کد خبر: ۵۸۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۱

در سومین جلسه 1+5 درباره ایران چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیپلمات‌ها پس از نشست اعضا در دفتر نمایندگی انگلیس در مقر سازمان ملل اعلام کردند اختلافات نمایندگان قدرت‌های بزرگ در مورد نوع تحریم‌های اعمالی علیه ایران مانع از دستیابی به توافقی همه جانبه شده است. ظاهراً آمریکا، انگلیس، و فرانسه از تحریم‌های شدید علیه ایران حمایت می‌کنند اما در عین حال می‌دانند که به این منظور باید بتوانند چین و روسیه را متقاعد کنند که از حق وتوی خود در شورای امنیت علیه تحریم‌های جدید استفاده نکنند. 

دیپلمات‌های پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در طول هفته گذشته با برگزاری سه نشست به بررسی تقویت تحریم‌های اعمالی سازمان ملل علیه ایران پرداخته‌اند. اما تاکنون به اجماع نهایی دست نیافته‌اند. 

«ونگ گوانگیا» نماینده چین در سازمان ملل گفت: همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد بنابراین ما به مذاکرات خود ادامه می‌دهیم. وی افزود: نمایندگان بعد از ظهر سه‌شنبه نیز در این مورد گفت‌وگو می‌کنند و سپس نتایج نشست را به دولت‌های خود ارجاع می‌دهند. 


نماینده چین در سازمان ملل همچنین گفت: هنوز پیش‌نویس قطعنامه جدید آماده نشده و فقط عناصر مورد نظر کشورها برای گنجانده شدن در قطعنامه مورد بررسی قرار گرفته است. بنا به گفته گوانگیا این قطعنامه نیز مهلتی 60 روزه را (برای تعلیق غنی‌سازی) در اختیار ایران قرار می‌دهد. 

در مورد محتوای قطعنامه جدید نیز هنوز به طور مشخص از سوی قدرت‌های بزرگ به هیچ چیزی اشاره‌ای نشده است اما دیپلمات‌ها می‌گویند اقدامات جدید سازمان ملل ممکن است شامل تحریم‌های مسافرتی، گسترش لیست مواد و تکنولوژی هسته‌ای که ایران از واردات و صادرات آنها ممنوع می‌شود و افزایش مسدود کردن دارایی افراد و شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران باشد. 

«توماس ماتوسک» نماینده آلمان در سازمان ملل با اشاره به مواردی که احتمالا در قطعنامه جدید گنجانده می‌شود گفت: پیشنهاد آمریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران با مخالفت شدید روسیه و چین روبرو شده است. 

«آلجاند ورولف» نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: موارد قطعنامه جدید براساس آیتم‌های قطعنامه 1737 یعنی محدودیت‌های مسافرتی، مسائل مالی و تسلیحاتی، مورد بررسی قرار گرفته است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد قطعنامه هر چه زودتر به تصویب برسد. 

«ژان مارک دلا سابلیر» نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: نمایندگان 1+5 بر روی تحریم‌هایی متمرکز شده‌اند که بتوانند برای متقاعد کردن ایران به تعلیق فعالیت‌ای هسته‌ای و بازگشت به مذاکرات مورد استفاده قرار بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین