کد خبر: ۵۷۶۳۳۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است

تمدید تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران| FATF، چهار ماه دیگر به ایران فرصت داد

«گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) ضمن تعلیق اقدامات تقابلی علیه ایران، تا ماه ژوئن(خرداد - تیرماه) به کشورمان فرصت داد تا قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را تقویت کند. گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که هنوز موارد ناتمامی درخصوص خواسته‌های این گروه از ایران وجود دارد و انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر خط مشی خود را اصلاح کند. مارشال بیلینگزلی، رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف گفته است اگر ایران تا چهار ماه دیگر، به شروط خود عمل نکند، تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید. این چندمین باری است که این گروه به ایران برای اصلاح قوانین مهلت می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) امروز (جمعه) اعلام کرد که تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ به ایران مهلت می‌دهد تا انتظاراتش را در زمینه مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی برآورده کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از رویترز، این گروه به ایران چهار ماه دیگر فرصت داده است تا قوانین لازم برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند.

تمدید تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران| FATF، چهار ماه دیگر به ایران فرصت داد

این به معنای تعلیق اقدامات تقابلی FATF علیه ایران است. این نهاد بین‌المللی پیشتر در سال ۲۰۱۶ این اقدامات تقابلی علیه تهران را به حالت تعلیق درآورده بود.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که هنوز موارد ناتمامی درخصوص خواسته‌های این گروه از ایران وجود دارد و انتظار دارد که ایران هر چه سریع‌تر خط مشی خود را اصلاح کند.

این گروه در ادامه اعلام کرد که اگر ایران تا ژوئن 2019 قوانین مرتبط با استانداردهای FATF  را اجرایی نکند این گروه ارزیابی نظارتی خود از شعبات و نهادهای وابسته به موسسات مالی ایران را لازم‌الاجرا خواهد کرد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام طی چند هفته گذشته نشستهای کارشناسی برای تایید یا رد این لایحه برگزار کرده است اما برای بررسی بیشتر و دریافت نقطه نظرات همه اعضا تصمیم گیری نهایی در این زمینه را به هفته‌های آینده موکول کرده است. 

به نوشته رویترز، شرکت های خارجی می گویند خروج ایران از لیست سیاه عاملی کلیدی در سرمایه گذاری های آنها در ایران خواهد بود.

نشست اخیر اف ای تی اف از 17 فوریه تا 22 فوریه (28 بهمن تا 3 اسفند)، با حضور بیش از 800 مقام به نمایندگی از 205 حوزه قضایی، صندوق بین المللی پول، سازمان ملل متحد، بانک جهانی و دیگر سازمان ها برگزار شد.

'اف ای تی اف' در مورد مبارزه با پولشویی 40 توصیه و در مورد تأمین مالی تروریسم 9 توصیه دارد که بر اساس آنها کشورهای مختلف را بررسی و رده بندی می کند. توصیه های این نهاد می تواند از طریق وضع قوانین داخلی توسط کشورها، به اجرا در بیاید و زمینه های پولشویی و تأمین مالی تروریسم را کاهش دهد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، گروه ویژه اقدام مالی، در گزارش های سالانه اش، یک لیست سیاه از کشورهایی که با معیار این نهاد، پرخطرترین کشورها برای سرمایه گذاری هستند قرار داده است. در سال 2009 برای اولین بار، نام ایران در لیست سیاه این سازمان وارد شد. 

گروه ویژه اقدام مالی، ایران را برای رفع مشکلات، از فهرست کشورهایی که توصیه می‌شود در رابطه با آنها اقدامات احتیاطی مضاعف انجام شود، معلق کرده است.

ایران برای خروج دایمی از فهرست سیاه این گروه باید قوانین داخلی خود در ارتباط با مقابله با پولشویی و مبارزه با جرایم سازمان یافته را اصلاح کند. از چهار پیشنهاد این گروه در باره قوانین، ایران دو مورد را انجام داده است.

بی‌بی‌سی نوشته است که مارشال بیلینگزلی، معاون وزیر دارایی آمریکا و رئیس دوره‌ای اف‌ای‌تی‌اف در نشست خبری خود تاکید کرده که اگر تا چهار ماه دیگر، ایران به شروط اف‌ای‌تی‌اف عمل نکند، به صورت خودکار تدابیر جدیدی علیه فعالیت‌های بین‌المللی بانک‌ها و مؤسسات مالی ایران به اجرا درمی‌آید.

مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران در حال بررسی لایحه پالرمو است اما اختلافات اعضا باعث شده این بررسی تاکنون به نتیجه‌ای نرسد. 

لوایح چهارگانه

دولت چهار لایحه برای راه نیافتن به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی (FATF) ارائه کرده است.

چهار لایحه‌ای که دولت برای عمل به این خواسته‌ها به مجلس فرستاده عبارتند از:

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی -- لایحه‌ای که شورای نگهبان آن را تائید کرده

لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم -- اولین لایحه‌ای که شورای نگهبان آن را تائید کرد

لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم -- مجلس این لایحه را تصویب کرده اما شورای نگهبان آن را رد کرده

لایحه پالرمو -- این لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان و پافشاری مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده اما مجمع تا کنون نتوانسته تصمیمی بگیرد.

کنوانسیون پالرمو چیست؟

کنوانسیون پالرمو یکی از کنوانسیون‌های سازمان ملل متحد است که در سال ۲۰۰۰ میلادی با رای اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

هدف از این کنوانسیون مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی توصیف شده است.

در این کنوانسیون، سه پروتکل اصلی قرار دارد که هر کدام بخشی از جرایم سازمان یافته را ممنوع می‌کند.

مقابله و جلوگیری از قاچاق انسان، به ویژه زنان و کودکان، مقابله با ورود و خروج مهاجران غیرقانونی از راه زمینی، هوایی و دریایی و همچنین مقابله و ممنوعیت ساخت و قاچاق تسلیحات نظامی و مهمات، سه پروتکل اصلی کنوانسیون پالرمو هستند.

در حال حاضر تقریبا همه کشورهای جهان به این کنوانسیون پیوسته‌اند. ایران در کنار سودان جنوبی، سومالی، بوتان و جمهوری کنگو، از جمله کشورهایی هستند که از اجرای این کنوانسیون خودداری کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
1
8
مجبورند تصویب کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
2
0
ایران‌می باید سالها پیش این لوایح را تصویب می کرد کشورهایی که به کنوانسونهای مذکور نپیوسته اند چند کشور آفریقایی و ایرانند واقعا" زشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
2
2
کور خوندید محال ممکن است تصویب شود دولت هم هر چی توی گرونی به مردم فشار آورد باز هم بیست و دو بهمن اومدن لعنت به هر چی اصلاحات چی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
1
2
تصویب آن در شرایط تحریم کار عاقلانه ای نیست
حامیان اصل ولایت و رهبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
1
1
دست از لجاجت بردارید و تصویب کنید...چون ملت از تورم و گرانی کاسه ی صبرشان بسر آمده است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین