کد خبر: ۵۸۱۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰

زنان باردار در سفرهای نوروزی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

مسافرت در زمان بارداری، احتیاج به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد. اگر بارداری سالمی دارید و در وضعیتی نیستید که مجبور به استراحت مطلق باشید، می‌توانید به‌ سادگی و با رعایت چند نکته سفر خوب و خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.
آفتاب‌‌نیوز :
 زنان باسابقه عوامل خطر مانند اختلالات جفت، سابقه زایمان زودرس، پرفشاری خون، لکه بینی و... باید از عوامل خطر آگاهی کافی داشته باشند و در صورت دیدن این عوامل حتما به اولین بیمارستان مراجعه کنند. در اغلب موارد اگر زنان باردار مشکلی نداشته باشند، می‌توانند تا هفته ۳۶ بارداری هم به مسافرت بروند. بهترین زمان برای سفر در بارداری هفته چهاردهم تا بیست‌ و هشتم  بارداری است زیرا بسیاری از علائم حاملگی کمتر شده و مسافرت لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

باید توجه کرد که در سه‌ ماهه اول بارداری اگر در معرض سقط‌ جنین، حاملگی خارج رحمی، خونریزی و لکه بینی نیستید، منعی برای مسافرت وجود ندارد. هرچند که در این زمان به دلیل تغییرات هورمونی نیاز به استراحت افزایش‌ یافته و احساس خستگی، تهوع و استفراغ ممکن است موجب ناراحتی شما شود.

بهترین زمان برای مسافرت، سه‌ ماهه دوم بارداری است زیرا علاوه بر اینکه تغییرات هورمونی تثبیت‌ شده‌اند، تغییرات فیزیکی و مشکلات ناشی از بزرگ شدن رحم هنوز ایجاد نشده است. با این‌حال بهتر است قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت کنید. حال اگر مشکل جدی ندارید، مسافرت تا هفته ۳۶ بارداری  بلامانع است البته عوارضی مانند فشارخون بالا، زایمان زودرس و پارگی زودرس پرده‌های جنینی اغلب بدون اخطار اتفاق می‌افتد و به‌سرعت رخ می‌دهد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد  پس باید آگاهی‌های لازم را در این زمینه داشته باشید.

در صورت وجود بارداری در زیر ۱۵ سال و بالای ۳۵ سال و بارداری در زنان مبتلا به بیماری بهتر است از انجام مسافرت اجتناب شود.

البته زنان باردار باید یک سری نکات را در زمان بارداری و در سفر رعایت کنند:

- در صورت شک به بارداری و در سه‌ماهه اول بارداری، از مصرف هرگونه دارو و استفاده از وسایل آرایشی بدون نظر پزشک یا ماما خودداری کنید.

- درصورتی‌که به دلیل بیماری، دارو مصرف می‌کنید، داروهای خود را همراه ببرید.

- بهداشت فردی را رعایت کنید.

- مایعات به‌خصوص آب به‌ اندازه کافی مصرف کنید و قبل از نوشیدن آب و خوردن مواد غذایی از سالم بودن آن مطمئن شوید. سعی کنید در طول روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات بنوشید.

- از حبس ادرار خودداری و به‌طور مرتب نسبت به تخلیه مثانه اقدام کنید.

- از خوردن غذاهای پرحجم اجتناب و غذا در دفعات زیاد و با حجم کم‌ مصرف شود.

- از قرار گرفتن در معرض تشعشعات، گزش حشرات و جانوران موذی، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و عفونی، محیط‌های آلوده و غیربهداشتی خودداری کنید.

- برای پرهیز از خستگی، استراحت در ساعاتی از روز توصیه می‌شود.

- از ایستادن و نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید.

- هر دو ساعت ماشین را نگه‌ دارید و راه بروید.

- به مدت طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.

- مکمل‌های دارویی (قرص اسیدفولیک، آهن و مولتی‌ویتامین) را همراه ببرید و مصرف کنید.

- نزدیک‌ترین واحد یا پایگاه بهداشتی- درمانی منطقه اقامت را شناسایی کنید تا بتوانید در صورت نیاز سریع‌تر مراجعه کنید.

- لباس متناسب با فصل و وسایل موردنیاز را همراه ببرید.

- بهتر است یک کوله‌پشتی حاوی لوازم بهداشتی مورد نیاز و مواد غذایی خشک و بطری آب همراه داشته باشید. از گرسنه ماندن طولانی‌مدت پرهیز کنید.

- از کامل بودن ایمن‌سازی (واکسیناسیون) و یا نیاز به انجام ایمن‌سازی جدید مطمئن شوید.

- یک کپی از پرونده بارداری خود به همراه داشته باشید. توصیه می‌شود تاریخ دقیق زایمان، تعداد و نتایج بارداری‌های قبلی‌تان، موارد احتمالی ابتلا به بیماری در دوران بارداری، نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها، گروه خونی، سابقه‌ جراحی و گزارش مراجعات به پزشک در دوران بارداری در آن ثبت‌شده باشد.

- دفترچه بیمه درمانی خود را به همراه داشته باشید.

- اگر در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید، پوست خود را در مقابل آفتاب محافظت کنید. هورمون‌های بارداری احتمال تغییر رنگ پوست را افزایش می‌دهند بنابراین به یاد داشته باشید درصورتی‌که در مقابل اشعه خورشید حساس هستید از ضد آفتاب استفاده کنید.

- به علائم خطر بارداری و علائم زایمان توجه داشته باشید و در صورت وجود، سریعا به مرکز بهداشتی- درمانی مراجعه کنید.

علایم خطر بارداری عبارتند از خونریزی یا هرگونه لکه بینی، کاهش حرکات جنین، آبریزش و پارگی کیسه آب، تب و لرز، سردرد، تاری دید و سرگیجه، ورم صورت ودست‌ها، استفراغ‌های شدید و مداوم یا خونی، درد زیر شکم یا درد مشابه درد قاعدگی و یا درد پهلوها، افزایش ناگهانی وزن (یک کیلوگرم در هفته یا بیشتر)، سوزش ادرار و زردی.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، علایم زایمانی نیز عبارتند از درد ناحیه زیر شکم و یا کمر که به‌تدریج طول مدت درد بیشتر و فاصله بین آن کوتاه‌ترمی‌شود، بروز هر نوع ترشح خونی از واژن یا مهبل و آبریزش از واژن.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین