کد خبر: ۶۰۲۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۱

مناظره رجال آمریکا درباره برنامه اتمی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنامه هسته‌ای ایران وچگونگی مهار آن به یکی ازموضوعات اصلی در سخنرانی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا تبدیل شده است. به نظر می‌رسد برنامه آینده آن‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در پیروزی هر یک از این کاندیداها نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره تلویزیونی به بیان دیدگاههای خود در مورد مساله هسته‌ای ایران و چگونگی مقابله با آن پرداختند.

بنا به این گزارش، «باراک اوباما» کاندیدای حزب دموکرات با بیان اینکه حمله به ایران اشتباهی بزرگ خواهد بود، گفت: درعین حال باید بدانیم که دستیابی ایران به سلاح اتمی تهدیدی بزرگ برای آمریکا و منطقه خاورمیانه خواهد بود.

وی افزود: وجود تکثیرکنندگان هسته‌ای در دنیا که مواد هسته‌ای را دراختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند،‌ تهدید امنیتی بزرگی برای آمریکا است و ما باید به طور جدی برای مقابله با این مساله اقدام کنیم. اوباما همچنین خواستار نابودی تمام شبکه‌های تروریستی با هر وسیله ممکن شد.

اما دنیس کاسینیچ از مجلس نمایندگان آنچه را «جنگجویی اوباما» در برخورد با ایران نامید مورد انتقاد قرار داد و گفت: در شرایطی که آمریکا هنوز نتوانسته از جنگ در عراق رهایی پیدا کند نمی‌توان به شروع جنگی دیگر در منطقه فکر کرد.

وی خطاب به اوباما افزود: شما ظاهرا معتقدید که تمام گزینه‌ها در برخورد با ایران باید روی میز قرار بگیرد. من گمان می‌کنم بسیار مهم است که معنی روشنی از این مساله برای مردم مطرح شود و آن این است که شما به زمینه‌های یک جنگ دیگر اشاره می‌کنید.

«میگ گراول» سناتور سابق آمریکایی نیز موضع رقیب خود «اوباما» در مورد کنار نگذاشتن هیچ یک از گزینه‌ها در مقابل ایران را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: وقتی شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری می‌گویید در مقابل ایران نباید هیچ گزینه‌ای را کنار گذاشت این به معنی مجوز استفاده از نیروی نظامی است. 

بنا به این گزارش سناتور هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات و رقیب اصلی «اوباما» در مورد برنامه هسته‌ای ایران سکوت کرد. 

اما وی پیش از این موضع‌گیری‌های آشکاری در حمایت از حمله نظامی به ایران داشته است. وی در جمع شورای یهودیان دموکرات آمریکا با انتقاد از گزینه‌های محدود دولت جورج بوش در مقابله با ایران اعلام کرد اگر لازم باشد آمریکا با ایران از طریق نظامی مقابله می‌کند. 

وی گفت: اگر قرار باشد آمریکا اقدام شدیدی بر علیه ایران صورت دهد باید پیش از آن تمامی راه‌ها را آزموده باشد تا جامعه‌ بین‌الملل متقاعد شود که جز اعمال زور راه دیگری باقی نمانده‌ است. جامعه بین‌الملل باید متقاعد شود که آمریکا از اعمال زور به عنوان آخرین گزینه استفاده خواهد کرد نه اولین گزینه. چرا که عواقب اقدام نظامی آمریکا در رابطه با ایران، دامنه‌ جهانی خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین