کد خبر: ۵۹۱۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

استعفای نخست‌وزیر بریتانیا؛ واکنش‌های جهانی به زلزله سیاسی در اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرد که استعفای ترزا می «هیچ» تغییری در موضع ۲۷ کشور اروپایی در زمینه توافق به عمل آمده برای خروج بریتانیا از اتحادیه ایجاد نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ساعتی پس از اعلام تصمیم ترزا می، نخست وزیر بریتانیا مبنی بر کناره گیری از قدرت تا دو هفته دیگر، برخی مقام‌های اروپا و کشورهای بزرگ جهان به این استعفا که همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا اعلام شد واکنش نشان دادند.

بسیاری از تحلیل گران اروپا از اعلام کناره گیری نخست وزیر بریتانیا به عنوان «زلزله سیاسی» در این قاره یاد می‌کنند زیرا با توجه به شکست مطلق خانم می در به تصویب رساندن توافق خروج از اتحادیه اروپا و تا زمان روی کار آمدن جانشین او، سرنوشت برکسیت یک بار دیگر در محاق ابهام فرو رفت.

استعفای نخست‌وزیر بریتانیا؛ واکنش‌های جهانی به زلزله سیاسی در اروپا

کمیسیون اروپا اعلام کرد که استعفای ترزا می «هیچ» تغییری در موضع ۲۷ کشور اروپایی در زمینه توافق به عمل آمده برای خروج بریتانیا از اتحادیه ایجاد نخواهد کرد.

مینا آندروا، معاون سخنگوی کمیسیون اروپا با اعلام این مطلب گفت : «ما به نخست وزیر جدید بریتانیا احترام می‌گذاریم اما موضع شورای اروپا در مورد خروج بریتانیا هیچ تغییری نخواهد کرد. رئیس کمیسیون (ژان کلود یونکر) از اعلام استعفای خانم نخست وزیر آگاهی یافته ولی به هیچ عنوان از این رویداد ابراز خوشحالی نکرده است. او از همکاری با خانم می به عنوان یک زن شجاع، بسیار خرسند بوده و آماده است تا با نخست وزیر جدید، هر که باشد، همکاری کند بدون آنکه مشورت با خانم می را کنار بگذارد.»

میشل بارنیه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برکسیت نیز در صفحه توییتر خود با اعلام «احترام کامل» به ترزا می تلاش و «قاطعیت» او را ستود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ضمن ستایش از «کار شجاعانه» ترزا می خواستار آن شد که «تکلیف برکسیت هر چه زودتر روشن شود».

استعفای نخست‌وزیر بریتانیا؛ واکنش‌های جهانی به زلزله سیاسی در اروپا

کاخ الیزه در بیانیه‌ای که روز جمعه در این زمینه صادر کرد به نقل از ماکرون نوشت : «این رویداد در این وهله مهم انتخاباتی همچنین باید به ما یادآوری کند که رأی منفی (به توافق برکسیت) بدون طرح پیشنهادی ما را به بن‌بست خواهد رساند.»

امانوئل ماکرون با ستایش از تلاش خانم می برای عملی کردن برکسیت «در مسیر منافع کشورش و احترام به طرف‌های اروپایی» پیام «حمایت و تشکر شخصی» خود را نیز به رئیس دولت بریتانیا ابراز کرد.

در بیانیه الیزه همچنین درباره برکسیت آمده است : «بر عهده بریتانیاست که بر اساس رویه قانونی خود نخست وزیر بعدی را برگزیند. فرانسه آماده است تا با نخست وزیر جدید درباره تمام مسائل اروپایی و دوجانبه همکاری کند […] برای آنکه اصول و موازین اتحادیه اروپا همچنان به درستی اجرا شود، لازم است که تکلیف برکسیت هر چه زودتر روشن شود.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که به تصمیم همتای بریتانیایی خود پس از شکست در به تصویب رساندن توافق برکسیت «احترام» می‌گذارد.

مارتینا فیتز، سخنگوی خانم مرکل روز جمعه در بیان موضع صدر اعظم آلمان در این زمینه گفت : «به طور کلی تمایل صدر اعظم آن است که به همکاری نزدیک خود با دولت بریتانیا ادامه دهد.»

خانم فیتز به پرسشی که درباره تأثیر استعفای می بر برکسیت مطرح شد، پاسخ نداد اما گفت که این موضوع به «تحولات سیاست داخلی بریتانیا» بستگی دارد.

اسپانیا: برکسیت بدون توافق، اجتناب‌ناپذیر است
ایزابل سلا، سخنگوی دولت اسپانیا گفت که پس از استعفای ترزا می، برکسیت بدون توافق «تقریباً اجتناب‌ناپذیر» خواهد بود.

خانم سلا گفت : «در چنین شرایطی برکسیت سخت واقعیتی تقریباً ناگزیر خواهد بود. تنها دولت و پارلمان بریتانیا مسئول خروج بدون توافق از اتحادیه و عواقب آن هستند.»

دولت مسکو می‌گوید وضعیت در بریتانیا پس از استعفای نخست وزیر را به دقت زیر نظر دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفت : «متاسفانه به یاد ندارم که در دوره نخست وزیری ترزا می در بریتانیا دستاوردی در جهت گسترش روابط دوجانبه روسیه و بریتانیا حاصل شده باشد. بیشتر بر عکس بوده. دوران خانم می برای روابط دو کشور بسیار پیچیده بود.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین