کد خبر: ۵۸۵۵۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
گزارش مولر درباره برنامه روسیه به منظور مداخله در انتخابات ریاست جمهور آمریکا به ما چه می‌گوید؟

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند از گزارش بازرس مولر برای شکست دادن ترامپ در انتخابات 2020 استفاده کنند؟

زمانی که "جف سشنز" دادستان کل وقت امریکا ترامپ را از انتصاب مولر به عنوان بازرس ویژه پرونده تحقیقات آگاه کرد ترامپ روی صندلی خود متاثر گفت:"اوه خدای من، این وحشتناک است، این پایان ریاست جمهوری من است".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رسانه‌ها و نشریات مختلف گزارش اخیر بازرس مولر درباره پرونده اتهامات علیه ترامپ و احتمال تبانی او با روسیه را در سطح گسترده‌ای مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده‌اند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روز پنجشنبه نسخه‌ای از گزارش بازرس مولر درباره احتمال نقش داشتن روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا منتشر شد. این گزارش مفصل 450 صفحه‌ای است. مولر در نهایت نتوانست مدرکی دال بر این که ترامپ مستقیما مغایر قانون عمل کرده و یا اینکه با روس‌ها تبانی کرده را پیدا کند. مولر گفته بود: "اگر چه شواهدی درباره ارتباطات میان اطرافیان ترامپ و اعضای کارزار انتخاباتی او با مقام‌های دولتی روسیه وجود دارند ولی به اندازه‌ای نبوده که برای اثبات اتهامات و جرم قلمداد کردن آن کافی باشد". 

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند از گزارش بازرس مولر برای شکست دادن ترامپ در انتخابات 2020 استفاده کنند؟

در اینحا پنج موضوع که از گزارش مولر درک می‌شود مورد اشاره قرار می‌گیرند: 

1-ترامپ سعی کرد از نفوذ خود استفاده کرده و کنترل روند تحقیقات پرونده را در اختیار گیرد 

گزارش مولر نشان می‌دهد که قصد ترامپ قصد داشته تا کنترل روند بررسی پرونده را در دست گیرد و مولر را وادار به توقف تحقیق درباره احتمال ارتکاب جرم توسط شخص رییس‌جمهوری کند. 

در گزارش مولر بخش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند حملات ترامپ علیه "جیمز کامی" رییس سابق اف بی آی (پلیس فدرال امریکا) و همچنین تلاش او برای تشویق شاهدان به عدم شهادت دادن علیه شخص رییس‌جمهوری و عدم همکاری آنان با مولر، بخشی از تلاش‌های ترامپ برای کارشکنی در روند تحقیقات بوده‌اند. در گزارش اشاره شده که در ژوئن 2017 میلادی "دان مک گان" مشاور حقوقی سابق ترامپ در کاخ سفید از دادستان کل خواستار آن شده بود تا مولر از روند تحقیقات کنار گذاشته شود. در گزارش اما اشاره شده که عمده تلاش‌های ترامپ برای تاثیرگذاری بر روند تحقیقات ناکام بود؛ عمدتا به دلیل آن که افرادی که اطراف ترامپ هستند دستورات او را اجرا نکرده بودند و یا با درخواست‌های او موافقت نکردند. 

2- پرسش‌های مطرح شده درباره تبانی: مدارکی یافت نشدند که اثبات کنند جرمی روی داده است 

مولر با اشاره به اینکه افراد زیادی از حلقه اطرافیان ترامپ ارتباطاتی با دولت روسیه و افراد مرتبط با آن داشته‌اند با این حال، اشاره کرد که شواهد به آن اندازه کافی نبودند که او بتواند علیه شخص رییس جمهور و اطرافیان او اعلام جرم کند.

در گزارش اشاره شده که تماس‌ها با روس‌ها شامل ارتباطات تجاری، پیشنهاد کمک به کارزار انتخاباتی، دعوت‌نامه‌هایی برای دیدار نامزدهای مدنظر ترامپ و نامزدهای مدنظر پوتین برای مذاکره فرد به فرد با یکدیگر و دیدارهایی با هدف بهبود روابط امریکا و روسیه بوده‌اند. در نتیجه، در این گزارش مولر مداخله روسیه در انتخابات امریکا را تایید نکرده است. 

3-ترامپ انتصاب مولر به عنوان بازرس پرونده را پایان کار خود قلمداد می‌کرد 

طبق این گزارش ترامپ معتقد بود که انتصاب یک بازرس ویژه برای بررسی موضوع احتمال دخالت روسیه در انتخابات 2016 میلادی به پایان ریاست جمهوری او خواهد انجامید. در این گزارش اشاره شده زمانی که "جف سشنز" دادستان کل وقت امریکا ترامپ را از انتصاب مولر به عنوان بازرس ویژه پرونده تحقیقات آگاه کرد ترامپ روی صندلی خود متاثر گفت:"اوه خدای من، این وحشتناک است، این پایان ریاست جمهوری من است". 

در این گزارش اشاره شده که سشنز زمانی که در نوامبر 2018 میلادی استعفا داد به یاد می‌آورد که ترامپ به او گفته بود تو باید از من محافظت کنی. 

4-ارتباطات رییس کارزار انتخاباتی ترامپ با روس‌ها گسترده‌تر از آن چیزی بوده که تصور می‌شد  

تحقیقات مولر نشان داد که "پال منفورت" رییس کارزار انتخاباتی ترامپ برای کار با شریک تجاری سابق‌اش در اوکراین گسترده‌تر از آن چیزی بوده که پیشتر مشخص شده بود و او تلاش کرده بود از مقام‌اش در کارزار انتخاباتی برای رفع و رجوع بدهی‌های قبلی کاری با "اولگ دریپاسکا" یک الیارگ نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه استفاده کند. 

منفورت تا بهار 2018 میلادی پس از آن که از سوی مولر محکوم شد با متحدان اوکراینی خود در ارتباط بود و همکاری داشت. مولر اما می‌گوید این همکاری‌های میان کارزار انتخابات و تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات ارتباطی با یکدیگر ندارند. 

5-تلاش‌های مولر برای گفت‌و‌گو با ترامپ بی‌نتیجه ماند 

مولر بیش از یک سال برای گفت‌وگو با ترامپ تلاش کرد اما در پایان این تلاش بی‌نتیجه و بی‌ثمر باقی ماند. ترامپ پاسخ‌های کتبی را در مورد برخی از موضوعات پیرامون روسیه به بازرس مولر ارائه کرد اما با این موضوع موافقت نکرد که به پرسش‌هایی درباره اتفاقاتی که احتمالا در روند انتقال قدرت پس از انتخابات ریاست‌جمهوری پیرامون او روی داده بودند پاسخی دهد. 

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند از گزارش بازرس مولر برای شکست دادن ترامپ در انتخابات 2020 استفاده کنند؟

دموکرات‌ها می‌توانند در انتخابات آتی ترامپ را شکست دهند؟

نشریه "نیوزویک" اما از منظر دیگری به گزارش مولر درباره پرونده پرداخته است. این نشریه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا دموکرات‌ها می‌توانند از گزارش به عنوان ابزاری برای پیروزی در انتخابات 2020 میلادی در برابر ترامپ استفاده کنند؟ این نشریه می‌نویسد:"پس از تحقیقات 22 ماهه در نهایت گزارش مولر در روز پنجشنبه به صورت عمومی منتشر شد. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو آن را پیروزی‌ای برای خود قلمداد می‌کنند. جمهوری‌خواهان می‌گویند که گزارش به مثابه تبرئه ترامپ بود و دموکرات‌ها می‌گویند این تازه آغاز راه و مسیری برای تحقیقات بیشتر است. هر دو حزب به دنبال این هستند تا گزارش 400 صفه‌ای مولر را به عنوان برگ برنده خود در انتخابات 2020 نشان دهند. دموکرات‌ها چگونه واکنش نشان خواهند داد؟ سه راه ممکن در این میان برای آنان وجود دارد: نخست آن که می‌تواند استیضاح ترامپ را درخواست کنند. دوم انکه خواستار استیضاح و یا محکومیت "ویلیام بار" دادستان کل فعلی امریکا شوند و سوم آنکه شماری از جلسات استماع با حضور چهره‌های بلندپایه را برگزار کنند تا نتیجه تحقیقات و ادامه پرداختن به این موضوع تا زمان انتخابات ریاست جمهوری از افکار عمومی دور نشود. 

تقاضای استیضاح ترامپ به طور عمده از سوی دموکرات‌های جوان مطرح می‌شود. برای مثال، "الکساندریا اوکازیو کورتز" نماینده جوان دموکرات از نیویورک در توئیتی از استیضاح ترامپ حمایت کرده است. با این حال، دموکرات‌های سالخورده‌تر چون "استنی هویر" رهبر اکثریت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان امریکا از اعلام جرم علیه ترامپ خودداری کرد. او صرفا گفته است که در 18 ماه آینده در انتخابات مردم امریکا قضاوت خواهند کرد. "نانسی پلوسی" از اعضای بلندپایه حزب دموکرات نیز گفته که کنگره در این باره سکوت نخواهد کرد و بررسی درباره این موضوع جدی خواهد بود. این موضوع نشان می‌دهد که اعلام جرم علیه رییس‌جمهوری در درون حزب دموکرات موافقان و مخالفانی دارد و دموکرات‌ها در این باره دچار دو دستگی شده‌اند. دموکرات‌های دیگری چون "مکسین واترز" نماینده کالیفرنیا از حزب دموکرات انگشت اتهام را به سوی دادستان کل فعلی گرفته است. او گفته است:"او نشان داد که در دروغگویی و تقلب بسیار توانا است. او باید استعفا دهد". 

این نشریه می‌نویسد: "گزینه سوم که احتمالا زمان‌بر خواهد بود و طول می‌کشد: جلسات متناوب کنگره در مورد این گزارش تا زمانی است که نمایندگان بتوانند آن را برگزار کنند. هدف آنان این است که شکایات خود را در سال 2020 میلادی ادامه دهند تا توجه افکار عمومی تا زمان انتخابات به سوی این موضوع جلب شود. در هر حال، دموکرات‌ها می‌توانند با تکیه بر این پاراگراف گزارش مولر موضوع را ادامه دهند؛ جایی که می‌نویسد: "در حالی که این گزارش نتیجه نمی‌گیرد که رییس‌جمهوری مرتکب جرم شده است، این موضوع را نیز نادیده نمی‌گیرد". این جمله به طور مشابه به طور جداگانه سه بار در گزارش ذکر شده است. مولر ترجیح داده تا به طور سنتی دادگاهی علیه ترامپ برگزار نشود و موضوع را به کنگره ارجاع داده است. کنگره به زودی جلسه استماع را برای دادستان کل فعلی امریکا برگزار خواهد کرد". 

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند از گزارش بازرس مولر برای شکست دادن ترامپ در انتخابات 2020 استفاده کنند؟

نشریه "فارین پالسی" اما در گزارشی به این موضوع پرداخته است که گزارش مولر به ما چه چیزی درباره احتمال برنامه‌ریزی روسیه به منظور مداخله در انتخابات 2020 امریکا می‌گوید. این نشریه می‌نویسد: "علیرغم آن که گزارش مولر ترامپ را مجرم نشناخت اما یک موضوع در یک صفحه گزارش مشخص شد:"دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی به طور گسترده و مداوم مداخله کرده بود". "دانیل هافمن" مدیر سابق سیا در امور روسیه در دولت اوباما می‌گوید: "اشتباه نکنید روسیه در حال جنگ با امریکا است. چه این موضوع را قبول کنیم چه نکنیم". 

هافمن می‌گوید: "انتشار اطلاعات و اخبار غلط و جعلی و تبلیغات عملیاتی است که روسیه علیه امریکا انجام داده است. تاکتیک‌های کرملین هنوز هم موفق هستند". "مارک گالئوتی" کارشناس جرایم سازمان یافته روسیه می‌گوید:"روسیه ممکن است تلاش‌های خود برای مداخله در انتخابات آینده امریکا را به گونه‌ای مضاعف دنبال کرده و ادامه دهد". او می‌گوید:"روس‌ها تلاش می‌کنند تا فضای سیاسی را در داخل امریکا کثیف‌تر کنند و در این میان به نفع خود بهره‌برداری کنند. آنان خواستار شکاف و انشقاق بیشتر در عرصه سیاسی امریکا و منازعات بیشتر در این کشور هستند. او می‌افزاید:"در این میان آنان علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی ایجاد هرج و مرج از افشاگری و تخریب وجهه نامزدهای انتخاباتی نیز استفاده می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017 میلادی و تلاش روسیه برای افشاگری و انتشار داده‌هایی درباره "امانوئل مکرون" نامزد انتخابات ریاست جمهوری را به یاد آورید. در آن زمان روس‌ها اطلاعاتی درباره سیاستمداران آلمانی را نیز در آستانه انتخابات پارلمانی آلمان فاش ساختند". 

"جیمز کلاپر" رییس سابق آژانس امنیت ملی امریکا نیز به "فارین پالسی" می‌گوید که بیش از شش دهه است که روسیه برای دخالت در انتخابات امریکا و تاثیر گذاری بر نتیجه آن اقدام کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
1
0
روسیه. رفیق دزد و شریک قافله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین