کد خبر: ۵۶۹۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷

رژیم غذایی گیاه‌محور؛ راه نجات کره زمین

محور این رژیم غذایی استفاده وسیع از گیاه و غله است. به گفته محققان این الگوی تغذیه از مرگ میلیون‌ها انسان جلوگیری می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : دانشمندان در کمیسیونی بین‌المللی، اولین رژیم غذایی جهانی را با هدف نجات کره زمین پیشنهاد کردند. محور این رژیم غذایی استفاده وسیع از گیاه و غله است. به گفته محققان این الگوی تغذیه از مرگ میلیون‌ها انسان جلوگیری می‌کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اولین رژیم غذایی علمی با هدف جلوگیری از فاجعه جهانی زیست‌بومی تدوین شده است. این رژیم غذایی هم‌چنین غذاهای بی‌کیفیتی که توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان خورده می‌شود، را به چالش کشیده است.

رژیم غذایی گیاه‌محور؛ راه نجات کره زمین

این رژیم جدید که با عنوان "رژیم سلامتی جهانی" شناخته شده، توسط کمیسیونی بین‌المللی به منظور تدوین رهنمودی برای تامین مواد مغذی برای جمعیت در حال رشد دنیا ارائه شده است.

لازمه تحقق این رژیم کاهش شدید مصرف گوشت قرمز در کشورهای غربی و هم‌چنین تغییرات بنیادی در شیوه و عادت‌های خوردن در سراسر دنیاست.

 در عین حال، رژیم جدید به نقش کشاورزی و دامپروری در پدید آوردن تغییرات اقلیمی، تخریب حیات وحش و آلودگی دریاها و اقیانوس‌ها پرداخته است.

روزنامه گاردین که گزارش رژیم غذایی جدید را منتشر کرده، می‌نویسد طبق توصیه دانشمندان کمیسیونی بین‌المللی،  مصرف شکر و گوشت قرمز درسطح جهان باید نصف شود، در حالی‌که مصرف سبزیجات، میوه، غلات و آجیل باید دوبرابر شود.

 اما در جاهای خاصی باید تغییرات شدیدی صورت گیرد، مثلا در آمریکای شمالی، مردم باید ۸۴٪ مصرف گوشت قرمز را کاهش دهند و مصرف غلات را شش برابر کنند.

 اروپایی‌ها باید مصرف گوشت قرمز را تا ۷۷ درصد پایین بیاورند و ۱۵٪ بیشتر غلات و دانه‌های روغنی در رژیم غذایی خود وارد کنند.

پژوهش‌گران می‌گویند این رژیم برای انسانها و برای محیط زیست "برد-برد" است، زیرا هم ازمرگ ۱۱ میلیون انسان که در اثر مصرف مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند، جلوگیری می‌کند و هم از تخریب محیط زیست که زندگی انسانها به آن وابسته است.

پیشبینی‌ها حاکی از آن است که جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر خواهد رسید و ادامه رژیم‌های غذایی ناسازگار با محیط زیست به معنای افزایش مشکلات جسمانی و حاد شدن گرمایش زمین خواهد بود.

رژیم غذایی گیاه‌محور؛ راه نجات کره زمین

علت اصلی بیماری‌ها

رژیم‌های غذایی ناسالم، دلیل اصلی بیماری‌ها هستند. این واقعیت که ۸۰۰ میلیون نفر در دنیا گرسنه هستند و ۲ میلیارد نفر از سوء تغذیه رنج می‌برند و ۲ میلیارد نفر دیگر که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، لزوم تغییر سریع رژیم غذایی جهانی را نشان می‌دهد.

آکادمی‌های علمی جهانی اخیرا به این نتیجه رسیده‌اند که سیستم غذایی دنیا در حال فروپاشی است. کشاورزی صنعتی هم به واسطه تخریب جنگل‌ها و رها شدن گاز متان توسط دام‌ها، بیش از پیش به تخریب محیط زیست دامن می‌زند.

والتر ویلت، استاد دانشگاه هاروارد، که یکی از مدیران کمیسیون جهانی نیز هست به روزنامه گاردین می‌گوید: «رژیم غذایی جهانی باید از بنیاد تغییرکند.»

گزارش اخیر کمیسیون جهانی در خصوص رژیم غذایی بین‌المللی در ژورنال پزشکی "لنست" منتشر شده و آماده ارائه به سیاست‌گذاران در ۴۰ شهر در سراسر دنیاست.

گزارش اخیر هم‌چنین نتیجه گرفته که دور ریختن مواد غذایی باید تا ۱۵٪ کاهش پیدا کند.

رژیم غذایی جهانی

رژیم غذایی جهانی که دانشمندان اخیرا معرفی کرده‌اند به طور وسیعی گیاهمحور است و به شخص اجازه دریافت ۲۵۰۰ کالری در روز را می‌دهد.

در این رژیم، خوردن یک برگر با گوشت گوساله و دو بار ماهی در هفته مجاز شناخته شده ولی بیشتر پروتئین مورد نیاز باید از غلات و آجیل تامین شود.

مصرف روزانه یک لیوان شیر و مقداری کره یا پنیر و هم‌چنین یک یا دو تخم مرغ درهفته هم با دستورالعمل رژیمی منطبق است.

 بر اساس رژیم غذایی پیشنهادی جدید، نصف هر بشقاب غذا سبزی و میوه و نصف دیگر آن غلات است.  

به عبارت دیگر، رژیم رادیکال پیشنهادی به معنی مصرف روزانه ۷ گرم گوشت خوک، ۷ گرم گوشت گوسفند یا گوساله و ۲۸ گرم ماهی است.

والتر ویلت  در ادامه‌می‌گوید اقلام پیشنهادی یک رژیم غذایی متنوع و قابلانعطاف را پدید می‌آورند: «ما از یک رژیم غذایی فقیرانه صحبت نمی‌کنیم ، بلکه یک شیوه غذایی پیشنهاد میکنیم که سالم، خوشمزه و لذیذ است.»

منبع: دویچه وله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین