کد خبر: ۷۲۶۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

عقب‌نشینی کیهان از موضع خود درباره گاندو

خلاصه اینکه «گاندو ۲» در سیزده قسمت اولیه‌اش، قوی‌تر و بالنده‌تر حتی از فصل اولش ظاهر شد و با اینکه ادامه‌اش هم قابل تایید و تحمل است، اما اگر در محتوا و مباحث مطروحه‌اش بتوان به آن امتیاز خوبی داد ولی در اجزای هنری و به تعبیری فرم و ساختمانش لرزش‌های جدی دارد.
عقب‌نشینی کیهان از موضع خود درباره گاندو
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه کیهان با عقب نشینی از موضع کاملا مدافعانه خود در برابر سریال گاندو نوشت: طی دو سال اخیر، هم در زمان پخش فصل اول «گاندو» و هم در هفته‌های اخیر که فصل دوم این سریال پخش شد، مطالب مختلفی در نقد و تحلیل و ارزیابی این مجموعه تلویزیونی منتشر کرده ایم.

همه این مطالب، نگاهی ایجابی و در تحسین و تأیید فرم و محتوای «گاندو» داشته‌اند. هر چند که نویسندگان این مطالب و نقدها در خلال این نوشته‌ها، اشاراتی کوتاه هم به برخی از نقاط ضعف و کاستی‌های جزئی و اندک سریال گاندو نیز داشته‌اند.

این رسالت هر منتقدی است که در کنار تحسین و تمجید از یک اثر هنری، آنجا که ضعفی هم می‌بیند با نگاه دلسوزانه بیان کند؛ در مطالب و نقدهای منتشر شده درباره «گاندو» در کیهان نیز در کنار تحلیل و بازگویی نقاط قوت فراوان این سریال، به نقاط ضعف این اثر هم پرداخته شده است.

انتقاد کیهان از گاندو

روزنامه کیهان پیشتر نیز نوشته بود: «گاندو 2» (به ویژه ادامه‌اش که پس از انتخابات روی آنتن رفت) از ضعف‌هایی چند رنج می‌برد، نقایصی که اصلی‌ترین عاملش از متن و سناریو نشات می‌گیرد. اما از مستقیم‌گویی در رویکردهای سیاسی که بگذریم (به نظرم این وجه کار نقص نیست بلکه به سبک و سیاق کار برمی‌گردد) اما از پرحرفی و کمبود حادثه نمی‌توان گذشت، خصوصا فقدان تعلیق که معمولا اُس و اساس کارهای پلیسی جاسوسی را تشکیل می‌دهد.

به عبارتی پاشنه آشیل کارهای جاسوسی، حادثه و تعلیق است. معمولا در این دست آثار، عطف‌ها با حادثه جلو می‌رود و تنش‌ها از ایجاد تعلیق شکل می‌گیرند. اما کارگردان ترجیح داده تا عطف‌هایش را با نصیحت و توضیحات شفاهی که بعضا بدیهیات را بازگو می‌کند، درهم آمیزد.

کم توجهی نویسنده به داستانک‌تراشی برای تیم اصلی امنیتی‌ها نیز باعث شده تا مخاطب نتواند با آنها همراهی کند. محمد را می‌شناسیم و دوربین هرازگاهی سری به اندرونی او می‌زند تا بیننده بشناسدش، تک سکانس‌هایی از عبدی در خلوت و دخترش داستانی شده است، ولی تا اینجای قصه چند عنصر مهم، شناسنامه و خلوت‌هایی برایشان در نظر گرفته نشده است، مثلا رسول، سعید و حتی شهیدی و… درحالی که باید برای آدم‌های مهم در داستان، خرده‌قصه‌هایی برایشان تراشیده می‌شد تا بر جذابیت کار بیفزاید.

خلاصه اینکه «گاندو ۲» در سیزده قسمت اولیه‌اش، قوی‌تر و بالنده‌تر حتی از فصل اولش ظاهر شد و با اینکه ادامه‌اش هم قابل تایید و تحمل است، اما اگر در محتوا و مباحث مطروحه‌اش بتوان به آن امتیاز خوبی داد ولی در اجزای هنری و به تعبیری فرم و ساختمانش لرزش‌های جدی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین