارت با ایران اعلام کرده و نشان داده اند. 

کیودو از قول ظریف آورده است علاوه بر این سه کشور اروپایی که به توافق هسته ای اهمیت زیادی می دهند، دیگر کشورها شامل چین، روسیه و ژاپن هم آماده اجرای نقش خود هستند. 

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
احسنت به آقای ظریف که خواهان مذاکره است والا هیچکس ازتعامل ودوستی با دیگران هیچ ضرری نکرده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین