کد خبر: ۵۶۳۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹

ابزار اصلی امریکا برای مقابله با ایران چیست؟

با آغاز دور جدید تحریم های بانکی و اقتصادی علیه ایران،فضای حاکم در اقتصاد دنیا بنسبت به ایران تغییر کرده است اما عدم همراهی اروپایی ها با آمریکا شرایط را تا حدی برای ایران و اقتصاد جهان تغییر داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 البته باید تلاش های اروپا برای ایجاد ساز و کاری در همکاری اقتصادی با ایران را مورد تقدیر قرار دارد ولی در عین حال پذیرفت که ایران در شرایط کنونی کمتر از انچه انتظار می رفت از منافع توافق هسته ای بهره مند می شود.

 خبرگزاری کشور هند در گزارشی با عنوان تحریم های ایران و نقش هند در کاهش فشار تحریم ها نوشت: هر زمان که فشار تحریم های اقتصادی علیه ایران افزایش پیدا می کند، ایران  روابط اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای جنوب شرقی آسیا افزایش می دهد و به همین دلیل است که ما شاهد افزایش سطح روابط اقتصادی ایران و هند در زمینه دارو هستیم.

البته شمار زیادی از بانکهای بزرگ از همکاری با ایران امتناع می کنند زیرا بر این باورند جریمه ای که دور زدن تحریم های ایران می تواند به انها تحمیل کند بسیار بیشتر از منافعی است که از همکاری اقتصادی با ایران بدست می اورند. این خبر گذاری تاکید کرد: امریکا در این دوره و در دور قبل تحریم ها از ابزار ایجاد ترس و وحشت در میان فعالان اقتصادی و فعالان بازارهای مالی استفاده کرد تا مانع از  حضور فعال انها در بازار ایران شود. هم اکنون  با وجود اینکه دولتهای اروپایی اعلام کردند همکاری اقتصادی آنها با ایران بلامانع است ، بازهم شرکتهای بزرگ خصوصی از مشارکت در پروژه های اقتصادی ایران امتناع کردند و این مساله اهمیت زیادی دارد .



اما موضوع نگران کننده تر وضعیت دارو در ایران است . طبق گزارشهای اخیر در نتیجه تحریم های بانکی واردات مواد اولیه مورد استفاده در صنعت داروسازی در ایران کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در صورتیکه روند کنونی ادامه پیدا کند ، ایران تنها می تواند با ظرفیتی نصف ظرفیت کنونی  خود دارو تولید کند که بازار را با تنش زیادی روبروخواهد کرد.

این خبرگزاری نوشت: تحریم اقتصادی ایران در ماه های اخیر سبب شد تا دسترسی بیماران خاص به انواع داروها کمتر شود این در حالیست که مقامات امریکایی بارها اعلام کرده بودند که تحریم ها شامل محصولات مرتبط با بخش سلامت نمی شود ولی درعمل تحریم بانکی و تهدید شرکتهای کشورهای صنعتی به جریمه شدن و از دست دادن بازار امریکا در صورت همکاری با ایران باعث شده است تا تعامل حتی در بخش سلامت هم تحت تاثیر قرار بگیرد. .

اما هند یکی از کشورهایی است که قرار است در بخش تامین مواد اولیه صنعت دارو و حتی تجهیزات پزشکی با ایران همکاری کند.  از ماه ها قبل هم حجم و ارزش تجارت ایران با هند در بخش دارو افزایش چشمگیری پیدا کرده بود و در بسیاری از از گزارشها از این کشور به عنوان یکی از مهمترین شرکای ایران در زمینه دارو نام برده می شود حال باید دید آیا این همکاری با همین روند ادامه پیدا می کند یا امریکا باز هم با سنگ اندازی از همکاری مسالمت آمیز دو کشور جلوگیری می کند.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین