کد خبر: ۵۵۶۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

ایران، بزرگترین آزمون سیاست خارجی ترامپ

مقام‌های ترامپ می‌گویند آنان خواستار تصویب توافقی جدید در کنگره هستند تا برخلاف توافق قبلی برای مدتی محدود نباشد و تبدیل به یک معاهده پایدار و محکم شود. با این حال، احتمال آن که ایران با فشار پای میز مذاکره بازگردد اندک است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- ایران می‌تواند در دو سال آینده به مهمترین چالش سیاست خارجی دولت ترامپ تبدیل شود. به همین خاطر است که برای نخستین‌بار ایران به موضوعی تبدیل شده که بیشترین هماهنگی بین مقام‌های عالی‌رتبه دولت ترامپ در مورد آن وجود دارد و دوم آن که دولت ترامپ شروع به وارد کردن حداکثر فشار علیه ایران کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری "سی ان بی سی" با اشاره به اینکه در دولت ترامپ اولویت مقابله با ایران وجود دارد، می‌نویسد: "آنگونه که می‌بینیم میان ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، پمپئو وزیر خارجه، متیس وزیر دفاع و جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا ممکن است گاهی اوقات درباره ایران در مورد تاکتیک‌ها و یا دستاوردهای نهایی بازی آغاز شده اختلاف‌نظر وجود داشته باشد اما در اولویت، اختلافی میان آنان وجود ندارد. در بهترین حالت مقام‌های دولت ترامپ می‌خواهند ایران را پای میز مذاکره بازگردانند تا توافق هسته‌ای حاصل شده در دوره اوباما را تقویت کنند. ترامپ توافقی می‌خواهد که تمام جنبه‌های روابط دوجانبه ایران و امریکا را پوشش دهد.

ایران، بزرگترین آزمون سیاست خارجی ترامپ

مقام‌های ترامپ می‌گویند آنان خواستار تصویب توافقی جدید در کنگره هستند تا برخلاف توافق قبلی برای مدتی محدود نباشد و تبدیل به یک معاهده پایدار و محکم شود. با این حال، احتمال آن که ایران با فشار پای میز مذاکره بازگردد اندک است. ایران حتی ممکن است با فشارهای شدید امریکا روند معکوس را در پیش گیرد. واقعیت آن است که دولت ترامپ تاکنون در عرصه سیاست خارجی نتایجی که انتظار داشته را به جز موارد معدود و استثنایی چون موافقت بر سر تجارت میان مکزیک و کانادا کسب نکرده است. منتقدان او می‌گویند دلیل این ناکامی در سیاست خارجی آن است که رویکردهای متضاد و متناقض در سیاست خارجی او دیده می‌شود و هیچ استراتژی منسجمی ندارد. 

این شبکه خبری در ادامه اشاره می‌کند که مدافعان ترامپ اما می‌گویند که دو سال نخست ریاست جمهوری برای روسای جمهور معمولا به طور سنتی زمان حل و فصل مسائل قدیمی است و در دو سال بعدی نتیجه لازم برای مسائل مهم سیاست خارجی برداشت خواهد شد. موفقیت آشکار جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای در افزایش تعداد کرسی‌های خود در سنا همراه با بازگشت دموکرات‌ها به مجلس نمایندگان آمریکا باعث می‌شود تا بر سر مسائل داخلی و پرونده تحقیق بازرس مولر و سایر مسائل، چندین ماه درگیری داخلی بین‌جناحی وجود داشته باشد. این نوع شکاف سیاسی داخلی سبب می‌شود تا رییس جمهوری آمریکا به دنبال کسب موفقیت در عرصه سیاست خارجی و در خارج از آمریکا باشد؛ جایی که دست او بازتر و حوزه اختیارات رییس‌جمهوری بیشتر است. 

سی ان بی سی در ادامه می‌افزاید: "در اینجا می‌توان توجه ویژه‌ای به ایران داشت و در انتظار نتایج گسترده‌ای بود. واقعیت اما آن است که احتمال تغییر نظام سیاسی در ایران بسیار اندک است. نمی‌توان این موضع را دستکم گرفت که دولت ترامپ تصمیم دارد ایران را اولویت نخست سیاست خارجی خود در دو سال آینده قلمداد کند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین