کد خبر: ۶۱۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
تناقض دولت و تلاش برای مهار بحران مسکن

پشت پرده فروش اوراق مشارکت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: همزمان با کاهش دستوری نرخ سود بانکی، بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق مشارکت کرده است. دور تازه فروش اوراق مشارکت با سود حداقل 5/15 درصدی در حالی است که محمود احمدی‌نژاد قاطعانه بر کاهش سود تسهیلات بانکی و بالطبع سپردهای شهروندان تا رقمی حدود 12 درصد تاکید دارد. در این شرایط و با توجه به این که دولت بر اساس سند چشم‌انداز و سیاست‌های اصل 44 موظف است از حجم خود کاسته و میزان تصدی‌گری‌های خود را به حداقل برساند، تناقضی سه گانه میان کاهش سود، خطرات نقدینگی سرگردان ناشی از کاهش سود و جذب سنگین نقدینگی از رهگذر فروش اوراق مشارکت (که طبیعتاً بر تصدی‌گری خواهد افزود) به وجود آمده است.

«حیدر مستخدمین حسینی» معاون سابق وزارت اقتصاد و دارایی درباره دلایل این اقدام بانک مرکزی، بر این باور است «هنگامی که شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که با افزایش نقدینگی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مواجه هستیم و اصرار بر کاهش نرخ سود بانکی بدون در نظر گرفتن مجموعه شرایط و متغیرهای اقتصادی است،‌ یکی از راهکارها به صورت مقطعی فراروی مسئولان برای جمع‌آوری نقدینگی انتشار اوراق مشارکت است». 

معاون سابق وزارت اقتصاد و دارایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: انتشار اوراق مشارکت و همزمانی آن با تصمیم کاهش نرخ سود بانکی، سپرده‌گذاران را در دو مسیر قرار می‌دهد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: اولا، سپرده‌گذاران باید تصمیم بگیرند با وجود کاهش نرخ سود بانکی، نقدینگی خود را به عنوان سپرده در اختیار سیستم بانکی قرار دهند و ثانیا، نقدینگی خود را برای خرید اوراق مشارکت در کوتاه مدت تجهیز کنند.

وی بر این اساس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حداقل نرخ سود اوراق مشارکت 5/15 درصد است و اینکه قابلیت کم شدن نرخ سود در اوراق مشارکت وجود ندارد، سپرده‌گذاران ترجیح می‌دهند به این سمت روی بیاورند. 

مستخدمین حسینی ادامه داد: این اقدام بانک مرکزی با این فرض است که موقعیت‌های مشابه سرمایه‌گذاری مانند زمین، طلا یا مسکن امکان رشد نداشته باشد. در عمل اما ما می‌بینیم که افزایش نسبی و آرام در سال 86 در بخش مسکن، یعنی فروش و اجاره، علامتی به بازار است که سمت و سوی سرمایه‌گذاری رو به این سمت است. 

وی در خصوص هدف دولت از این اقدام افزود: دولت درصدد است با اتخاذ این سیاست، بخشی از نگران‌های خود را در زمینه افزایش تورم کاهش دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین