کد خبر: ۵۸۱۰۳۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳

جزئیات دیدار ظریف با آیت الله جوادی آملی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی+عکس

آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سر و گردن از آنها بالاتر هستید. شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید.
آفتاب‌‌نیوز :
آیت الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه با اشاره اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه تصریح کرد: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد؛ در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم.

وی در ادامه توصیه پنجگانه‌ای به وزیر امور خارجه ایران داشت و گفت: آنچه در سیاست خارجی باید توجه شود سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است که مورد تاکید رهبری است و الحمد لله در این مسیر گام برداشته می‌شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: سیاست ما بر اساس فرهنگ قرآنی و اسلامی است و بر این اساس با دنیا به غیر آمریکا و اسرائیل ارتباط داریم و طبق همان سه اصل باید داشته باشیم؛ اما اعتماد با ارتباط فرق دارد هیچگاه نباید اعتماد کرد چون طبق آیات قرآن هیچگاه کفار با ما کنار نخواهند آمد چون خوی سلطه گری و استعمار در وجود آنها است.

وی یادآور شد: در موضوع برجام دیدیم آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اروپا هم مثل آمریکا چون جرات مخالفت ندارد بنا بر این باید محکم باشیم و مقابله کنیم چون اندکی نرمش موجب باج خواهی و زیاده طلبی خواهد شد. رهبر معظم هم فرمودند هرجا نرمش نشان دادیم ضرر کردیم و اعتماد مجدد به آمریکا نباید باشد.

آیت الله نوری همدانی تصریح کرد: امروز عربستان با پول آمریکا و اسرائیل و انگلیس با پول و تبلیغات وسیع اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی راه انداختن وزارت خارجه باید چهره حقیقی اسلام و تشیع را به دنیا نشان دهد.

جزئیات دیدار ظریف با آیت الله جوادی آملی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی+عکس

وی گفت: ما معتقد هستیم مسؤولان وزارت خارجه افراد متدین و خیرخواه و پرتلاش هستند که ما تشکر و حمایت می‌کنیم و رهبری فرمودند آقای ظریف آدم متدینی هستند که برای ما حجت است.

این مرجع تقلید با اشاره اختلافات و انتقادات در وزارت خارجه خاطرنشان کرد: بنده معتقد هستم اختلاف داخلی و انتقادات نباید در سیاست خارجی منعکس شود چون موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد. در مقابل دشمن باید وحدت خود را حفظ کنیم و از اختلاف جلوگیری کنیم؛ امام فرمودند هرجا اختلاف باشد دشمن از همان راه ورود پیدا خواهد کرد.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: ما نه تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزّت و منافع کشور در ارتباط باشیم

وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای خود با علما و مراجع عظام‌ تقلید در قم، با آیت‌الله صافی گلپایگانی دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، ظریف، گزارشی از سفر هیئت ایرانی به عتبات عالیات و نیز برنامه‌های وزارت خارجه ارائه داد.

وی نیز ضمن مسألت قبولی زیارت هیئت ایرانی، گفت: این سفر، بسیار مفید و با برکت برای هر دو کشور دوست و ولائی ایران و عراق بود. امیدواریم اینگونه سفرها در منطقه تداوم پیدا کند و همگان، از آثار و برکات آن برخوردار شوند. اینجانب همیشه توصیه داشتم که با همسایگان و جهان اسلام باید ارتباطی قوی همراه با حفظ عزّت و منافع خود داشته باشیم، بلکه می‌توانیم به تمام کشورهای جهان، صلح و صفا و مهربانی را عرضه کنیم.

جزئیات دیدار ظریف با آیت الله جوادی آملی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی+عکس

وی با اشاره به حادثه تروریستی و دردناک نیوزلند، ضمن تسلیت به خانواده‌های عزادار و مسلمانان جهان،  گفت: این فاجعه بسیار تأسف‌بار بود. واکنش مناسب وزارت امور خارجه و مواضع مشترک کشورهای اسلامی، می‌تواند در کاهش اینگونه حوادث مثمر ثمر باشد.

مرجع عالیقدر در ادامه، با اشاره به لزوم بکارگیری منطق و تدبیر در سیاست خارجی افزود: با کشورهایی، مانند مصر، مراکش و اردن که مردم آن دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستند، باید رابطه قوی داشته باشیم. آنچه در سیاست داخلی حائز اهمیت است سیاست معقولانه می‌باشد که در سایه منطق و تدبیر و درایت می‌توانیم عزّت کشور اسلامی ایران را در جهان بیشتر کنیم. بحمدالله تعالی درایت و سیاست و فعالیت‌های شما در وزارت خارجه، همواره مورد تأیید مردم شریف بوده است و مردم ما به شما حُسن ظن و اعتماد دارند. زحماتی که شما و همکارانتان در این مدّت تحمّل کرده‌اید و ان‌شاء الله در آینده اهتمام بیشتری خواهید داشت، مورد رضایت ملّت ایران می‌باشد. ما نه تنها با دوستان، بلکه با دشمنان نیز می‌توانیم با عقلانیت و حفظ عزّت و منافع کشور در ارتباط باشیم.

آیة الله صافی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی، افزودند: وضعیت کنونی اقتصاد، بسیار ناراحت‌کننده است. مردم شریف و نجیب ما، امروز با مشکلات زیادی روبرو هستند که به نظر ما می‌توان با سیاست‌های خوب و مفید و روابط سازنده، این مشکلات را رفع نمود. وظیفه مسئولان در این باره بسیار سنگین است و امیدوارم که شما بتوانید در این عرصه هم موفق باشید.

آیت الله جوادی آملی: عظمت ملت ایران را برای دنیا تبیین کنید/ سفارتخانه‌ها زمینه تبادل علمی و فرهنگی را مهیا کنند

آیت الله جوادی آملی نیز ظهر امروز در دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی در دیگر کشورها بیان کرد: سفرای وزارت خارجه باید بدانند که نه تنها سفیر ایران هستند بلکه سفیر مکتب و اسلام نیز هستند؛ باید پیام اسلام را به جهان برسانند و تفکر و سخن آنها را نیز بفهمند و به داخل منتقل کنند.

وی ادامه داد: سفرای جمهوری اسلامی باید در سه بخش محلی، منطقه‌ای و بین المللی دستشان پر باشد؛ بخش محلی که منظور ارتباط با مسلمانان و کشورهای مسلمان است، بخش منطقه ای که منظور ارتباط با اهل کتاب، پیروان دیگر مذاهب و سایر موحدان جهان بوده و بخش بین المللی که مخاطب آن همه انسانها اعم از موحد و غیر موحد است که اسلام نیز روی این بخش تاکید بسیاری می کند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: تمام تلاش و کوشش سفرای جمهوری اسلامی باید این باشد که این فرهنگ را جهانی کنند و به جهان بگویند که اسلام در همه زمینه ها از جمله حقوق بشر، حرف برای گفتن دارد.

آیت الله جوادی آملی ابراز کرد: در نتیجه سفرا باید بدانند که صرفا کارمند نیستند، سفیر ایران در هر کشوری که هست باید کاملا فرهنگ و جریان تفکر آن کشور به ویژه نوآوری‌های علمی و اندیشه‌ای آن کشور را درک کند و در جریان آنها قرار بگیرد، وگرنه اتلاف عمر کرده است.

وی ادامه داد: رسالت سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی باید این باشد که زمینه تبادل علم و فرهنگ بین ایران و دیگر کشورها را فراهم آورند و سفیر قرآن و عترت و سفیر علم و فهم باشند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: آنها باید در تمام همایش‌های علمی و فرهنگی کشوری که هستند حضور داشته باشند و راهنمای جوانان ایرانی خارج از کشور باشند که به وطن برگردند و در خدمت کشور خود باشند، این رسالت سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: در مذاکرات خود با دیگر کشورها بدانید که دست شما پر است و یک سر و گردن از آنها بالاتر هستید. شرف، عزت، عظمت، آبرو و مردانگی مال ماست و شما باید این عظمت کشور و مردم ایران را به جهان برسانید.

وی تصریح کرد: جهان باید این را بفهمد که این ملت، ملتی است که همواره پای امضا و تعهد خود ایستاده است که نمونه آن پایبندی ایران به قطعنامه 598 است و شما نیز با این پشتوانه با دنیا حرف بزنید، ما با وجود این سرمایه ها، هیچ نگرانی نداریم.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند: ما این پایبندی به امضا و تعهد را از قرآن کریم آموختیم که فرمود پای تعهد و امضای خود بایستید. حقیقتا این مکتب باید جهانی شود، مکتبی که از یک سو به ما می آموزد با جهان ارتباط داشته باشید اما همواره هوشیاری خود را حفظ کنید و از سوی دیگر تاکید می کند که پای متجاوز را قطع کنید و هرگز دست به سوی بیگانه دراز نکنید.

جزئیات دیدار ظریف با آیت الله جوادی آملی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی+عکس

منبع: فارس و جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین