کد خبر: ۵۸۲۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱

در سفر به خراسان جنوبی حتما کف بخورید

کَفبیخ یا کَف زَنی یک نوع شیرینی و دسر سنتی و قدیمی در خراسان است.
آفتاب‌‌نیوز :
 مردم کویری از گذشته‌های دور با استفاده از گیاهان طبیعت خوراکی‌های سالمی درست می‌کردند.

در خراسان جنوبی نوعی خوراکی سنتی درست می‌شود که مردم آن را به نام بستنی خراسان جنوبی می‌شناسند. کَفبیخ یا کَف زَنی یک نوع شیرینی و دسر سنتی و قدیمی در خراسان است.

این خوراکی برای معده خاصیت درمانی دارد که برای تهیه آن زمان زیادی صرف می‌شود و ماده اصلی این شرینی ریشه گیاه چوبک است که در خراسان به آن بیخ می‌گویند و دارای خواص پزشکی است.

بیخ را چند بار در آب می‌جوشانند و آب آن را عوض می‌کنند تا تلخی‌اش گرفته شود و پس از سرد شدن آب را در ظرف سفالی بزرگی مرسوم به تغار ریخته و با ترکه‌ای از درخت گز یا انار آن را هم می‌زنند تا کف کند.

زمانی که کف سفت شد روی آن را مقداری شیره انگور و مغز خشکبار مانند بادام، پسته، تخم رازیانه می‌ریزند سپس میل می‌کنند.

تهیه شیرینی کفبیخ یا کف زنی یکی از آیین‌های شب چله در منطقه جغرافیایی قهستان و خراسان قدیم به خصوص قاین (پایتخت ایالت قهستان قدیم)است.

این دسر قدیمی بیشتر برای مراسم‌های جشن خانوادگی و دورهمی و چراغانی‌های دوستانه و به ویژه برای جشن شب یلدا به کار می‌رود. 

این رسم امروزه هنوز در جنوب خراسان و شهرستان قاین و منطقه قائنات رایج است و در زمان نوروز که خراسان جنوبی مملو از گردشگر می‌شود در اکثر نقاط استان در مناطق گردشگری این شیرینی قدیمی درست می‌شود تا گردشگران با این رسم خراسانی‌ها آشنا شوند.

به گزارش ایسنا،اگر در نوروز به خراسان جنوبی سفر کردید میل کردن کف خراسان جنوبی را در کنار بازدید از جاذبه‌های گردشگری از دست ندهید.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین