کد خبر: ۶۴۹۵۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱

آلمان: نیازی به قطعنامه سوم نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی ‌وزارت خارجه آلمان گفته‌است در صورتی که ایران روند همکاری‌های جاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تثبیت کند لزومی برای به بحث گذاشتن قطعنامه سوم تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویتر، مارتین جائه‌گر روز شنبه در برلین به خبرنگاران گفت: «به عنوان یک عضو آژانس، ما خواستار آن هستیم که روند جاری پرسش و پاسخ میان IAEA و تهران حفظ شود، زیرا معتقدیم این شانس باید به ایران داده شود که اعتماد از دست رفته جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای‌‌اش را احیا کند». 

وی افزود: «اگر ایران این همکاری را ادامه دهد، من فکر می‌کنم که می‌توان بحث بر سر تحریم‌های جدید را به تاخیر انداخت».

جائه‌گر با این‌حال بار دیگر این نکته را خاطر نشان ساخت که آلمان «در صورت لزوم» از اعمال محدودیت‌های جدید علیه ایران حمایت خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان با اشاره به اجلاس پیش روی نمایندگان گروه 1+5 در واشنگتن در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت : «فعالیت‌های دیپلماتیک آلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران لزوما به رایزنی با پنج عضو دائم شورای امنیت محدود نمی‌شود».

این‌در حالی است که چند دیپلمات اروپایی در گفتگو با خبرگزاری رویتر گفته‌اند که دولت آلمان آشکارا خواستار آن است که برای افزایش شانس موفقیت توافقنامه اخیر ایران و IAEA، اقدامات مربوط به وضع یک قطعنامه دیگر علیه فعالیت‌های هسته‌ای تهران در شورای امنیتت متوقف شود. 

به گفته این دیپلمات‌ها مقامات آلمانی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند این کشور تا پیش از گزارش بعدی محمد‌البرادعی به شورای حکام در آبانماه، به روند تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌پیوندد.

این در حالی‌است که شان مک‌کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه نسبت به توافق اعضای 1+5 بر سر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ابراز امیدواری کرده‌بود.

یک دیپلمات ارشد اروپایی هفته گذشته به رویتر گفت که با توجه به توافق اخیر همکاری میان ایران و IAEA بعید است که تلاش ایلات‌متحده، بریتانیا و فرانسه برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در شورای امنیت به موفقیت برسد: «چینی‌ها و روس‌ها خواهند گفت بگذارید 2-3 ماه صبر کنیم و نتیجه را ببینیم ، این فرصتی است که نباید از دست برود».

گفتنی است آژانس بين المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش دوره‌ای خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان، همکاری ايران با بازرسان آژانس را «یک گام مهم رو به جلو» ارزيابی کرد. به عقیده دیپلمات‌های مرتبط با آژانس انتشار این گزارش می‌تواند اقدامات آمريکا برای اعمال تحريم‌های تازه از سوی شورای امنيت عليه تهران را مختل سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین