کد خبر: ۵۸۹۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱

عمر البشیر؛ فرار یک بردار به ترکیه و بازداشت برادر دیگر / محاکمه به اتهام قتل معترضین

مقامات نظامی سودان، بازداشت یک برادر عمرالبشیر رئیس جمهوری برکنار شده این کشور را تایید کردند و از فرار بردار دیگر به ترکیه خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از منابع خبری، شورای انتقالی نظامیان سودان پیشتر در تاریخ 17 آوریل (28 اردیبهشت)، خبر بازداشت 2 برادر عمرالبشیر یعنی عبدالله و عباس را اعلام کرده بود اما هم اکنون مشخص شده تنها یک نفر از آنها در بازداشت است و دیگری به ترکیه فرار کرده است.

سودان در ماه گذشته (فروردین 98) شاهد کودتای ارتش بود که در آن عمرالبشیر رئیس جمهوری پس از 30 سال حکمرانی، برکنار شد و شورای نظامی، اداره کشور را در دست گرفته است.

ژنرال "شمس‌الدین کباشی" سخنگوی شورای نظامی سودان در این خصوص گفت: بیانیه مطرح شده در خصوص دستگیری و بازداشت برادران رئیس‌جمهوری سابق دقیق نبوده  و تنها عبدالله حسن البشیر در آن تاریخ بازداشت شد.

وی افزود: یک روز پس از بیانیه شورای  انتقالی نظامیان سودان، عباس البشیر در ناحیه‌ای مرزی در یکی از کشورهای همسایه سودان دیده شد.

کباشی بدون اشاره به نام کشور همسایه افزود: مقامات سودانی با کشور همسایه برای تحویل برادر رئیس جمهور برکنار شده در تماس بوده‌اند اما آن کشور حاضر به تحویل عباس‌ البشیر نشده است. 

برخی از گزارش‌‌ها نیز حکایت از حضور عباس البشیر در ترکیه دارد.

طبق گفته شورای مرکزی نظامیان سودان، عمرالبشیر و برادرش عبدالله در زندان "کوبر" خارطوم به سر می‌برند.

در روز دوشنبه، دفتر دادستانی کل سودان عمرالبشیر را به دلیل کشتار معترضان در جریان اعتراضات ضددولتی، متهم شناخت. اعتراضاتی که منجر به سرنگونی دولت وی در 11 آوریل شد.

دفتر دادستانی کل در بیانیه‌ای گفت: بخشی از این بررسی‌ها به قتل یک پزشک در ناحیه شرقی پایتخت در طول اعتراض‌ها اختصاص دارد.

کمیته پزشکان سودان  در این خصوص گفت: پس از شروع تظاهرات در ماه دسامبر، حدود 90 نفر در تیراندازی به سمت معترضان ضددولتی کشته شدند.

با این وجود آمارهای رسمی از مرگ 65 نفر در این اعتراضات خبر می‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، پزشکان سودانی در اوج اعتراضات گذشته به رهبران اصلی این جنبش بدل شده‌ بودند.

براساس گزارش‌های پیشین، این خشونت‌ها بین معترضان و نیروهای هوادار عمرالبشیر رخ داده است.
جرقه اصلی اعتراضات سودان، در ماه دسامبر گذشته و پس از افزایش قیمت سوخت و نان در این کشور زده شد.

عصرایران 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین