کد خبر: ۵۹۱۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳

سرطان مری و معده در مردان ۳ برابر زنان

دکتر رضا ملک زاده با اشاره به اینکه­ سرطان معده سرطان شایعی در کشور است که رتبه ابتلا در مردان به عنوان سرطان اول و در زنان سرطان سوم است گفت: سالانه ۱۱۲ هزار ابتلا به سرطان در کشور داریم که از این تعداد ۱۰۵۰۰ سرطان معده است که ۷۰۰۰ مورد آن در مردان و ۳۵۰۰ در زنان است.
آفتاب‌‌نیوز :
معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود: سرطان مری و معده در مردان ۳ برابر زنان است و دلیل اصلی آن این است که هورمون‌های زنانگی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند، زیرا بانوان تا زمانی که در دوران باروری هستند و هورمون استروژن بالایی دارند سبب می‌شود این سرطان‌ها در بانوان کمتر باشد.

وی گفت: هر چند سرطان معده سرطان شایعی است، اما قابل پیشگیری است چرا که برخی عوامل ابتلای آن شناخته شده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره راه‌های پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش گفت: مصرف روزانه و متعدد سبزیجات و میوه جات و استفاده نکردن از دخانیات و قلیان و تریاک نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده دارد.

وی افزود: یکی از عوامل دیگر ابتلا به سرطان معده نوع غذا‌هایی است که می‌خوریم، غذا‌های شور، غذا‌های برشته و سوخته، گوشت قرمز کبابی و سوخته و سیاه شده و رعایت نکردن بهداشت دهان در ابتلا به این سرطان موثر است.

ملک زاده خاطرنشان کرد: یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی، ریفلاکس است به صورتیکه ۲۵ درصد ایرانیان، ریفلاکس معده دارند که به شیوه زندگی آن‌ها مرتبط است.

وی گفت: ریفلاکس می‌تواند موجب ابتلا به سرطان انتهای مری و ابتدای معده شود که سرطان خطرناکی است بنابراین توصیه می‌شود که وزن خود را طبیعی نگه دارید و از مصرف غذا‌های آماده (فست فود)، نوشابه‌های گازدار، چای لیوانی داغ پرهیز شود، ضمن اینکه به وزن خود توجه داشته باشید که علت ۳۵ درصد سرطان‌ها، اضافه وزن است.

 خبرگزاری صدا و سیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین