کد خبر: ۵۸۵۵۶۱
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲

جزییات تاثیر اجرای عملیات بازار باز از زبان همتی

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اجرای عملیات بازار باز را «شکل پیشرفته عملیات سیاست پولی» دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالناصر همتی عصر شنبه در یادداشتی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: در مورد عملیات بازار باز یک نکته را باید تاکید کنم: این بازار امکان معاملات اوراق بهادار دولت را بین بانک ها و بین بانک مرکزی و بانک ها فراهم می آورد.

همتی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که (عملیات بازار باز) در واقع اوراق بهادار دولتی را به طور مشخص به دارایی های بدون ریسک تبدیل می کند اما همزمان، نرخ تنزیل در بازار در قالب دامنه نرخ سود تعریف می شود.

«به عبارت دیگر، آنچه تلاش بر اجرای آن است شکل پیشرفته این عملیات سیاست پولی است که همزمان نه تنها معاملات اوراق و نحوه تعامل بانک مرکزی با بانک‌ها را سامان می دهد بلکه با توجه به مسیر تورمی که بانک مرکزی ترسیم می کند دامنه تعیین شده نرخ سود، سامان ساختار یافته به آن می دهد تا نرخ ها از حول و حوش یک بازه زیاد و کم نشود». 

همتی تصریح کرد: بدون این دامنه، ممکن است آشفتگی زیادی در نرخ های بین بانکی به وجود آید که با ترتیباتی گفتم این مشکل به وجود نخواهد آمد و بانک مرکزی می‌تواند با قدرت، سیاست های خود را اجرا کند.

به گزارش ایرنا، عملیات بازار باز خرید و فروشِ اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد، برای گسترش یا انقباض میزان پول در سیستم بانکی است که توسط بانک‌های مرکزی کشورها انجام می‌شود. 

خریدها به سیستم بانکی پول تزریق می‌کنند و رشد اقتصادی را افزایش می‌دهند، در حالی که فروش‌ها عکس این تاثیر را دارند.

بیست و هفتم فروردین ماه در یک ‌هزار و دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار با هدف اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک ها و تعیین چارچوب مشخص برای اعطای اعتبار به بانک ها و موسسه های اعتباری، به بانک مرکزی اجازه داده شد نسبت به انجام عملیات بازار باز اقدام کند.

این عملیات شامل خرید و فروش اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت و وثیقه گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک ها و موسسه های اعتباری می شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین