کد خبر: ۵۵۸۷۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۶
ارزیابی معاون سابق از سخنان وزیر کشور

رویکرد دولت به شوراها اصلاح‌ می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز : اظهارات این مقام سابق وزارت کشور در پی اظهارات شنبه شب «مصطفی پورمحمدی» وزیر کشور مطرح می‌شود. پورمحمدی در نشست سالیانه مدیران دفاتر امور اجتماعی شوراهای استانداری‌های سراسر کشور با اشاره به جایگاه شوراها در کشور گفته بود: «برای راه‌اندازی شوراها هزینه‌های زیادی پرداخت شده و اکنون که نقش پررنگ شوراها برای مردم جا افتاده است، نباید با فشارهایی از بیرون از جمله دخالت‌های بی‌مورد از پیشرفت آنها جلوگیری کرد». 

میرلوحی در این باره اظهار داشت:‌ اگر دولت در همه سطوح و عرصه‌ها تصمیم‌گیر باشد،‌ توسعه کشور و از جمله مدیریت شهری با بن‌بست مواجه می‌شود. به گفته‌ وی، ساختار دولتی ظرفیت‌هایش محدود است و اگر دولت در سیاست‌گذاری و هماهنگی و سازماندهی کلی امور در همه سطوح تصمیم‌گیری و اجرا تصمیم‌گیرنده مطلق باشد،‌ توسعه قابل تحقق نیست. 

میرلوحی تأکید کرد: طبق برنامه چهارم توسعه قرار بود شورای عالی اداری 23 تصدی دولت را به شهرداری‌ها واگذار کند که متأسفانه این مسأله طی دو، سه سال اخیر به شکل بلاتکلیف‌ رها شده است. 

وی در پاسخ به اینکه «با توجه به محدودیت‌هایی که دولت نهم برای شهرداری تهران ایجاد کرده و دلیل آن هم سیاسی و رقابت بین قالیباف و احمدی‌نژاد است،‌ آیا وزارت کشور می‌تواند گفته‌های وزیر کشور را محقق کند؟»، گفت:‌ ما برای ایجاد فرهنگ کار شورایی باید قانون را ملاک قرار دهیم نه سلیقه‌ها را. باید نگاه ما به قانون اساسی،‌ چشم‌انداز 20 ساله و برنامه چهارم و قوانین موضوعه باشد. بنابراین دولت باید رویکرد خود را نسبت به شوراها، احزاب و NCO ها و رسانه اصلاح کند زیرا رویکرد کنونی باعث تأخیر در وصول برنامه‌های چشم‌انداز می‌شود. 

وی با بیان اینکه «شوراها در دنیای امروز شرکای دولت هستند نه رقبای آن» خاطرنشان کرد: دولت باید رویکرد خود را نسبت به شوراها اصلاح کند و رفتار دولت با شوراها قانونمند باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین