کد خبر: ۶۳۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۲

بحث درباره قطعنامه سوم شهریور آغاز می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی به نقل از دیپلمات‌های غربی در نیویورک مدعی شده‌است که دور سوم تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای «بحث انگیز» این کشور به طور جدی در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته و مباحث مربوط به آن احتمالا در اواسط شهریورماه آغاز خواهد شد.

به گزارش این خبرگزاری از نیویورک در حالی‌که ایالات‌متحده، آمریکا و فرانسه آشکارا از آغاز روند تصویب قطعنامه سوم علیه ایران حمایت می‌کنند نمایندگان چین و روسیه هنوز دراین باره «مردد» هستند.

روز جمعه ژان موریس ریپر نمابینده دائم فرانسه در سازمان ملل با ابراز این عقیده که «پاریس معتقد است برخورد با تهران باید قاطعانه باشد» گفت: «متاسفانه به نظر می‌رسد مقامات ایران هنوز آنچه که شورای امنیت از آنها می خواهد را به روشنی دریافت نکرده‌اند. زمان برای ایران در حال سپری شدن است و ما احتمالا ناگزیر خواهیم بود تا تحریم‌های بین‌المللی(علیه این کشور)‌ را تشدید کنیم».

آقای ریپر در ادامه اظهارت تحریک‌کننده خود گفت: «من مطمئن نیستم که ما بخواهیم برای به بحث گذاشتن دوباره موضوع (برنامه هسته‌ای ایران) تا ماه اکتبر صبر کنیم».

یک دیپلمات غربی دیگر که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت:«چینی‌ها و روس‌ها درباره وضع قطعنامه سوم به شدت مردد هستند زیرا از این بین دارند که تصویب این قطعنامه منافع اقتصادی آنان در ایران را مستقیما تحت تاثیر قرار دهد». به گفته وی نمایندگان چین و روسیه می‌گویند تا زمانی که گفتگوهای تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابهام زدایی از گذشته برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد بحث درباره وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور نباید در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد.

لیو ژنمین معاون دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل روز جمعه احتمال آغاز گفتگوهای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه سوم علیه ایران در ماه سپتامبر را تائید کرد، با این حال خاطر نشان ساخت که اتخاذ هرگونه تصمیم جدید در قبال برنامه هسته‌ای ایران بعد از انتشار گزارش بعدی بازرسان IAEA‌درباره نحوه همکاری های ایران با بارزسان آن سازمان موکول شود.

این خبر در حالی‌ منتشر می‌شود که مقامات آمریکایی اقدامات خود برای افزایش فشارهای سیاسی بر ایران را با به بحث گذاشتن موضوع قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست «گروه‌های تروریستی» تشدید کرده‌اند. ماه گذشته گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا نیز از احتمال قطعنامه سوم شورای امنیت علیه کشورمان «در آینده نزدیک» خبر داده و ابراز عقیده کرده‌بود که اعمال تحریم‌های اقتصادی برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران موفق خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین