کد خبر: ۵۸۵۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۸

ماندگاری بزرگان

نخستین تغییر پرسر‌وصدای نام یکی از خیابان‌های پایتخت به نام یکی از افراد صاحب‌نام، در دوره جدید شورای شهر تهران به اسفند سال 1396 بازمی‌گردد؛ مصوبه‌ای در شورای شهر تهران که نام خیابان نفت را به اسم یکی از نخست‌وزیران گذشته ایران، یعنی دکتر محمد مصدق که رهبر نهضت ملی‌شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 بود، تغییر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
نخستین تغییر پرسر‌وصدای نام یکی از خیابان‌های پایتخت به نام یکی از افراد صاحب‌نام، در دوره جدید شورای شهر تهران به اسفند سال 1396 بازمی‌گردد؛ مصوبه‌ای در شورای شهر تهران که نام خیابان نفت را به اسم یکی از نخست‌وزیران گذشته ایران، یعنی دکتر محمد مصدق که رهبر نهضت ملی‌شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 بود، تغییر داد. صبح روز گذشته نیز 15 عضو شورای شهر تهران به اتفاق آرا، در جلسه مربوط به بررسی تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران، تغییر نام خیابان سپند در منطقه یک به نام عزت‌الله انتظامی، بلوار فلامک جنوبی و شمالی در منطقه دو به نام محمدرضا شجریان، خیابان کوکب در منطقه دو به نام غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، خیابان نیلوفر در منطقه دو به نام علی نصیریان، خیابان معارف به نام داوود رشیدی و 24 متری سعادت‌آباد را به نام محمدعلی کشاورز تصویب کردند.

نگارنده به این حرکت نوین شورای محترم شهر تهران از نوعی دیگر می‌پردازد؛ از جمله نکات قابل افراز مهمی که می‌تواند پس از گذر از 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران مورد توجه جدی قرار گیرد، شیوه اداره شهر و کشور در یک نظام دینی به لحاظ نظری و تئوریک و نیز از حیث ساختاری و عملی است. در همین راستا، سرفصل‌های چگونگی تعامل مردم و مسئولان، مسئولان با یکدیگر، مردم با مردم، شیوه تعریف و تشخیص غیرشرعی یا شرعی‌بودن بسیاری امور در مناسبات اجتماعی- فرهنگی، از سوی دیگر جریان مدیریت درآمدها و هزینه‌ها، ماهیت و شاکله نظارت‌ها و بازرسی‌ها، شیوه برقراری و توسعه عدالت، تبلیغ و ترویج، شاکله برخوردها بر مبنای اخلاق و قانون و در نهایت چگونگی تعامل با سایر دولت‌ها، ملت‌ها و به‌ویژه جمعیت بزرگ ایرانیان خارج‌نشین از جمله مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که نحوه درست یا نادرست‌بودن یا میزان آن را در مقام نظر و عمل مشخص می‌کند. حال بازگردیم به مصوبه شورای شهر تهران.

تردیدی وجود ندارد که درباره شخص دکتر مصدق و هریک از استادان بزرگی که نامشان زینت‌بخش تعدادی از خیابان‌های پایتخت شده است، اگر بخواهیم به غیر از آنچه که نام این افراد را در ارائه خدمت یا خدمت‌هایی درخور که به هم‌وطنان خود و این مرز و بوم کرده‌اند و در میان مردم، به بهانه آن بزرگ، برجسته و قابل احترام و تقدیر شده‌اند، اقدام به کنکاش کنیم، مورد یا مواردی را خواهیم یافت که با دیدگاه‌های بخش‌هایی از جامعه همخوانی ندارد یا حتی از این بالاتر، با برخی روش‌های کلان که تا کنون رایج بوده نیز همسو نباشد. با‌این‌حال، عقل سلیم و شیوه اداره درست شهر بر مبنای حسن تعامل با مردم، احترام به خدمت- هنر- فرهنگ و همچنین دوراندیشی ایجاب می‌کند این دست سیاست‌های اداره یک شهر نه تنها مورد حمایت و تقدیر قرار گیرد بلکه به عنوان الگویی کارا، در شیوه اداره و مدیریت در بخش‌های مختلف کشور مدنظر جدی قرار گیرد.

در پایان ذکر این نکته بجا خواهد بود؛ یکی از خصوصیات مؤمنان در آموزه‌های اخلاقی و دینی این است که انسان در تعامل و معاشرت با دیگران، کارها و سخنان را بدون دلیل عقلی و نقلی زیر ذره‌بین نمی‌برد و در آن عمیق نمی‌شود. در همین راستا، خوانندگان محترم یادداشت به مطالعه خطبه همام امام علی(ع) ارجاع داده می‌شوند که در این روزگار، برای حرکت در راستای تعالی یا تصحیح اداره شهر و کشور تمسک به آن بسی راه‌گشا خواهد بود.

منبع: روزنامه شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین