کد خبر: ۵۸۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

نوبل ریاضی برای اولین بار به یک زن رسید+عکس

'کارن اوهلن بک' (Karen Uhlenbeck) آمریکایی جایزه آبل 2019 که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می شود را از آن خود کرد و به نخستین زنی در تاریخ بدل شد که به دریافت این جایزه مفتخر می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
این جایزه به دلیل 'دستاوردهای پیشگامانه اوهلن بک در زمینه معادلات دیفرانسیل هندسی با مشتقات جزئی (geometric partial differential equations)، نظریه پیمانه ای (gauge theory) و سامانه های انتگرال پذیر و تاثیر بنیادین کار وی بر تحلیل، هندسه و ریاضی فیزیک' به او اعطا شده است. 

به گزارش تارنمای 'آبل'، این ریاضیدان آمریکایی همچنین ابزار و متدهایی را در حوزه آنالیز جهانی خلق کرده است که به گفته تارنمای آبل امروز 'در جعبه ابزار هر هندسه دان و تحلیلگری وجود دارد.' 

نوبل ریاضی برای اولین بار به یک زن رسید+عکس

به گزارش تارنمای خبری سی بی اس نیوز، پادشاه نروژ فردا (پنجشنبه 21 مارس مصادف با اول فروردین) طی مراسمی در اسلو، جیزه نوبل ریاضی را به اوهلن بک اعطا خواهد کرد. این جایزه از سال 2002 تاکنون به 19 نفر اعطا شده و اوهلن بک نخستین زنی است که آن را دریافت می کند. 

به نوشته این تارنمای خبری، در کنار ارزش معنوی این جایزه، جایزه نقدی ای معادل 700 هزار دلار نیز به این ریاضیدان پرداخت خواهد شد. 

به گزارش ایرنا، جایزهٔ آبل جایزه‌ای است بین‌المللی که هر ساله توسط شاه نروژ به یک یا چند ریاضی‌دان که کار ارزنده‌ای در حوزه ریاضیات انجام داده باشد، اعطا می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین