کد خبر: ۸۱۸۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

مجلس از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مورد انتصاب مدیران در وزارت علوم قانع شدند.
مجلس از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شدند
آفتاب‌‌نیوز :

در نشست علنی امروز- سه شنبه ۲۰ دی ماه- مجلس شورای اسلامی سوال محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز از محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان از پاسخ وزیر قانع شدند.

خلاصه سؤال‌ها بدین شرح است: ۱ -علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش‌هـای کـاربردی-مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی توجهی به تصویب رشته‌های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آن‌ها چیست؟

۲-برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرآینـد و تجدیـدنظر در اجرای شیوه‌ها و روش‌های کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و عدم همسویی آن‌ها با سیاست‌های دولت محترم شده است، چیست؟

نماینده تبریز به برخی انتصابات در وزارت علوم اعتراض داشت، وزیر علوم روند بررسی صلاحیت افراد در کمیته انتصابات را تشریح کرد.

اما فرهنگی از توضیحات وزیر در این خصوص قانع نشد و سوال را به رای گذاشت.

نمایندگان مجلس با رای خود اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع شده اند.

محمد علی زلفی گل در پاسخ به سوالات نماینده تبریز گفت: وزرات علوم تمام تلاش خود را برای افزایش شاخص‌های حکمرانی علمی بکار گرفته است چرا که مبنای وزارت علوم، تحقیق و پژوهش و علم است.

وزیر علوم تاکید کرد: در بدو پذیرش مسوولیت در وزارتخانه، کمیته انتصابات که شامل ۹ نفر بودند و ۲ وزیر سابق و معاونان وزیر و روسای موسسات دانشگاه‌ها می‌شد، شکل دادیم. البته ممکن است در انتخابات بهترین‌ها انتخاب نشده باشد، اما تمام تلاش خود را برای انتخاب افراد مومن، انقلابی و عالم انجام دادیم.

زلفی گل در مورد مهارت آموزی در وزرات علوم گفت:مهارت محور کردن آموزش عزمی فرابخشی می‌خواهد ما نیاز به قانونی داریم که برای صنایع خصوصی پاداش‌های در نظر گیرد که بتوانند دانشجویان را برای گذراندن طرح کارورزی جذب کنند.

محمد حسین فرهنگی به عنوان نماینده متقاضی گفت: آموزش عالی و بازار کار در کشور وجود دارد، اما رابطه این دو از هم گسیخته است در حالی که تجارب موفق در دنیا نشان می‌دهد که این ایراد را رفع کردند و با فرهنگ سازی رشته‌های فرعی در کنار رشته‌های اصلی دانشگاهی اقداماتی انجام دادند و کسانی که در رشته‌های فرعی شاغل اند در رشته اصلی مدراک خود را گرفته اند لذا بخش قابل توجه‌ای از آموزش‌های عالی و تکمیلی که مورد حمایت وزرات علوم است با مصالح و نیاز‌های کشور منطبق نیست.

نماینده تبریز تصریح کرد: در مورد مراکز آموزشی در کشور که مهارت آموزی دارند رفتار مناسبی وجود ندارد و آن‌ها را محدود می‌کنند و مشکلاتشان همچنان حل نمی‌شود و آن‌هایی که در ذیل این دستگا‌ها هستند فاقد رسمیت هستند که لازم است نسبت به رسمیت دادن آموزش‌های کاربردی و نظارت بر آن‌ها اقدام شود که نمی‌شود.

وی افزود: وزیر در توضیحات گفتند موردی هست که نسبت عضو هیات علمی به دانشجو در یک واحد دانشگاهی علمی و کاربردی یک به ۱۷۰۰ است این البته بدترین شرایط است و بهترین‌ها یک به ۳۰۰ است در حالی که در دانشگاه‌های متعارف دیگر یک به ۲۰ و یا ۱۵ است علت این موضوع این است که در دورانی که در آموزش و پرورش حق التدریس‌ها تبدیل عضویت پیدا کردند وزرات علوم مشابه آن‌ها در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقداماتی انجام نداده است.

نماینده تبریز بعد از استماع اظهارت وزیر علوم بیان داشت: با توجه به جواب‌های وزیر از توضیحات وزیر قانع نشدم و اظهارات وزیر به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۵۶ رای موافق و ۵۵ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از ۲۳۹ آرای ماخوذه از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین