کد خبر: ۵۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۱

هند: ایران نگرانی‌ها را کاهش دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت هند از ایران درخواست کرد اقداماتی را در جهت کاهش نگرانی‌های بین المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای تهران انجام دهد. یکی از مقامات هند با اشاره به نیاز شدید دهلی‌نو و مردمش به انرژی گفت که به نفع هند است تا این موضوع از طریق گفت‌وگو و راه‌حل صلح‌آمیز حل شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «شیو شانکر منون» یک روز پس از ارائه گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: به نفع هند است که این مساله از طریق گفت‌وگو و راه‌حل صلح‌آمیز حل شود زیرا هند و میلیون‌ها شهروند این کشور که در منطقه خلیج (فارس) زندگی می‌کنند شدیدا نیاز به انرژی دارند. 

درخواست وزارت خارجه هند از ایران برای اتخاذ تصمیماتی برای کاهش نگرانی‌های بین المللی در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت هند در روزهای اخیر اعلام کرد که واردات و صادرات هرگونه تکنولوژی هسته‌ای به ایران که قابلیت کاربرد در برنامه هسته‌ای تهران را داشته باشد را قدغن کرده است.

در همین خصوص وزارت بازرگانی هند در بیانیه‌ای نوشت که صادرات مستقیم و غیر مستقیم و واردات اقلام، تجهیزات، کالاها و تکنولوژی‌هایی که سبب کمک به برنامه هسته‌ای ایران شود ممنوع است. دولت هند در شرایط چنین موضعی را اتخاذ کرده که بارها در موضع‌گیری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواستار گفت‌وگو با تهران برای حل پرونده فعالیت‌های هسته‌ای آن شده است.

لازم به یادآوری است که اندکی بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، وزارت خارجه هند از حق ایران برای برخورداری از برنامه‌ هسته‌‌ای دفاع كرد اما در موضعی محافظه‌کارانه کوشید از خشمگین شدن کشورهای بلوک غرب نیز جلوگیری کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین