کد خبر: ۸۲۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
انتقاد شدید یک اقتصاددان از لایحه هدفمند کردن یارانه

خوش‌چهره: ساده‌انگاری دولت بیش از تورم خطرناک است

خطر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور را تهدید می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان تاکید کرد: «حتی در صورتی که هدفمندکردن و پرداخت نقدی یارانه‌ها اجرا شود؛ استمرار آن برای دولت قطعا با چالش و مشکلات جدی همراه خواهد بود».

دکتر محمد خوش‌چهره در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با بیان اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها دو مشکل اساسی دارد افزود: «یکی از مهمترین دلایلی که استمرار این طرح را با چالش روبرو می‌کند افت معنادار قیمت نفت است».

وی توضیح داد: «قیمت نفت در مدت زمان کوتاهی در حدود 110 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد که این مسئله اتکاء بودجه به درآمدهای نفتی را نیز شکننده می‌کند».

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به برنامه دولت برای پرداخت نقدی یارانه‌ها تصریح کرد: «با کاهش درآمدهای نفتی حتی اگر پرداخت‌ها نقدی‌ انجام شود، مدیریت و ادامه این پرداخت‌ها برای دولت میسر نیست».

خوش‌چهره همچنین به مشکل دوم طرح دولت درباره یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای این طرح مشکل دیگر این طرح است به گونه‌ای که مسئولین دولت نیز به مسئله جهش قیمت‌ها اذعان داشتند اما آنان معتقدند که جهش قیمت‌ها در این طرح و آثار آن، تنها تا یک سال و نیم ادامه دارد. در حالی که تاثیر حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها بسیار بلند مدت خواهد بود».

نماینده تهران در مجلس هفتم ادامه داد: «متاسفانه در اظهار‌نظر مسئولان در مورد این طرح هیچ‌گونه توجهی به آثار منفی بلندمدت و شکننده‌ای که جهش تورمی بر اقشار کم‌درآمد جامه دارد مشاهده نمی‌شود. مسئولان دولت درواقع در مورد بار سنگینی که بر دوش دهک‌های پایین گذاشته می‌شود سخنی به میان نمی‌آورند».

وی تاکید کرد: «حتی اگر آنچنانکه دولت معتقد است اثر این طرح در جهش قیمت‌ها به مدت یک سال و نیم باشد، یک خطای استراتژیک در این طرح است و به هرحال مردم و کشور را درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدید می‌کند».

خوش‌چهره اظهار داشت: «فشار اقتصادی که با اجرای این طرح به مردم وارد می‌شود علاوه بر آثار سوء اجتماعی و اقتصادی موجب تضعیف نظام و دولت خواهد شد».

نماینده تهران در مجلس هفتم تصریح کرد: «نادیده گرفتن مشکلات مردم و بی‌توجهی به تاثیر جهش قیمت‌ها در اجرای حذف یارانه‌ها، حتی به مدت یک سال و نیم، بیانگر ساده‌انگاری دولت در اداره امور کشور است که اهمیت و خطر آن از اصل مشکلاتی چون تورم و گرانی کمتر نیست».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۸۷/۱۰/۱۴
0
0
آقاي خوش چهره مواظب باشد تا متهم نشود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین