کد خبر: ۵۹۲۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴

جای خالی نظارت بر صدا وسیما

صداوسیما قدرتمندترین رسانه هر کشور به حساب می‌آید، از این رو هرگونه کاستی و یا بی‌توجهی در آن می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد. گفتنی است رسانه ملی تنها پل ارتباطی مردم و دولت می‌باشد به‌گونه‌ای که بسیاری از افراد اخبار رسمی را تنها از رسانه ملی پیگیری می‌کنند با این اوصاف می‌توان به اهمیت بالای صدا و سیما پی برد، بنابراین شاید انتظار نظارت و دقت بیشتر در تولید برنامه‌های صدا و سیما امری بدیهی به‌نظر برسد.
آفتاب‌‌نیوز :
با نگاهی گذرا به برخی از برنامه‌های سیما می‌توان به این مهم دست یافت که طی چند سال گذشته شاهد کاهش کیفیت برنامه‌های تلویزیونی هستیم که این خود جای بسی تأمل دارد به‌عنوان مثال عدم رعایت پوشش مناسب، عدم رعایت گفتار مناسب و مواردی از این دست متأسفانه در بسیاری از برنامه‌های تولید شده سیما به چشم می‌خورد که این خود می‌تواند نشان از جای خالی نظارت دقیق مسئولان را داشته باشد، چراکه صداوسیما به‌عنوان تنها رسانه ملی در کشور باید در تولید برنامه‌های خود دقت و وسواس بیشتری را به خرج دهد.

**نبود تلویزیون غیردولتی

به طور کلی باید در نظر داشت که در بسیاری از کشورهای دنیا در کنار رسانه ملی شاهد رشد و ایجاد شبکه‌های تلویزیونی خصوصی نیز وجود دارد که این خود می‌تواند عاملی برای ارتقای سطح رسانه ملی نیز باشد، اما این در حالی است که متأسفانه در ایران این مهم هرگز اتفاق نیفتاد، از این رو بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که نبود رسانه‌های غیردولتی در کشور خود بلای جان رسانه ملی شده است، چراکه در سایه نبود رسانه‌های غیردولتی شاهد پایین آمدن کیفیت تولیدات صداوسیما نیز بوده ایم.

به عبارت ساده‌تر هرگاه رقابت وجود نداشته باشد کیفیت نیز افزایش نخواهد یافت. به‌طور کلی باید در نظر داشت که صدا و سیمای ایران از بسیاری جنبه‌ها، قدرتمندترین رسانه و نهاد آموزشی– فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود. این سازمان علاوه بر تملک و کنترل رادیو و تلویزیون، مالک شرکت فیلمسازی «سیما فیلم» است، جشنواره‌های فیلم، موسیقی و هنری برگزار می‌کند، کتاب، روزنامه و مجله منتشر می‌کند و از دانشگاه صداوسیما به‌عنوان یک بازوی آموزشی بهره می‌گیرد، بنابراین وجود این همه ضعف در صدا و سیما به هیچ‌وجه قابل توجیه نمی‌باشد.

**اختصاص بودجه کلان برای صدا و سیما

لازم به ذکر است که باوجود اختصاص بودجه کلان برای صداوسیما متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که این سازمان یکی از پر ضررترین سازمان‌های دولتی به حساب می‌آید، این در حالی است که امروزه شاهد افزایش تبلیغات در تلویزیون و یا رادیو هستیم به‌گونه‌ای که به‌رغم اختصاص بودجه کلان هیچ‌گونه تغییر فاحش و قابل تأملی را در صدا و سیما نمی‌توان یافت که این خود جای بسی تأمل دارد.

**گاف‌های مجریان تلویزیون

شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش گاف‌ها و تپق‌های مجریان تلویزیون هستیم که این خود می‌تواند نشان از بی‌دقتی مسئولان در انتخاب مجریان و یا همچنین عدم توجه چندان به مسائل را داشته باشد چرا که انتظار می‌رود صداوسیما به‌عنوان تنها رسانه کشور و با دریافت بودجه بالا باید دقت بیشتری را برای انتخاب مجریان داشته باشد اما این در حالی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد این موضوع بودیم که افرادی به مجری گری مشغول شده‌اند که متأسفانه نه تنها تجربه‌ای ندارند بلکه حتی نمی‌توانند از پس این کار نیز بر بیاید اما تنها به خاطر جذب مخاطب اسپانسرهای برنامه به انتخاب این افراد روی آورده‌اند، هرچند در عمل ایدئولوژی محکوم به شکست می‌باشد چراکه تجربه ثابت کرده مردم تمایل چندانی به دیدن برنامه‌های بی‌محتوایی که برخی از چهره‌های مطرح سینما و یا تلویزیون در آن به مجری‌گری می‌پردازند ندارند که این خود می‌تواند نشان از شکست برنامه‌های اسپانسرها داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدات سیما را می‌توان در این مهم جست‌وجو کرد که متأسفانه در حال حاضر برخی از تولیدات صدا و سیما از نظر امکانات فنی، نداشتن سندیت لازم برای تولید برخی از فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی با مشکل مواجه هستند که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش میزان مخاطبان باشد.

**سریال ممنوع التصویری

جالب است بدانیم که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش ممنوع التصویر شدن بسیاری از بازیگران و مجریان تلویزیونی بوده‌ایم که این خود می‌تواند در زمره دیگر معایب صداوسیما قرار بگیرد، همچنین این عامل باعث شده است تا بازیگران مجریان و یا حتی مردم نسبت به صداوسیما بدبین شوند و دیگر اعتماد خود را نسبت به آن از دست بدهند.

**محتوا نداشتن برخی از برنامه‌ها

متأسفانه امروزه برخی از برنامه‌های سیما باوجود داشتن مخاطبان بسیار از محتوای چندانی برخوردار نیستند که این خود می‌تواند نشان از عدم توجه برخی از مسئولان نسبت به تولید برنامه‌های تلویزیونی باشد، چرا که انتظار می‌رود برنامه‌های تولید شده دارای محتوای مناسبی باشند که با صرف زمان برای تماشای آن به افزایش سطح دانش، اطلاعات عمومی و یا فرهنگ‌سازی مردم جامعه کمک کند.

**برنامه‌های فرهنگی؛ نماد بی‌فرهنگی

متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد تولید برخی از برنامه‌های فرهنگی بودیم که در بعضی از قسمت‌های این برنامه‌ها شاهد استفاده از الفاظ نامناسب در آن بودیم که این خود می‌تواند برنامه فرهنگی را به‌طور کامل به زیر سوال ببرد، چراکه یکی از انتظارات اولیه درباره برنامه‌های فرهنگی ارتقای سطح فرهنگی مردم جامعه است اما این در حالی است که متأسفانه در برخی از برنامه‌های فرهنگی شاهد استفاده از کلمات رکیک بودید که این خود می‌تواند نشان از بی‌دقتی برخی از مسئولان پخش را داشته باشد، هرچند در این مجال باید یادآور شد که برخی از افراد می‌گویند این الفاظ فی البداهه بوده و مخاطب با آن چندان مخالف نیست که این خود می‌تواند عاملی برای کاهش سطح فرهنگی مردم جامعه باشد.

**عدم رده بندی برنامه‌های تلویزیونی

امروزه با پیشرفت گسترده شبکه‌های تلویزیونی در داخل و خارج از کشور متأسفانه شاهد این مهم هستیم که برنامه‌های تلویزیونی رده‌بندی نمی‌شود و هر فردی خارج از اینکه در چه رده سنی قرار دارد می‌تواند هر برنامه‌ای را ببینند که این خود یکی دیگر از نکات منفی صداوسیمای ایران است، چراکه با نگاهی گذرا بحث صداوسیمای کشورهای دیگر می‌توان به این مهم دست یافت که بسیاری از برنامه‌های تلویزیون دارای رده‌بندی مشخص می‌باشد که این خود می‌تواند در تربیت فرزندان بسیار مؤثر باشد، چراکه به‌عنوان مثال دیدن فیلم‌های پلیسی و یا برخی از مستندات شاید برای کودکان و نوجوانان چندان مناسب نباشد.

یکی دیگر از ایرادات وارده بر برخی از برنامه‌های صداوسیما عدم پوشش مناسب مجریان و یا بازیگران می‌باشد که این خود با واکنش بسیاری از چهره‌های مطرح سینما نیز مواجه شده است، چراکه صداوسیما الگوی فرهنگی و تربیتی بسیاری از مردم می‌باشد، بنابراین انتظار می‌رود در نوع پوشش مجریان و بازیگران دقت عمل بیشتری شود. در پایان باید خاطرنشان کرد که ساماندهی و نظارت هرچه بیشتر در صداوسیما امروزه به یک اصل انکارناپذیر تبدیل شده است، چراکه ادامه داشتن این روند خود می‌تواند عاملی برای کاهش چشمگیر مخاطبان محسوب شود.

منبع: روزنامه آرمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین