کد خبر: ۵۸۵۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵

بازار داغ خانه‌های نقلی

قیمت مسکن در یکسال گذشته به اندازه‌ای رشد کرده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی فعالان بازار، باعث شده تا خانه‎هایی با متراژ پایین‌تر در صدر فروش قرار بگیرند. چرا که از یکسال گذشته و با نوسانات نرخ ارز که کاهش قدرت خرید مردم رقم خورد، تقاضا برای خرید خانه‌‎های با متراژ کمتر از 80 متری بیشتر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حاشیه‌های افزایش قیمت در بازار مسکن همچنان ادامه دارد. بازاری که بر اساس گزارش‌ها، تنها در اسفند ماه سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال 96، رشدی بیش از 90 درصد را تجربه کرد، حالا همچنان در سودای گرانی‌های دیگری به سر می‌برد. آنطور که گزارش‌های میدانی و حتی دست‌اندرکاران بازار مسکن حکایت می‌کنند، قیمت‌ها در سال جدید رو به کاهش نخواهد بود و در بهترین حالت رشد قیمت مسکن متوقف خواهد شد. اگرچه هنوز گزارش‌های رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند و فعلا همه چیز در حد حدس و گمان است، اما به‌نظر می‌رسد به دلیل اینکه قیمت مسکن در بازار ایران قانون مشخصی ندارد، هر گونه پیش‌بینی درباره رشد قیمت‌ها در سال جاری درست از آب درآید.

نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که قیمت مسکن در یکسال گذشته به اندازه‌ای رشد کرده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و حتی فعالان بازار، باعث شده تا خانه‎هایی با متراژ پایین‌تر در صدر فروش قرار بگیرند. چرا که از یکسال گذشته و با نوسانات نرخ ارز که کاهش قدرت خرید مردم رقم خورد، تقاضا برای خرید خانه‌‎های با متراژ کمتر از 80 متری بیشتر شده است. ماجرا تا جایی پیش رفته است که سکانداران اقتصادی نیز ترجیح می‌دهند تا تسهیلات را به تولید کنندگان و حتی خریداران خانه‌های زیر 80 متری ارائه دهند.

**مردم توان خرید ندارند
یکی از اتفاقاتی که بعد از ماجرای نوسانات نرخ ارز در اقتصاد ایران رقم خورد، کاهش قدرت خرید مردم بود که مدت‌ها بعد از کاهش التهابات نرخ ارز، این ماجرا ادامه دارد. تحت این شرایط بسیاری از دهک‌های ضعیف و متوسط قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و حاشیه‌نشینی را انتخاب کرده‌اند. در مقابل این افراد، بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز با افزایش قیمت خانه سرمایه‌های خود را وارد این بازار می‌کنند و در افزایش قیمت‌ها نقش مهمتری را دارند.

این ماجرا باعث شده تا حتی افزایش تسهیلات مسکن نیز راه را برای بالا بردن قدرت خرید مردم هموار نکند، چرا که سال‌ها بازار مسکن با این منطق پیش رفته که مسکن برای عده‌ای کالای سرمایه‌ای باشد و برای عده دیگری کالای مصرفی. همان مردمی که با حقوق‌های اندک حتی با بالا رفتن رقم تسهیلات مسکن نیز توانی برای خرید خانه ندارند، چرا که حداقل تجریه‌ سال‌های گذشته در این زمینه نشان داده است که با افزایش رقم تسهیلات، دلال‌ها و حتی صاحبخانه‌ها بهانه‌ای برای افزایش قیمت خانه در دست دارند و در نتیجه به همان میزانی که وام مسکن افزایش می‌یابد، قیمت‌ها نیز بالا می‌رود.

خسته‌بند در این باره با اشاره به برنامه ریزی بانک مسکن برای تدوین بسته رونق و افزایش تسهیلات در این حوزه، به خانه ملت گفت: «به نظر من در شرایط کنونی افزایش محدود تسهیلات مسکن تاثیر کلانی در بهبود وضعیت این حوزه ندارد، اما در هر صورت این اقدام نیز یک قدم مثبت برای افزایش رونق در بازار مسکن محسوب می شود.»

**تسهیلات مسکن باید به میزان 50درصد قیمت ملک تعیین و ارائه شود
نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «در بیشتر کشورها، تسهیلات مسکن به میزان 50 درصد قیمت ملک تعیین و ارائه می شود، اما در ایران میزان وام مسکن بسیار پایین تر از قیمت مسکن است.»او افزود: «در یک سال اخیر قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرها بیش از 90 درصد افزایش یافته است و امروز مردم و خانواده ها با وضعیت کنونی قیمت ها، توان خرید ملک نداشته و مجبور به اجاره نشینی می شوند.»

**افزایش قیمت مصالح ساختمانی تولید داخل به بهانه بالا رفتن نرخ ارز
این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: «یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن، بالا رفتن غیرکارشناسی مصالح و تجهیزات ساختمانی است، زیرا شاهدیم که بسیاری از تجهیزات داخلی نیز با نرخ ارز قیمت گذاری می شوند، این در حالی است که نرخ ارز تاثیری در قیمت این تجهیزات نداشته و تنها دلالان عامل تشدید قیمت ها در این بخش هستند.»

خسته بند افزود: «قطعا با اعمال سیاست های درست و کارشناسی در جهت رونق گرفتن بازار مسکن، در آینده ای نزدیک شاهد ورود سرمایه‌گذاران به بخش تولید مسکن خواهیم بود، اما در شرایط کنونی این بازار جذابیت خاصی برای سرمایه گذاران ندارد.»

**خانواده ها به دنبال ملک زیر 80 متر هستند
او ادامه داد: «امروز وزارت راه و شهرسازی و دستگاه های متولی باید تمام تمرکز خود را در راستای تولید و توانمندسازی خانوارها برای خرید ساختمان های زیر متراژ 80 متر قرار دهند، در شرایط کنونی واحدهای بالای 80 تا 100 متر دیگر متقاضی و خریدار ندارد و اکثر مشتریان با توجه به قیمت بازار، به دنبال خرید خانه با متراژهای کوچک هستند. به نظر من اولویت کنونی، ارائه تسهیلات به سازندگان و خریداران با اولویت تولید و خرید واحدهای زیر 80 متر است.»
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «به نظر من اولویت کنونی، ارائه تسهیلات به سازندگان و خریداران با اولویت تولید و خرید واحدهای زیر 80 متر است.»

بازار مسکن سال‌هاست که با مشکلات متعددی مواجه است و به دلیل نبود قانون مشخصی در قیمت‌گذاری هر طرحی را به ضد خود تبدیل می‌کند. یکی از این مشکلات معضل افزایش تسهیلات است که به دلیل نبود قانون قیمت‌گذاری، هیچ‌گاه نتوانسته قدرت خرید مردم را تقویت کند. نتیجه این‌که هر روز سرمایه‌های بیشتری از سوی سرمایه‌داران به این بازار سرریز می‌شود و با تجمع نقدینگی سرگردان در این بازار، مسکن به جای اینکه کالای مصرفی باشد، در لیست کالاهای سرمایه‌ای قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه دنیای همدلی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین