کد خبر: ۵۹۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

ترامپ به دنبال فروش بمب به عربستان به بهانه افزایش تنش با ایران

«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی گفت: دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد از خلاهای قانونی و به بهانه افزایش تنش با ایران برای فروش بمب به عربستان استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری رویترز، این سناتور آمریکایی گفت: استفاده ترامپ از چنین بهانه ای در حالی صورت می گیرد که کنگره ماه هاست فروش چنین سلاح هایی به عربستان را به دلیل نگرانی درباره کشتار غیرنظامیان در جنگ یمن منع کرده است.

مورفی روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: شنیده ام که ترامپ ممکن است از مفرهای مبهمی که در قانون کنترل سلاح وجود دارد استفاده کند و برنامه جدیدی را برای فروش بمب به عربستان (بمب هایی که آنها بر سر یمنی ها می ریزند) مد نظر داشته باشد که مانع مخالفت کنگره شود. این اتفاق ممکن است این هفته رخ دهد. 

مشاوران کنگره می گویند در قانون کنترل سلاح مفادی وجود دارد که قوانینی را برای معاملات تسلیحاتی بین المللی وضع می کند و به رئیس جمهور اجازه می دهد فروش سلاح را در صورت وضعیت فوق العاده ملی بدون مجوز کنگره تصویب کند. 

به گفته آنها، در مورد اخیر، رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا ممکن است به تنش با ایران به عنوان بهانه ای برای ارائه تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان اشاره کند به ویژه این که وی عربستان را مهم ترین شریک آمریکا در منطقه قلمداد می کند. ترامپ وعده داده با فروش سلاح به سعودی ها فرصت های شغلی بیشتری برای آمریکایی ها ایجاد می کند. 

ترامپ پیشتر نیز به بهانه هجوم مهاجران به عنوان عامل ایجاد وضعیت فوق العاده در کشورش، کنگره را دور زد و تلاش کرد 6 میلیارد دلار از بودجه ساخت دیوار بین مرز مکزیک و آمریکا را دریافت کند. 

دموکرات ها و جمهوری خواهان هم حزبی ترامپ به جلوگیری از چنین اقدامی رای دادند؛ اقدامی که باعث شد ترامپ برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری اش از حق وتوی خود استفاده کند.

رویترزنوشت: معلوم نیست که چه تجهیزاتی به عربستان فروخته خواهد شد و چه موقع این برنامه اجرا خواهد شد. اما هر طرح این چنینی با مقاومت در کنگره از سوی هم حزبی های ترامپ و هم اعضای دموکراتی همچون سناتور مورفی مواجه خواهد شد و این مقاومت حتی درسنا هم که جمهوری خواهان در اکثریت هستند، بروز خواهد کرد.

به تازگی تعداد زیادی از جمهوری خواهان به همراه دموکرات ها در تلاشی بی نتیجه به وتوی ترامپ در رابطه با قطعنامه ای رای دادند که به حمایت آمریکا از ائتلاف نظامی تحت امر عربستان در یمن پایان می داد.

بسیاری از اعضای کنگره ازهر دو حزب اصلی آمریکا از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب در کنسولگری عربستان در ترکیه ابراز خشم کرده اند. 

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواهی که روابط نزدیکی با دولت ترامپ در کنگره دارد در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان با اشاره به قتل خاشقچی گفت اگر دولت تلاش کند کنگره را در این زمینه دور بزند با او مخالفت خواهد کرد. 

مقامات دموکرات و جمهوری خواه کمیته امورخارجه مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که نظارت بر معاملات بین المللی سلاح را برعهده دارند، فروش تجهیزات نظامی دفاعی به عربستان را تصویب کرده اند اما فروش سلاح های تهاجمی همچون بمب، موشک های ضد تانک، راکت های باقطر کوچک و خمپاره های بزرگ را متوقف یا به تعلیق انداخته اند.

«باب منندز» سناتور ارشد دموکرات از کمیته روابط خارج سنا، به مدت یکسال و به دلیل نگرانی از جنگ یمن مانع فروش مهمات با هدایت دقیق ساخت شرکت آمریکایی ریتون به عربستان شده است.

به تازگی «باربارا لی» و «توماس مسی» دو عضو دمکرات و جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را در این نهاد قانونگذاری پیشنهاد کردند که قانون «مجوز استفاده از نیروی نظامی» مصوب 2001 را فسخ کنند.

این قانون که چند روز پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 و در فضای احساسی آن زمان تصویب شد، اختیارات گسترده ای به رئیس جمهوری آمریکا می دهد تا علیه هر شخص یا گروهی که در این حملات نقش داشته، اقدام نظامی کند.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین