کد خبر: ۵۹۰۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶

سالیانه حدود 400 تن زعفران تولید می‌کنیم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران گفت: صادرکنندگان ما افتخار می‌کنند که بتوانند ارز را وارد کشور کنند، اما نیاز به راهکار است.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامرضا میری در کارگروه توسعه صادرات استان در دفتر استاندار، اظهار کرد: ما اولین تولیدکننده زعفران در دنیا هستیم و سالانه حدود 400 تن زعفران تولید می‌کنیم که از این مقدار 85 درصد صادر می‌شود و روز به روز نیز تولید آن رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه اکنون محدودیت‌هایی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان وجود دارد، عنوان کرد: صادرکننده‌ای که در سال 96، 59 میلیون دلار صادرات داشته، در سال 97 صادرات او به دلیل استفاده از کارت‌های یک بار مصرف کاهش داشته است.

میری بیان کرد: صادرکنندگان ما افتخار می‌کنند که بتوانند ارز را وارد کشور کنند، اما نیاز به راهکار است. راه‌هایی را جلوی ما قرار دادند، یک راه این است که ارز را به سامانه نیما تحویل دهند و دوم اینکه واردات انجام دهیم. ما نمی‌توانیم واردات انجام دهیم، زیرا واردکننده نیستیم و پروسه واردات زمان‌بر است. ما سالانه 59 میلیون دلار صادرات داریم که باید این گردش مالی سریع انجام شود تا پول بیاید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خاطرنشان کرد: اکنون مرتب نامه‌هایی برای صادرکنندگان ارسال می‌کنند که اگر ارز را برنگردانید، کارت شما تعلیق می‌شود و به قوه قضاییه معرفی خواهید شد. ما آمادگی داریم که صادرات خود را با کارت واردکننده کالا انجام دهیم، ارز را در اختیارش می‌گذاریم تا با آن ارز کالا وارد کند و پول ما را بدهد.

وی با اشاره به اینکه مساله دیگر تفاوت نرخ پایه است، تصریح کرد: فردی که 59 میلیون دلار صادرات روی کاغذ دارد، در واقع 25 میلیون دلار است. نرخی که ما با آن صادر می‌کردیم، بین 500 تا 700 دلار بود، اما نرخ پایه 1600 دلار بوده است.

در بخش دیگری از جلسه محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی، اظهار کرد: ما تنها استانی هستیم که سه اتاق مشترک کشوری در آن مستقر است و هیچ استانی چنین ظرفیتی را ندارد. اتاق مشترک ایران و افغانستان، ایران و تاجیکستان و ایران و ترکمنستان در خراسان قرار دارد.

وی با بیان اینکه مشکل در بحث راه‎آهن، ریشه‌ای و دعوای 20 ساله است، عنوان کرد: این مشکل به خراسان بر نمی‌گردد. اصلی‌ترین مشکل ما این است که واگن‌های ما حق سیر در کشورهای آسیای میانه را ندارند. دومین مشکل کاهش ترانزیت است. ما به وزرات راه پیشنهاد کردیم که مشوق‌های ترانزیتی ایجاد کنند که موجب انجام ترانزیت می‌شود.

روشنک بیان کرد: مرکزنشینان به ما اجازه دهند که واردات را از سمت ریلی انجام دهیم که این کار چند خاصیت دارد، اول اینکه تجارت استان را رونق می‌دهد و دوم اینکه کمبود ریل ما را از بین می‌برد. مشکل بعدی کندی سیر واگن‌ها و مشکل دیگر اضافه شدن سایر کالا به سبد صادرات است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: ما در گذشته این مقدار سیمان نداشتیم، اما اکنون یکی از صادرات اصلی ما سیمان بوده که نیاز اصلی آن واگن است. اگر راه‎آهن نباشد، صادرات سیمان نخواهیم داشت. بحث روند خصوصی‌سازی در کشورهای آسیای میانه نیز مشکل ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما این است که باید در کلان کشور صادرات ما را از صادرات پتروشیمی و صنایع سنگین جدا کنند و اجازه دهند که اظهارنامه‌‎ها مانند سابق قابل معامله باشد و بتوانیم اظهارنامه صادراتی را بفروشیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین